Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #1 Skrevet 24. april 2009 Hei alle sammen, Etter å ha fulgt med på forumet her en stund, så får jeg en følelse av at det er mange som sliter med å bli gravide. Jeg synes å høre om både 3, 5 og 7 forsøk og så er det over på IVF. Ellers synes jeg også at det er mange som blir gravide og er så uheldig å miste etter noen uker. I det "vanlige" liv blandt de jeg kjenner/venner, så blir jo folk gravide på løpende bånd og IVF er det ingen som snakket om engang. Og nå snakker jeg om personer mellom 35 og 40 år som blir gravide så snart de slutter med pillen og begynner å prøve. Mine hormonprøver var som følger: 3. syklusdag: FSH 7.2, Østradiol: 83. 23. syklusdag: Progesteron: 42.3. Har disse verdiene i det hele tatt noe å si så lenge de er innenfor normalen? Hva slags verdier har dere hatt på prøvene? Blir 37 år og planlegger inseminsjon i juli. Ble bare veldig bekymra nå, har ikke allverdens med penger og definitivt ikke råd til noe IVF forsøk...
Jotun Skrevet 24. april 2009 #2 Skrevet 24. april 2009 De sier vel at det er ca 20% sannsynlighet for å bli gravid pr forsøk ved vanlig inseminasjon. Frossen sæd lever opptil 24 timer, mens "fersk" sæd kan leve i flere dager, sånn sett er det en fordel ved å være i et hetero forhold når en prøver å lage barn. Da har man også tilgang til sæd alle dager rundt eggløsning, noe som logisk nok, gjør det betydlig lettere å sørge for at egg- og sædceller møtes. Hvis jeg ikke husker feil, tror jeg det er rundt 20% sjans for å miste de aller første ukene av graviditet, denne prosenten avtar, jo lenger ut i svangerskapet man kommer (derfor det sies at man ikke skal fortelle alle at man er gravid før etter 12 uker). Etter 12.uke er det mye mindre sannsynlighet for å miste. Vi har hatt vår 5. inseminasjon denne uka.. Nå er det bare å vente.. ) Masse lykke til! Er jo folk som får det til på første forsøk også!
Tjorven1 Skrevet 25. april 2009 #3 Skrevet 25. april 2009 Ja, det er mange som sliter med å bli gravide, både her og i det "vanlige" livet som du kaller det, for den aldersgruppen. Ved ins. er det vel gj.snitt 4 forsøk hvis du er under 35 år, og gj.snitt 6 når du er over 35 år, og når du blir 40 tror jeg det er gj.snitt 12 forsøk, om du er helt frisk og har gode egg. Det er de som er blitt gravid, og evt. aborter senere er ikke talt med, men etter 35 år, er vel det rundt 20 % av disse som ender med abort. Etter at jeg "sto frem" å fortalte om at jeg hadde mistet flere ganger, var det som at "alle" andre hadde opplevd det av venninner, og de som ikke hadde opplevd å miste og slite med å bli gravid hadde flere venner som hadde mistet, eller slet med å bli gravid. Av mine aller nærmeste venninner er det kun en som har blitt gravid etter ett par mnd med prøving etter å fylt 35 år. Resten har mistet, og sliter så med å blir gravide - men man snakker ikke om det offentlig. Her snakker vi om ca 10 stk friske raske jenter, hvor av halvparten har barn fra før. Vi har en i gjengen som er spes gyn. på området, hun sier at fruktbarheten halveres etter fylt 35 år, og kun ett av 12 egg er godt/sterkt nok til å bli ett perfekt barn. Vår erfaring er at det stemmer. Meeen nå har det klaffet for flere av oss, så det er virkelig verd å ikke gi opp! Du MÅ ikke gi opp - belag det på flere turer, og bli heller positivt overasket. Jeg er ikke lege så testene dine sier meg ingenting. men er de normale, hadde jeg gjort 3 forsøk, om du ikke ble gravid, hadde jeg sjekket forlikkene (eggene) mine og evt. egglederne etter det. .... Det umulige er ikke umulig, det tar bare litt lenger tid... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå