Gå til innhold

Jeg har fått høre at grvide ikke bør spise soft-is...

Anbefalte innlegg

Skrevet

signerer på denne, "meg & lille vampyr på tjukka". Fosterdødeligheten var skyhøy før sammenlignet med nå, selvsagt ikke bare på grunn av infeksjoner, men klart også det.

Til og med samfunn langt mer primitive enn våre vet at gravide er utsatte for infeksjoner, og at de derfor skal holde seg unna ditt-og-datt.

Farmoren min kommer alltid med stjerneargumentet sitt om at "ingenting var farlig som gravid før, og alt gikk greit da også", men det er samme person som sier at barna trenger og skrike for å utvikle sterke lunger... og mange andre utrolig saklige, godt dokumenterte påstander. Så om hun mener jeg bør spise gravlaks, mykost eller soft-is hiver jeg meg ikke rundt av den grunn...

Har også jobbet på gatekjøkken med soft-is maskin, og definitivt var det ikke noe renhold der av betydning. Dessuten ble melka oppbevart litt her og litt der. fysj og fysj.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har spist soft-is tre ganger i løpet av svangerskapet. Første gang på en café. Isen smakte kjempesurt og turte ikke spise den. Andre gangen var på narvesen, den smakte også surt. Tredje gangen var på McDonalds. Den var kjempegod. Så er tydelig forskjell. Og nå som is sesongen så vidt er i gang er det tydeligvis noen med gammel is.

Skrevet

Angånde spekemat: JM ba meg dypfryse ALT som ikke er gjennomstekt eller kokt i minimum 48 timer, da kan det trygt spises, for bakteriene dør.

Angående Soft-Is: Sist jeg gikk gravid spsite jeg noen, men jeg kjøpte ikke hvor som helst, kun hvor jeg kjenner til utsalgsstedet, og stolte på at det var et seriøst opplegg for rengjøring/oppbevaring. (ikke alle har denne goden, desverre)

Og til slutt, jeg er litt av den typen; alt med måte og en god porsjon sunn fornuft.. Hadde dilla på fårepølse sist jeg gikk gravid, spiste det som en gal, gikk iallefall bra den gangen, og da fikk jeg ikke opplyst at alt skulle fryses heller..

Skrevet

Jeg hadde dilla på softis sist jeg gikk gravid, og spiste et skyhøyt(!) antall. Glad jeg ikke hadde hørt så mange "råd" da, som nå.

Kjenner at jeg neppe klarer å holde meg unna i sommer heller;-)

Skrevet

Hehe, jeg visste faktisk ikke om at det kunne være farlig en gang jeg! I hele mitt forrige og hele dette svangerskapet har jeg harr smådlla på softis. Har spist plenti av dem!! Fødte en frisk datter sist, og hittill virker alt veldig bra med babyen i magen.. Er 37+2 uker.. Herregud, men le jeg altså.. Om kankje 5 år, kan vel ikke gravide spise noenting, får sikkert piller de må ta gjennom hele, for å unngå bakterier og all farlig mat og drikke.. Guri, denne verden, eller dette landet er sinnsykt hysterisk! Greit man skal holde seg unna alkohol, røyk, ha god hygiene, steke kjøtt godt osv osv.. Men hallo?? Hva kan egentlig en gravid spise med god samvittighet?? Jeg fortsetter å spise softis med god samvittighet i allefall. Dette har jeg ALDRI hørt om.

Foressten, holder dere dere unna milkshake også da? Som dere får kjøpt på mc donalds, og andre steder? Kan vel umulig være bedre det?

Skrevet

Toksoplasmose dør av å bli fryst ja, men ikke listeria dessverre.. Så man er ikke garantert å unnslippe smitte om man fryser maten.. MEN nå er det jo heldigvis svært skjelden at man finner listeria i mat i Norge, men likevel greit å ta et informert valg ang dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...