Gå til innhold

Hva er oddsen for å bli gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor stor sjanse det er for å bli gravid når man har sex rundt eggløsning?

Vi er i 1pp, men jeg synes det er så usansynlig lenge å vente mellom el og ikm. Har jo bare lyst å teste nå, men må iallefall 1 uke til.

Flere som blir utålmodige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JAAA!! Kjempeutålmodig, synes jeg kjenner symtomer allerede som rar følelse rundt eggstokkene osv. er det normalt? fikk mensen 7.april, (etter pilleslutt) hadde eggløsning i følge eggløsningskalkulator 21. april..Så hadde sex 18,19 og 20. april, lurer på hvor sannsynligheten er for at det har skjedd noe?!?! ikm, er det 2 uker etter "eggløsning", når kan en tidligst teste seg da?

Skrevet

du kan teoretisk bli gravid 3-4 dager før eggløsning og den dagen du har eggløsning. Hvis du har sex i den perioden, er sjansen på første forsøk nesten 40 % faktisk. det avhenger av alder. prøver du en periode til er sjansen tilsammen opp mot 60-70% og har man prøvd 3-4 perioder med god timing vil faktisk 80prosent ha klart å bli gravide. har nettopp lest alt for mange artikler for å finne tall på det, i og med at æ e i første prøve periode selv. fikk faktisk positiv blodprøve i dag , tihi :)

Skrevet

det lureste er vel å vente til dagen mensen uteblir. men noen får positiv test 3-4 dager før. så det kommer an på viljestyrken det, hvor lenge man klarer å holde seg. jeg sprakk i dag, 3 dager før mens. urin prøven var så svak positiv at man skal ha meget godt syn for å se streken, men blodprøven var positiv. joho.

Skrevet

Gratulerer:):) Så gøy, hvordan var det då å teste positivt? Lurer på hvilken reaksjoner vi vil få, selv om det er planlagt..Har ingen hastverk, men er nå litt gira nå når vi først har satt igang da...Spent på om jeg holde ut med å vente til 5.mai, har jo akuratt slutta på pilla, så skal vel sikkert litt til for å få det til å klaffe på første forsøk!!

Skrevet

Når har du termin da??? Ble du gravid på første forsøk, hvilke prevansjon har dere brukt? Håper på det blir januarbeibbis tidligst, er vel egentlig derfor vi har venta til nå

Skrevet

Gratulerer så mye. Utrolig deilig å teste positivt i 1pp!

40% sjanse var jo ikke så veldig mye da, hadde håpet det var større sjanse:-( Er litt

Ja ja, det kan jo ha klaffet for oss også denne første pp. Får bare smøre oss med tålmodighet:-)

Ønsker deg lykke til med den lille.

Skrevet

Gratulerer så mye. Utrolig deilig å teste positivt i 1pp!

Takk for tallene, men 40% sjanse var jo ikke så veldig mye da, hadde håpet det var større sjanse:-( Er litt utålmodig av meg dessverre

Håper| virkelig det klaffet for oss også denne første pp. Får bare smøre oss med tålmodighet:-)

Ønsker deg lykke til med den lille.

Skrevet

Jeg har hørt at man har 20% sjanse hver mnd å bli gravid.

Skrevet

termin 5 januar. første forsøk ja. brukt p-piller siden jeg var 16 år, altså i 12 år! hadde en mnd uten piller forrige mnd, var da bortreist i 3 uker så kunne ikke bli gravid da, fikk mens som forventet, eggløsning på påskefjellet, da slapp æ påskeegg, og vips, positiv test nu i dag 3 dager før forventet mens mandag. helt absurd, det har ikke gått opp for meg. har alltid visst at jeg ville ha barn, skal bli gynekolog, er mer opptatt av fødsler og svangerskap enn folk flest vil jeg tro, og har alltid fryktet å ikke kunne bli gravid. så det er ikke til å tro at det går på første forsøk.

måten æ fikk vite det på var og helt sprø, først urinprøve med alt for svak positiv strek, tok blodprøve på jobben, sjekka resultatet på pcen, (er lege) det sto negativ, ble kjempeskuffa, fortalte det til venninnen min, skikkelig deppa. og så ringer de fra laboratoriet for å spørre om jeg hadde sjekka resultatet og at de bare ville opplyse om at de hadde gjort en feil når de la inn resultatet og at den var positiv. tenk for en opptur etter å først ha sett negativt svar. joho.

Skrevet

Jeg også har lest 20% sjanse hver mnd, og at 80% har blitt gravid innen 1år..Så her er det visst litt forskjellige tall ute å går

Skrevet

Hvor lang tid tar det?

Av redaktør Tone Ingrid Lian

De fleste som har planlagt å bli gravide er klare med en gang prøvingen starter. Nå er tiden endelig inne! Forventningene er store, og det er naturlig å håpe på full klaff ved første forsøk. Hvor lang tid tar det egentlig å bli gravid?

Noen vil bli skuffet over å ikke få det til med en gang, men det er helt normalt å ikke bli gravid i første prøveperiode. Faktisk er sjansen for å bli gravid bare ca 20 prosent i hver syklus.

Det er altså ingen grunn til bekymring dersom spiren ikke sitter i samme måned som prøvingen begynner. Statistisk sett tar det mellom fire og ti måneder for de fleste friske og fruktbare par å bli gravide.

