Gå til innhold

20 uker, men ikke 5 mnd??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En mnd er jo mer enn 4 uker og skulle ma regnet sånn hadde man vært gravid i 10 mnd og det stemmer ikke. Her har du en oversikt som jeg syns er grei:

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker

Neppe, siden de fleste måneder har flere enn 28 dager.

Men jeg synes ikke det blir noe riktigere å gå ut fra den rare listen som blir lagt inn her, hvor man liksom tar antall dager i et svangerskap og deler på ni og kaller det en måned.

Måneder har varierende lengde, det er jo bare å se på kalenderen. Og et svangerskap er ikke ni måneder.

Derimot regnes et svangerskap fra første dag i siste menstruasjon for de fleste, og det vil vel da være naturlig å se på datoen for dette og så bare telle seg fremover. Om første dag i siste mens var f.eks 1. januar vil du være en måned på vei 1. februar, to måneder på vei 1. mars osv.

Annonse

Ta en titt her:

http://www.babyverden.no/templates/QApage____69744.aspx

Dette er hentet fra linken over:

"Spørsmål:

Hei, jeg er 23 uker ut i svangerskapet, men er litt forvirret mht. hvor langt jeg er i måneder? Det er jo det andre ikke-gravide forholder seg til, mens når man er gravid snakker man bare om uker. Et svangerskap er 9 mnd har man alltid visst, men så blir man gravid og et svangerskap er 40 uker, det rimer ikke helt. hvor mange uker gravid er jeg når jeg er f.eks. 6 mnd? Håper på å forstå dette snart:)

Svar:

Det er egentlig veldig enkelt, men kan likevel føles vanskelig fordi vi ikke tenker på at et svangerskap varer ut hele den niende måned, hviklet er det samme som 10 mnd./ 40 uker.

Du kan dele dine uker på fire og få hvor mange måneder du er. 23:4= 5 mnd. og 3 uker.

Håper du forstår det nå.

Lykke til med andre halvdel!

Hilsen Monica."

Dette var en greit utregning, syns jeg :)

når noen spør så er det som regel for da å se hvor mye man har igjen... så spør noen her sier jeg antall mnd med tanke på hvor mange mnd som er igjen til termin... så nå sier jeg ca 5 mnd... pga 04mai så er det fire mnd igjen til terminen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...