Gå til innhold

Hvor tidlig i BabyBjørn bæresele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som vet hvor tidlig man egentlig kan begynne med BabyBjørn bæresele, og hvor lenge de små kan sitte i den til å begynne med? Har forstått at det ikke er helt ideel bærestilling for de aller minste, men det er innimellom forferdelig praktisk...

Hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier vel max 30 min, men jeg vet ikke hvor tidlig man kan starte. Min smått har passert tre mnd, og de siste dagene har vi prøvd oss litt fram med en BB vi har liggende fra tidligere. Småtten trives godt med å bli bært, og jeg trives godt med å bære - men ikke med at all vekta ligger på skuldrene som den gjør med BB. Jeg skal derfor kjøpe en Manduca, der vekta blir liggende på hofta mi, ikke på skuldrene. Den er dessuten mye riktigere for barnets hofter, og der har man ingen tidsbegrensning, så vidt jeg har skjønt.

Enig i at det er veldig praktisk! Veldig kjekt å kunne ta med seg bare bæresele i steden for vogn hvis man skal ut med bilen en tur, jabbe med naboene, ta en tur på butikken... Og veldig koselig å få så god kontakt med babyen da! :)

Skrevet

Vi hadde vesla i BB når hun var 3mnd. Med ansiktet ut, for hun er så nysgjerrig.

Å så ble hun veldig sterk i nakken av det.

Skrevet

man skal aldri henge så små barn med ansiktet vendt ut fra bæreren. De får altfor mye inntrykk og kan ikke skjule seg hvis det blir for mye. Man ser ofte små, små barn som henger og ser ivrige ut og spreller med armer og bein i BB-seler. De gjør det ikke fordi de koser seg, men fordi de får altfor mye inntrykk og det blir for mye. Ofte sover de dårlig og er urolige fordi de har altfor mye å bearbeide. uansett vil jeg fraråde BB-sele og heller kjøpe Manduca eller Ergo hvor barna faktisk sitter ergonomisk riktig og det er mye bedre å bære i også.

Skrevet

De nyeste BB er ergonomisk-korrekte. Med bæreplate i ryggen - og ekstra innstilling for spedbarn. Barnet skal bæres med ansiktet inn mot mor frem til det er 3 mnd. Og BB kan brukes fra babyen veier 3.5kg. Men ikke bruk den i mer enn 30m-1time pr gang. Les bruksanvisningen som fulgte med, så du trer sælen riktig.

Min lillemann trives godt i sin BB, og har gjort det fra han var 3 uker gammel. Kjekk å ha når han har vondt i magen, og ikke noe annet enn mamma er bra nok...............

Skrevet

vel jeg tror ikke helt de er ergonomisk korrekte jeg da. For at den skal være det skal barna sitte med en viss vinkel i hofteleddet og knærne høyere enn rompa. I de fleste BB jeg ser så henger barna og dingler etter skrittet. Har du en link?

Skrevet

I tilfelle homo sapiens sapiens (det tenkende mennesket som vet at det tenker) kunne evolusjonen koste på seg å ferdigstille byggesteinene for den senere bevegelsesmekanikken i månedene etter fødselen: Det ved fødselen bemerkelsesverdig uferdige hofteledd inneholder mye mindre benstruktur enn andre deler av skjelettet, og dermed mer embryonal brusk (Schiefenhövel, 1990).

Når en nyfødt eller et spedbarn sitter på hoften, mage mot mage eller på ryggen til en bærer inntar benene en sprikvinkel på gjennomsnittlig 45 (B) grader. Dermed får lårene i hofteleddet en vinkel mellom 90 inntil 120 grader (a), en posisjon som tilsvarer nøyaktig de anatomiske forutsetninger.

Med tiltakende kroppsbeherskelse kan spedbarnet klamre seg fast med bena rundt bærerens kropp. Plasseres et litt eldre spedbarn på hoften og bæreren gjør raske bevegelser, hjelper barnet aktiv til med sine ben i stabilisering av egen likevekt.

Det er vekselspillet mellom det å sitte på hoften og barnets til dels meget kraftige sammentrekninger av hofte-, lår-, sete- og ryggregionens muskler på den andre side, som former barnets normale hofteledd. (Kirkilionis, 1999; Schiefenhövel, 1990).

Fra barnvedhjertet.com

Skrevet

Miza; vær så snill å sjekk fakta før du kommer med sånne uttalelser. Det kan virke villedende. BB er ikke ergonomisk riktig. Den kan brukes fra fødsel, men max 30 minutter anbefales fordi den er for belastende for babyens hofter og rygg. Manduca og endel andre seler kan brukes så lenge man orker å bære og så lenge babyen er fornøyd.

Eg vil heller ikke anbefale å bære med ansiktet ut, av grunner som anette&tutta mari:) allerede har skrevet. Visst du skal gjøre det bør det vere korte stunder, og du bør vere obs på at dårlig/urolig søvn, mye sutring osv kan vere pga dette (er ikke alle barn som reagerer på det, men greit å vite liksom)

Skrevet

Jeg kjøpte nettopp babybjørn bæresele. Å der står det fra nyfødt kan man bruke den. Fra 50 cm.. Det skal være en tryggethet for dem å kjenne varmen å hjerte ditt. Som de har kjent i magen.

Vet ikke hvor lenge man kan ha dem oppi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...