Gå til innhold

Tabubelagt å sammenlikne vaksinerte og uvaksinerte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut som det er tabulagt område å forske på forskjellene mellom vaksinerte og uvaksinerte, men et studie er verdt å få med seg (fra cochrain- og pubmeddatabasene) :

Epidemiology. 1997 Nov;8(6):678-80. Links

Is infant immunization a risk factor for childhood asthma or allergy?Kemp T, Pearce N, Fitzharris P, Crane J, Fergusson D, St George I, Wickens K, Beasley R.

Department of Medicine, Wellington School of Medicine, New Zealand.

The Christchurch Health and Development Study comprises 1,265 children born in 1977. The 23 children who received no diphtheria/pertussis/tetanus (DPT) and polio immunizations had no recorded asthma episodes or consultations for asthma or other allergic illness before age 10 years; in the immunized children, 23.1% had asthma episodes, 22.5% asthma consultations, and 30.0% consultations for other allergic illness. Similar differences were observed at ages 5 and 16 years. These findings do not appear to be due to differential use of health services (although this possibility cannot be excluded) or con-founding by ethnicity, socioeconomic status, parental atopy, or parental smoking.

PMID: 9345669 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Forskjeller mellom vaksinerte og uvaksinerte er sentralt i spørsmålet omkring vaksiner, men det virker som om det finnes noen som ikke ønsker at dette skal bli kjent..

Vi får vel bare fortsett å akseptere at 20-25% av elevene utvikler asthma/allergier, at ADHD er blitt vanliger, at 2-3 elever i hver klasse bør ha et ukjent antall immunologiske sykdommer...

Forøvrig så er det de samme medisinprodusentene som utvikler vaksiner og medisiner - og som står bak forskning..... Nøytralt? Lønnsomt? Vel....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i all verden får du det fra at det er tabubelagt å sammenlikne vaksinerte og uvaksinerte? Du må jo lete ette forskningsresultater med ekstremt selektive briller for å klare å fabulere deg frem til en slik påstand.

Her er ett av utallige eksempler:

http://www.bmj.com/cgi/content/full/328/7445/925

Skrevet

Bintang,

Ditt eksempel er ikke en sammenligning av uvaksinerte og vaksinertes helse men derimot om kikhostevaksine eller ikke.

Sitat:

Vaccination history was available for 13 810 children, of whom 13 109 (94.9%) were fully vaccinated, 446 did not have pertussis vaccination (340 non-vaccinated; 106 partially vaccinated), and 255 had some other combination.

Som teksten indikerer er de såkalte non-vaccinated mennesker som ikke har fått kikhostevaksinen. I norge er kikhostevaksinen ca 4 av 32 vaksiner. En slik studie har derfor lite med uvaksinerte/vaksinertes helse å gjøre og er nok et eksempel på hvordan studier er konstruert på en måte som ikke gir de svarene som er ønskelige til oss som forbrukere men er mer egnet til å pushe vaksiner.

Ditt personangrep kan du spare deg for. Det er en kjent hersketeknikk. Hovedinnlegger er inne på noe, det er mistenkelig lite studier som sammenligner vaksinertes helse med uvaksinertes.

Skrevet

bintang vet ikke bedre og må behandles deretter....

Skrevet

Direkte sitat fra undersøkelsen:

"We categorised children with regard to pertussis as fully vaccinated (completed a primary course of diphtheria, tetanus, and pertussis vaccination), partially vaccinated (completed a primary course of diphtheria and tetanus but did not receive pertussis vaccine) or non-vaccinated (no vaccinations)."

Altså inkluderer studien ikke-vaksinerte og bintang har som vanlig helt rett.

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Hvordan var det med denne saken, Helseinterressert, er det sant det du sier eller lyver du?

Skrevet

Sunnmamma,

Som du ser av teksten er de som omtales som uvaksinert mennesker som ikke har mottatt kikhostevaksine eller kun er delvis kikhostevaksinert. Dette er noe helt annet enn å være uvaksinert. Som tittelen på studiet også viser, er ikke dette et studie som omhandler uvaksinerte men derimot et studie som omhandler kikhostevaksine.

Forfatteren kunne presisert dette enda bedre for å unngå slike misforståelser som kan føre til at folk velger på et feilaktig grunnlag. Dette er imidlertid bra for de som lever av vaksinesalg og de potensielle sykdommer vaksiner kan medføre.

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Som du ser av tabellen forklares gruppen non-vaccinated med "* No primary vaccinations, including pertussis". Påstår du at studien lyver?

Skrevet

Sunnmamma,

Hva mener du? Hva er primary vaccinations? Hvorfor sier ikke bare forfatteren no vaccines at all hvis det virkelig er totalt uvaksinerte? I teksten snakkes det om varianter av DTP vaksinen ifm primary begrepet, hva med status ift andre vaksiner?

Hvordan har utvalget av deltakere i studien vært, er det representativt? Hvor riktig er registreringen av vaksinasjonsstatus?