Les mer om følelsene i prøveprosessen

Oversikten nedenfor er basert på tall fra USA og viser hvor hvor stor prosentandel av prøvere som ble gravid innen totalt 18 måneder

Innen første måned 25 prosent

Innen seks måneder 60 prosent

Innen ni måneder 75 prosent

Innen 12 måneder 80 prosent

Innen 18 måneder 90 prosent

Hvis unnfangelsen finner sted i løpet av to til fire prøvemåneder synes de fleste par at dette er en grei ventetid. Dersom prøvingen begynner å nærme seg et halvt år er det ikke unormalt å føle seg skuffet, bekymret eller frustrert. Det trenger absolutt ikke være noe galt med noen av dere selv om det tar litt tid å bli gravide, men mange par ønsker å finne ut litt mer om hva som kan være årsaken til at de ikke har lykkes.

Noen ganger kan enkle grep øke sjansen for å bli gravid.

Les mer om hvordan her

Hva kan påvirke prøvetiden?

Mange par har brukt prevensjon før de bestemmer seg for å prøve å bli gravide. Hvor lang tid det tar fra prevensjonsstopp til fruktbarhet avhenger av hvilen type prevensjon som er blitt brukt.

Barriereprevensjonsmidler som kondomer og pessar påvirker ikke fruktbarheten etter endt bruk. Mange velger derfor denne formen for prevensjon i en overgangsfase når de venter på at syklusen skal stabilisere seg etter å ha sluttet med p-piller. Bruk av kobberspiral skal heller ikke påvirke syklusen da den kun hindrer sæd fra å nå egget, og eventuelt det befruktede egget i å feste seg.

P-piller og hormonspiral hindrer eggløsning, men etter endt bruk skal den ikke påvirke fruktbarheten. Kvinner som har brukt p-pillen bruker likevel gjennomsnittlig to til tre måneder lenger før de lykkes med prøvingen fordi det kan ta litt tid før syklusen stabiliseres. Minipillen og progesteronimplanteter utsetter normal fruktbarhet opp til en måned etter pilleslutt.

P-sprøyten kan påvirke normal fruktbarhet i mellom åtte og femten måneder etter siste injeksjon. Denne formen for prevensjon anbefales derfor ikke kvinner som ønsker seg eller planlegger barn.

Her kan du lese mer om å slutte med prevensjon

Generell helsetilstand

Den generelle helsetilstanden er en viktig faktor når du prøver å bli gravid. I en forberedelsesfase velger mange par å kvitte seg med ”dårlige” vaner. Hvis en eller begge røyker øker risikoen for at prøveperioden kan bli lang.

Røyking skader sædkvaliteten ved at antallet spermier reduseres, spermienes bevegelighet svekkes, og spermiene kan få unormal form. Hos kvinner går røykingen utover flimmerhårene i egglederne som skal hjelpe egg og sædceller å møtes.

Vekt er også et viktig tema. Både over- og undervekt kan føre til redusert fruktbarhet. Gode og sunne matvaner er ikke bare viktig i prøveperioden, men også under graviditeten. Hvis dere jobber med å innføre gode vaner allerede nå har dere et bedre utgangspunkt når spiren sitter!

Noen medikamenter kan hindre eggløsning. I hovedsak gjelder dette medisiner som brukes mot revmatiske sykdommer, smerter og feber. Medisiner som bruker i forbindelse med kroniske sykdommer som diabetes, epilepsi, hjertesykdom, høyt blodtrykk og nyresykdom kan også innvirkning på fruktbarheten. For en eventuell endring i medisinbruk må lege alltid kontaktes.

Les mer om medisiner som kan redusere fruktbarhet her

Alder og fruktbarhet

Alder spiller en stor rolle for hvor fruktbar en kvinne er.

Etter 35 år er en kvinnes fruktbarhet halvert, og sjansen for å bli gravid innenfor èn syklus er 17 prosent. Til sammenligning har en 20 år gammel kvinne 34 prosent sjanse for å lykkes.

I 2006 var gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende i Norge 28.1 år. En kvinne i denne alderen har 21 prosent sjanse for å bli gravid i hver syklus.

Mannes alder er også relevant. Selv om eldre menn kan bli fedre så er det ikke slik at alder er ubetydelig for mannen. Både testosteron og sædproduksjon minker med årene. I tillegg reduseres spermienes bevegelighet og styrke. Disse faktorene kan bidra til at det vil ta lenger å bli gravide.

Det kan altså være en fordel å starte tidlig. Men selv om fruktbarheten reduseres så er ikke entydig med at det er umulig å bli gravid når man er litt eldre. Man må bare ta høyde for at det kan ta litt lenger tid.

Når bør vi søke hjelp?

Når man har forsøkt i ett år uten å bli gravid kan man be om henvisning til utredning. Kontakt fastlegen din hvis det nærmer seg. Noen velger også å ta direkte kontakt med gynekolog. Er man passert 35 år kan det være aktuelt å starte så tidlig som etter 6 måneder med prøving.

Ofte er det lurt at begge parter utredes. Prosessen kan være lang, og følelsesmessig vil den ofte oppleves som frustrerende og slitsom. Da er det viktig å huske på at dette er noe dere som par gjør sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...