Sivalur Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Må bare skrive dette innlegget etter å ha lest et svar på en annen tråd her om å styre unna Litago yoghurt fordi det er mye sukker i den. Dette tror jeg er gammelt nytt, mulig det var mye sukker i Litago når den først kom ut, men det har de i såfall endret nå. Den har hvertfall ikke mer sukker enn andre yoghurter. Den yoghurten med minst sukker i er Mild og Lett med blåbær, den har 5% tror jeg det var. Litago yoghurt har 6% sukker. Vanlige yoghurter fra Tine har rundt 7 til 8 % sukker. Har stått i butikken og sjekket alle yoghurtene nemlig. Så har du såklart de sukker-frie yoghurtene, de som heter 'Dobbel 0' og lignende yoghurter. 'Problemet' med disse er at de istedet inneholder aspartam for å få den søte smaken. Aspartam anbefales ikke til barn under 3 år fordi man ikke vet langtidsvirkningen av dette. Derfor synes jeg at heller ikke gravide bør få i seg for mye aspartam. Og det er aspartam i skrekkelig mye, i veldig mange forskjellige light-produkter. Jeg personlig synes det er mye mer skummelt å drikke en halvliter pepsi-max enn en halvliter vanlig brus med sukker. Etter å ha lest masse kostholds- og ernæringsråd over de siste ti årene så er det min egen konklusjon. Alle bør gjøre seg opp sin egen mening såklart, men tror det er mange som ikke vet eller tenker over hva de egentlig spiser.
I+B Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Jeg synes personlig det er altfor mye hysteri ute og går blant gravide! Tenker ikke på alt jeg har i meg av mat. Føler selv jeg har et variert og greit kosthold, og om man får i seg litt mye sukker en dag, så har jeg ingen tro på at det skader! Har en mor som er helsesøster, og hun mener at det har blitt veeldig mye hysteri ut av det å gå gravid! Før i tiden spiste man og åt stort sett det som kom på bordet, og det gikk utrolig bra da også! Må ikke slutte å leve selv om man er gravid!
Sivalur Skrevet 23. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. april 2009 I+B Selvsagt helt enig i det, var vel forsåvdit noe av det jeg også ville påpeke, at man er hysteriske når det gjelder Litago yoghurt med den er altså faktisk ikke så ille..
I+B Skrevet 23. april 2009 #5 Skrevet 23. april 2009 Skjønte vel egentlig at du var enig med meg, måtte bare få det ut allikevel! Synes bare det begynner å bli så mye hysteri og "dill" angående det å gå gravid! Men heldigvis bestemmer vi over vår egen kropp, så det er jo opp til hver enkelt hvor mye man vil gjøre ut av alt som blir sagt og ment!
Gjest Skrevet 23. april 2009 #6 Skrevet 23. april 2009 Sivalur: Veldig bra innlegg! Er helt enig med deg. Sluttet helt med produkter med aspartam i før jul og har sluttet å ha migrene ++. Så jeg vil heller drikke og spise ting med ordentlig sukker enn å spise light produkter. Men alt med måte!
Sivalur Skrevet 23. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. april 2009 Caline, helt riktig! Alt med måte.
nesten30 Skrevet 23. april 2009 #8 Skrevet 23. april 2009 br innlegg sivalur:) du har skrevet noe jeg har sagt lenge vedr. dette med kunstige søtningsstoffer. Heller brus og sjokolade med skikkelig sukker i, der en VET hva en får i seg enn en light-variant som hverken smaker godt eller man vet langtidseffektene av. Da vi var små fantes der en sukkerfri brus, det var Tab. Den var det kun diabetikere som drakk, for den var nemlig beregnet for diabetikere. I utgangspunktet er jeg av den oppfatningen at sukkerfrie produkter type light er laget for at diabetikere skal ha et alternativ. Men vi som tåler sukker skal velge varianten med sukker og heller begrense inntaket litt. Jeg syns det er mer skremmende å se en småbarnsfamilie handle en 4 pakning med Pepsi max på butikken enn en 4 pakning med cola!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå