Gå til innhold

orgasme etter fjerning av livmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få orgasme om man fjerner livmoren? vil den isåfall være annerledes?

Skrevet

Tviler på at en merker forskjell på noen måte annet enn at en ikke har mensen lenger.

Å fjerne livmoren har ingen innvirkning på hormonnivå, og eggstokker, skjede og klitoris er fortsatt intakt:)

Skrevet

Klart livmora påvirker hormonproduksjon. Du må vel ta hormontillegg?

De kraftigste orgasmene er de som fører til sammentrekninger i livmora.

Noen som har fjernet livmora sier de er også mer tørre og trenger glidekrem, gjør du? Fordi det er jo andre kjertler som gir fuktighet enn livmora også.

Jeg ville aldri ha fjernet livmora mi for noe annen grunn enn at jeg hadde noe veldig ondartet som gjorde at jeg måtte fjerne den. Fikk store myomer på den for noen år siden og undersøkte nøye hva fjerning ville bety på alle områder. Også sexlivet.De fikk ta vekk myomene, men ikke livmora mi. Men selv om de fjernet veldig mye livmorvev ca 1/3, grodde livmora tilbake til alles forbauselse til helt normal fasong og jeg har faktisk hatt to graviditeter etter det.

Skrevet

Noen merker forskjell, andre ikke.

Stort sett trenger man ikke hormontillegg hvis man har eggstokkene intakt.

Jeg har snakket med folk som føler seg bedre etter hysterektomi.

Du kan evt lese ei bok som heter "Uten livmor" (veldig mye handler om kreft, men det står litt andre opplysninger også der)

Skrevet

Livmoren påvirker ikke hormonproduskjon nei. Livmoren blir kun påvirket av hormonproduksjonen, som skjer i eggstokkene. Man trenger ikke hormontillegg om man har eggstokkene.

Ang orgasme... jeg kjenner selv sammentrekkningene inni livmora.. Men de er jo mange steder også.. i bekkenbunnen, klitoris, området rundt klitoris... Så usikker jeg. Mulgens en liten påvirkning?

Uansett tror jeg ikke noen fjerner livmora på gøy. Er nok alltid gode grunner dersom det gjøres.

Skrevet

hehe.. hormonproduksjonen foregår ikke i livmoren, men i eggstokkene. Dermed påvirkes ikke hormonproduksjonen. Hadde en derimot fjernet eggstokkene, så hadde en mistet det meste av hormonproduksjonen og en hadde kommet direkte i overgangsalderen.

Livmoren er derfor ingen problemer å fjerne. Det er verre om en må ta eggstokkene også, i fertil alder.

De som sier de blir tørre etter å ha fjernet livmoren, har derfor også fjernet eggstokkene. De er kommet i overgangsalderen. Bare hør med eldre damer over overgangsalderen du;)

Der er heller vanligvis ikke noe særlig åpning mellom livmor og skjede. Og produksjon av sekret foregår i skjeden, og ikke i livmoren. Og så lenge eggstokkene er intakt, så har en normal sekretproduksjon i skjeden. Fordi en ikke er kommet i overgangsalderen.

Problemet med å fjerne livmoren er i all hovedsak psykisk; en kan føle seg mindre kvinnelig, for en mangler noe vesentlig for å skape barn. Ellers er det lite endring.....

Skrevet

Tja, jeg vet at moren min var vant med å få orgasme - det kom fram i én samtale vi hadde. Og moren min omsider fikk sunken livmor, og måtte få den fjernet. Og etter den operasjonen nevnte hun en gang at samlivet var til og med blitt bedre, fordi hun hadde ikke lenger bekymringer m.h.t. prevensjon. Orgasme var ikke spesifikt nevnt i den samtalen. Men man kan vel gjette seg fram til at orgasme ikke var blitt borte på noen måte, for henne...

Skrevet

Livmoren trekker seg sammen under orgasme, men det er ikke i selve den følelsen ligger.

• 4 år senere...
Skrevet

hehe.. hormonproduksjonen foregår ikke i livmoren, men i eggstokkene. Dermed påvirkes ikke hormonproduksjonen. Hadde en derimot fjernet eggstokkene, så hadde en mistet det meste av hormonproduksjonen og en hadde kommet direkte i overgangsalderen. Livmoren er derfor ingen problemer å fjerne. Det er verre om en må ta eggstokkene også, i fertil alder. De som sier de blir tørre etter å ha fjernet livmoren, har derfor også fjernet eggstokkene. De er kommet i overgangsalderen. Bare hør med eldre damer over overgangsalderen du;) Der er heller vanligvis ikke noe særlig åpning mellom livmor og skjede. Og produksjon av sekret foregår i skjeden, og ikke i livmoren. Og så lenge eggstokkene er intakt, så har en normal sekretproduksjon i skjeden. Fordi en ikke er kommet i overgangsalderen. Problemet med å fjerne livmoren er i all hovedsak psykisk; en kan føle seg mindre kvinnelig, for en mangler noe vesentlig for å skape barn. Ellers er det lite endring.....

Hormonproduksjonen blir noe påvirket etter fjerning av livmor, fordi noe av blodforsyningen til eggstokkene(som står for hovedproduksjonen av hormoner) blir dårligere etter at man fjerner livmora,så man kommer bla tidligere i overgangsalderen etter fjerning av livmoren. Gjennomsnittet er vel 1 år tidligere, men alt fra 1-7 år.

Skrevet

Klart livmora påvirker hormonproduksjon. Du må vel ta hormontillegg? De kraftigste orgasmene er de som fører til sammentrekninger i livmora. Noen som har fjernet livmora sier de er også mer tørre og trenger glidekrem, gjør du? Fordi det er jo andre kjertler som gir fuktighet enn livmora også. Jeg ville aldri ha fjernet livmora mi for noe annen grunn enn at jeg hadde noe veldig ondartet som gjorde at jeg måtte fjerne den. Fikk store myomer på den for noen år siden og undersøkte nøye hva fjerning ville bety på alle områder. Også sexlivet.De fikk ta vekk myomene, men ikke livmora mi. Men selv om de fjernet veldig mye livmorvev ca 1/3, grodde livmora tilbake til alles forbauselse til helt normal fasong og jeg har faktisk hatt to graviditeter etter det.

Hei, jeg  har også store myomer og ingen ønsker om å fjerne livmora med mindre det er noe ondartet selvfølgelig. Kan jeg spørre hvor store dine var og vet du hvor i livmoren de satt?! Ble du operert på Ullevål?!Takknemlig for svar. 

Skrevet

http://tv.nrk.no/program/koid24004913/hetetokter-og-kaos

Anbefaler deg denne dokumentaren. Dokumentaren har fått mange priser og den er ekstremt lærerik. Den er i hovedsak om overgangsalderen, men man kan komme i den pga fjerning. En dame i dokumentaren fjernet livmoren og ble plaget og måtte begynne på hormoner. 

Anonymous poster hash: 3868a...6a2
Skrevet

Hvis eggstokkene blir stående igjen, er det ikke endring i hormonproduksjonen. Men de sluppet såklart mensen😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...