Gå til innhold

Noen leger eller tannleger her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tann som skal rotfylles. "problemet" er at jeg starter behandlingen to dager etter forventet EL. Burde jeg utsette prøvingen en mnd tror dere, eller er det greit å sette i gang nå? (Skal ta røntgen, og har ført at dette ikke er heldig for fosteret, men har det noe å si kun to dager etter EL?) Og om jeg tar feil av EL, så har det ikke noe å si at man er to uker gravid den dagen tanna skal fylles?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? Noen andre som kan svare meg på dette?

Skrevet

Røntgenstrålene når ikke frem til livmoren. Den vil kun virke lokalt i kjeveområdet. Mange tannleger tilbyr å la gravide få et blyforkle over seg når de er gravide, fordi kvinnen er nervøs for strålingen. Så du kan fint gå til tannlege.

Ei venninne av meg fikk utført en grundig MR-scan av overkroppen da hun var 4-5 uker på vei (hun visste ikke om det) og fikk vite av legen at den strålingen hun hadde fått i seg tilsvarte en flytur til New York og hjem. Ingen fare for embryoet i det hele tatt.

Selv har jeg både rotfylt, trukket tann, blit bedøvd og borret i løpet av svangerskapet. Det er faktisk lurt å få unnagjort ting hos tannlegen før eller i løpet av svangerskapet, fordi tannkjøtt og tenner er mer sårbare enn ellers.

Skrevet

Takk for svar! Har hørt flere si det er nok med den platen man holder opp under haken når man tar røntgen. Er jo evt et par dager gravid da, så er jo ikke noe navlestreng eller noe med tanke på bedøvelse eller antibiotika i tannen, så burde vel ikke være noe problem. Er ikke lysten på å hoppe over en pp, men gjør jo alt jeg kan for ikke å skade et evt foster...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...