Gå til innhold

lykkelig gravid med to kroniske sykd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Jeg er ei jente på 24 år som har morbus Chron og Epilepsi. Jeg blir fulgt opp vær 14 dag og har vert på første ul alt. ny om 14 dager. Legen annbefalte fostervnnsprøve... jeg er fryktelig usikker... Har ca termin 16 des. Så det er tidlig enda. Men jeg har det bra etter forholda og nyter å være gravid. Selv om jeg spyr hele døgnet og er relativt dårlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg morkakeprøve istedenfor fostervannsprøve. Denne prøven gir akkurat de samme svarene som fostervannsprøve, men du kan ta den fra uke 11-12.

Skrevet

Støtter det Anonym sier. Synes det er litt for stor risiko knyttet opp mot forstervannsprøve så anbefaler at du forsøker å unngå dette hvis mulig. I dag finnes det mange måter å følge opp på og mange gode tester som vil gi deg ganske gode resultater og svar. Selv mener jeg da at det vil være unødvendig med forstervannsprøve.

Selv har jeg også Epilepsi, men blir fulgt opp på lik linje som "normale" gravide da jeg ikke bruker epilepsimedisin lenger.

Lykke til i svangerskapet!

Skrevet

tusen takk for svar. Trov vi skal snakke litt mer med spesialisten 6 mai. da skal vi ditt igjen. Vil jo ungå komplikasjoner og unødige risikoer. :) Takker dere for innslag. Jeg må gå på medisiner da jeg faktisk fikk så kraftige annfall sist graviditet at jeg mistet.. (var stygge fall innvolvert) Så da var ikke nevrolog og gynokologen i tvil. Så nå krysser vi fingrer og håper på det beste. :)

Skrevet

Huff, så trist å høre lykkeligeide :( Håper du slipper anfall under denne graviditeten. Snakk med spesialisten og hør hva han/hun anbefaler. Jeg vet at ved forstervannsprøve er det en risiko for at det kan medføre spontanabort. Selv om risikoen er liten, så er den der og det er ikke noe særlig.

Tror jeg vil ta kontaktmed en nevrolog etterhvert selv om min fastlege mener jeg er frisk. Har vært anfallsfri i 7 år, men vet ikke hvordan kroppen min på sikt vil oppleve graviditeten. Er litt skeptisk for å få tilbakefall, men forsøker å ta det så rolig som jeg kan :)

Skal krysse fingerene for dere og håpe på at det vil gå bra for dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...