Gå til innhold

Råd angående hofteleddsdysplasi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 3mndr har fått diagnostisert HD og må bruke ortose i 3-4 mndr. Endel spørsmål ang praktiske har dukket opp, som feks hvilke klær bruker en? TAkknemlig for tips, er glad for at det er sommer nå, noe som vel gjør det lettere med påkledning...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dattera mi brukte ortose fra hun var 4 mnd. Strømpebukser er jo praktisk å bruke. Kjøpte mange artige og fine strømpebukser til henne. Ellers går det fint an å bruke tigths, også utenpå strømpebuksa. Da tar du bare ortosen utenpå tigths. Kjoler fungerer fint. Jeg kjøpte joggebukser i et par str større enn det dattera mi brukte. De var da såpass stor så de fikk jeg fint tredd utenpå ortosen.

Du bør ikke ha ortosen rett på bar hud. Dette vil føre til gnagsår og vannblemmer. Nå mot sommeren er det jo kapribukser/korte tigths å få kjøpt. Ikke bruk bukser med vide bein under ortosen. Da vil det bli for mye tøy under ortosen som igjen kan føre til gnagsår.

Skrevet

Hei og takk for godt svar. Det jeg styrer litt med nå er bilsete! HAr lest litt på nettet, og noen tipser om acta graco ol, men de jeg har sett på i butikken er bare sånne hvor hun får en veldig oppreist stilling.... Hvilke erfaringer har du eller andre med det?

Skrevet

Dattera mi brukte sin baby-bilstol (sånt bærbart) med ortose til hun var 7-8 mndr. Det fungerte fint. Da kjøpte vi et Acta graco cosmic-sete til henne. Dette setet har en funksjon som gjør at du kan skru/heise opp selve sittedelen sånn at stolen kommer i sove-stilling. Da blir sidekantene på sittedelen lavere, beina og ortosen får god plass og barnet sitter mer bakoverlent/i soveposisjon.

Vogna trengte vi ikke å bytte ut da hun var så liten. Hadde en Brio kombivogn. Da dattera vår fikk ortosen var det november og behov for voksipose. Tok ut baggen av vogna og fikk god plass til både henne med ortosen og voksiposen. Dette fungerte fint gjennom hele vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...