Gå til innhold

har chron/epilepsi og blir annbefalt fostervannsprøve.....

Anbefalte innlegg

hei, jeg er ei jente på 24 snart 25 som venter barn i des.. vi var hos gyn i går og der blir jeg fulgt opp vær 14 dag. Han ville jeg skulle sterkt vurdere fostervannsprøve i og med jeg må gå på epilepsimed som kan gi ryggmargsbrokk hos barnet. Jeg tar 10 ganger så mye folat som vanlige for å forebygge... Men er jo veldig i tvil om hva vi skal.... Noen med erfaringer? Hva er farene? vi har ønsket dette barnet så og nå som det er i magen kjenner jeg at jeg ikke vil utsette det for mer en nødvendig.... hmmmm... takknemelig for alle innvendinger.

Fortsetter under...

Jeg har epilepsi, men har aldri fått tilbud om fostervannsprøve. Tror det kommer mye an på hva slags medisiner man bruker, du bruker nok sterkere enn jeg gjør. Men ryggmargsbrokk ses vel bedre på ultralyd enn på fostervannsprøve? Og så er jo ikke ryggmargsbrokk uforenelig med liv akkurat. Kommer jo veldig an på hvor brokken sitter, men sitter den ganske langt nede, er det jo bare en enkel operasjon, så er ungen helt normal. Ville heller bedt om tidlig ultralyd, med det skal du vel strengt tatt få uansett når du bruker medisiner.

• 2 uker senere...

Hei

Dere har vel kanskje tatt en avgjørelse allerede, men jeg tenkte jeg kunne skrive om mine erfaringer. Jeg har epilepsi og har termin i august. Ble ikke anbefalt eller tilbudt fostervannsprøve, fikk beskjed om at dette gjorde de i mindre grad nå. Derimot fikk vi tilbud om fosterdiagnostisk ultralyd, noe vi har benyttet oss av. Har vært på ultralyd to ganger (utenom den ordinære) og skal på en til. Det var nevrologen som ga all informasjon om dette. Har du snakket med nevrologen om dette?

Fostervannsprøve ble aldri aktuelt, men jeg tror ikke jeg ville gjennomført det. Vi har prøvd lenge å bli gravide og har endelig lykkes, ville ikke risikert selv de små farene ved fostervannsprøve (tror 1% kan få skader på fosteret).

mvh mimi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...