Gå til innhold

Ang. pappaperm - fra dagens Aftenposten

Anbefalte innlegg

"Foreldre med termin etter 1. juli har krav på inntil ti ukers pappaperm. Men på NAV sine søknadsskjemaer og nettsider gis det fortsatt beskjed om at far maks kan ta ut seks uker. NAV lover å ta tak i problemet, men kan ikke garantere at skjemateksten blir endret med det første.

- Vi kommer til å legge ut informasjon om dette på våre nettsider så raskt som mulig, sier direktør for pensjon og ytelse i NAV, Hilde Olsen."

Så da er det bare å ta utgangspunkt i 10 uker til fedrene, jenter :)

Fortsetter under...

Jeg lurer på noe om dette.

Må han ta 10 uker? Blir de 10 ukene tatt fra min periode, eller er det hele forlenget? Og stemmer det at når far har pappa perm så går han med min "perm.lønn", eller er det regnet av hans lønn?

"Foreldre med termin etter 1. juli..." Noen som vet om dette betyr at så lenge man har termin etter 1. juli så gjelder dette uansett om knerten er utålomodig og kommer før 1. juli. Eller om det bare er Aftenposten som har formulert seg feil?

Hei,

Supert at fedrene kommer mer på banen! De 10 ukene går fra den totale permisjonstiden og er ikke en forlengelse av den. Dvs at far skal ha 10 uker av den toale permisjonstiden og mor får dermed mindre.

Men lønnen blir tilsvarende fars lønn når han tar ut permisjon (opp til 6 G som er ca 420000kr).

Jeg vet ikke om det er dato for fødsel eller termndato som avgjør hvilke regler som gjelder.

Heihei,

Den nye regelen gjelder nok kun dersom barnet blir født 01.07. eller senere.

Den totale stønadsperioden er økt med 2 uker, dvs. at pappaen får disse + 2 uker fra mors andel. Fedrekvoten som da blir på 10 uker kan ikke overføres til mor uten videre - det er jo det som er hele poenget med fedrekvote :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...