Gå til innhold

Noen som har fått beregnet foreldrepengegrunnlaget på nytt pga stort avvik i inntekt?

Anbefalte innlegg

JEg har funnet ut at grunnlaget mitt nå blir mer enn 25% lavere enn siste 3 års inntekt, og da skal vel grunnlaget beregnes på nytt. Men jeg lurer på om de tar et snitt av de beste årene eller hvordan de gjør det. Noen som har fått foreldrepengene beregnet på nytt eller vet hvordan de gjør dette? Har nettopp sendt inn søknad til nav, og føler det er for tidlig å ringe å mase.

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Det er slik at dersom det er 25% avvik åpnes det for bruk av skjønn. Det er ikke automatisk slik at dersom det er avvik så får man et snitt på siste tre år.

Du skal få i grunnlaget det som på mest riktig måte erstatter den inntekten du taper ved å være i permisjon.

Dersom grunnlaget du har nå er det du taper og har hatt den inntekten mer enn siste 6 mnd så er det mest sannsynlig den du vil få, selv om det er avvik på 25% eller mer.

Det er veldig sjelden man tar snittet av siste tre år. Man ser på inntekt de tre siste år for å se hva man har tjent for å for å se om den opgitte inntekten er tilnærmet lik tidligere år.

Ofte kan det være en årsak til avviket også, f eks nyutdannet, v'ært i permisjon ol. Da ville det blitt feil å ta et snitt av siste tre år.

I de få tilfellene man tar et snitt (er som regel selvstendig næringsdrivende)

regnes snittet av tre siste år men omregnes etter grunnbeløpene. Så man kan ikke legge samme tre år og dele på tre. Man må også ta hensyn til grunnbeløpene. Dette er en spesiell måte å regne på som gjøres i NAV sine systemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...