La oss si at de som er registrert som non-vaccinated virkelig ikke har fått noen vaksiner overhodet og heller ikke K-vitaminsprøyta med sine tilleggstoffer.

Alikevel viser tabellen feks at:

Det er nær 50% (fra 8,2% til 12,4%) mer astma blant fullvaksinerte enn blant uvaksinerte, samt ca 148% (fra 8,2% til 20,3%) mer astma blant delvis vaksinerte enn uvaksinerte i aldersgruppen 69-81 mnd.

Jeg skal ikke påstå at studien lyver, men jeg savner en bedre presisering av hva som ligger bak uttrykkene mtp vaksinasjonsstatus.

Dette er uansett, som tittelen på studien sier, ikke en studie av uvaksinertes kontra vaksinertes helse men en studie av kikhostevaksinens rolle ift astma, atopi og wheeze periods.

Det ville vært interessant å ha sett en studie av tilfeldige utvalg på 1000 vaksinerte samt 1000 uvaksinerte norske la oss si 15 åringer, mtp forekomst av en rekke sykdommer og plager samt adferdsforstyrrelser.

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Jeg bare påpeker at du driver og irettesetter andre debattanter på totalt feilaktig grunnlag. Igjen utviser du en pinlig manglende evne til å lese studier, og med din imponerende evne til å trekke feilsluttninger tror jeg nesten jeg begynner å forstå hvordan du havnet på ekstremistsiden i denne debatten.

Skrevet

Jeg syns det ville vært interessant å fått en studie der man sammenlignet disse to gruppene. Studien må være uavhengig av vaksineprodusenter og også kontrabevegelsen. Det bør være en stor studie med minst 1000 barn i hver gruppe.

Forresten er jeg skikkelig lei av å høre om hvor friske barna til vaksinemotstanderne er og hvor syke og svake de vaksinerte barna er. Min datter har hittil fått alle vaksiner og er kjernesunn!!Kun vært neseforkjølet en gang. hun har ikke hatt noen reaksjon på noen av vaksinene. Man kan ikke gjøre seg opp en mening om vaksiner ved å kun se på sine og naboens barn. Man må ha større grupper som sammenlignes!

Skrevet

pusseluskan,

Jeg er helt enig i mer undersøkelser når det gjelder vaksiner. Det er veldig mye som er ubesvart. Jeg er også åpen for at man kan vaksineres uten å ta skade. Men fordi man starter vaksinering i så ung alder kan det være vanskelig for foreldre å legge merke til hvordan barnet påvirkes.

Men i manglende forsknings øyemed, mener jeg at personlige erfaringer har en relevans. Jeg har feks til gode å se en norsk studie som sammenligner vaksinertes med uvaksinertes helse.

Hva mener du med forøvrig kjernesunn? Aldri hatt behov for legemidler? Ingen kroniske lidelser? Ingen inngrep? Aldri redusert allmenntilstand?

Takk for at du deler din erfaring.

Skrevet

Hvorfor skulle det være tabubelagt? Det er vel bare det at ingen forskere har vært interessert nok i temaet, vel?

Skrevet

Ang. kjernesunn.... Det er helt normalt, viktig og bra å bli utsatt for noen infeksjoner i ny og ne. Det er med på å bygge opp immunforsvaret. Så det blir utrolig dumt å drive og sammenligne hverandres barn i forhold til hvor kjernesunne de er, hvor mange ganger de har fått paracet og hvor mange infeksjoner de har hatt.

Og når det gjelder ADHD, astma og autoimmune sykdommer så har ikke dette noe med vaksiner å gjøre i det hele tatt. Hva med økende grad av forurensning (i forhold til astma og autoimmune sykdommer)? Dette er så komplekst at det er umulig for ikke-fagpersoner og sitte å si at vaksinene har skylda. Det som er fakta er at vaksiner opp igjennom tidene har forandret utbredelsen av diverse sykdommer dramatisk, og det er et fantastisk arbeid som ligger bak, utført av flinke forskere.

Skrevet

Og det tror du virkelig! Ditt land heter Utopia. Her er ingen tvil, bare trygge statistikker.

• 3 uker senere...
Skrevet

Sunnmamma:

Må si jeg begynner å bli mektig lei av deg og dine argumenter nå. Du henger stadig ut Helseinteressert og prøver å styrke deg selv ved å tråkke Helseinteressert ned....hersketeknikk kalles det. Og å si h*n er havnet på ekstremistsiden blir vel feil. H*n mener bare det motsatte av deg. Altså er h*n og vi andre som mener det motsatte av deg på ekstremistsiden, så er jo du også det - bare på den andre siden av skalaen.

Kjenner ingen av dere jeg, men utfra hva jeg har lest her inne de siste dagene, så er det Helseinteressert som vekker min tillit. Du er usaklig og spydig og "pynter" på ting som du vil, mens Helseinteressert holder en saklig profil. H*n har tilogmed takket deg for at du gjorde oppmerksom om noen tall du mente var feil, allikevel fortsetter du å hevde at h*n lyver.....og du prøver å sette h*n i et dårlig lys. Sorry, du klarer det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...