Gå til innhold

Noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

WHO sier at det er OK å blande melka i 70 grader for så å oppbevare det i kjøleskap inntil 24 timer, men at det er best å lage ferskt måltid hver gang. Hva er da "farligst"/minst risiko av å lage ferdig med 70 grader i 24 timer, eller å lage ferskt med 40 grader??? Jeg blir så frustrert over at man må velge mellom å drepe bakterier og å drepe næringsstoffer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker som følger:

Ved å tilberede ferskt måltid ved 40 grader beholdes næringsstoffer, og fordi det er ferskt er det heller ingen fare for bakterievekst.

Skal jeg ha med flaske på tur, eller vil ha ferdig blandet flaske til natten så tilbereder jeg ved 70 grader, for da veier hensyn til bakterievekst mest.

Mhp at næringstoffene kan "drepes" ved 70 grader velger jeg altså ikke å lage alle måltidene på forhånd, men det blir en kombinasjon i forhold til hvordan dagen ser ut.

Skrevet

Men, det er jo pulveret som de sier ikke er sterilt og kan inneholde bakterier, så dermed vil det faktisk være tryggest å blande ut i 70 grader for så å oppbevare det inntil 24 timer i kjøleskap. Det er vel sånn de gjør det på sykehusene nå? Dersom pulveret har bakterien i seg så er det nødvendig å ha høy temperatur for å drepe den....

Skrevet

De blander ikke med 70 grader på Fredrikstad sykehus, selv ikke på nyfødtintensiven. De mener at dette med næringstoffene er viktigere.

Du har helt rett i at det er i pulveret det kan være bakterier, og at who`s anbefaling gjelder dette.

Jeg koker vann og har i flaskene i kjøleskapet, og har i pulveret ved servering.

Skrevet

Hei igjen.

Pulveret kan inneholde bakterier. Men det er bakterievekst vi vil unngå i følge annbefalingene. Jeg tolker det da slik, at de mengde bakterier som er i pulver et ikke er farlig.

I pulveret er bakteriene i dvale (som gjærsopp i tørrgjær), men i fuktig og tempererte omgivelser begynner de å formere seg, det er først da de kan bli skumle.

Hvor raskt rekker disse bakteriene å komme opp i farlige mengder? Tar man egentlig noen særlig stor sjanse ve å tilberede ved 40 grader (og beholde alle næringsstoffer) når man gir flasken med en gang?...

Som sagt velger jeg å blande ved 70 grader hvis måltidet skal oppbevares.

Husk at WHO sin annbefaling er global og også gjelder de i tropiske strøk uten tilgang på gode kjøleskap.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...