Gå til innhold

Jeg har fått høre at grvide ikke bør spise soft-is...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det er ofte maskinene ikke blir skikkelig rengjort... MEn jeg har for tiden syyyyyykt lyst på softis! hehe KAn det bli alvorlig for baby om jeg spiser softis fra en maskin som ikke er godt nok rengjort... Har opplevd før å få sånn is, men da fikk jeg bare magasjau, men får man da i seg noen type farlige bakterier? Jeg er veldig overhysterisk dette svangerskapet, men føler jeg kvalifiserer til å ha lov! hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ops, da har jeg isåfall et " problem". Har hatt dilla på soft-is siden starten av mars og har sikkert klart å trøkke i meg 40 stk :P

Heldigvis ikke blitt dårlig noen av gangene, men jeg trenger nødvendigvis kanskje ikke å bli det ?????

Håper også noen kan svare :)

Skrevet

Kjenner bare sikkelet renner hver gang jeg går forbi et sted som selger det, spesielt i vårsola nå! haha Så jeg må vite hva jeg eventuelt risikerer...

Skrevet

Ja jeg har også spist soft-is flere ganger, det er jo sååå godt :) Har selv jobbet på bensinstasjon og tror nok de fleste utsalgssteder renser maskinen jevnlig. Spesielt de stedene der soft-is maskinen kun er i bruk i sommersesongen, da er den jo nyvasket og klar til bruk på våren. Vil jo tro de tenker hygiene? Ja det er forskjellig vi må tenke på når vi har en liten i magen..

Skrevet

Soft-is er på fy-listen, ja. Dette pga at svært mange utsalgssteder ikke har god nok hygiene på maskinen, og selv om de skulle følge reglene til punkt og prikke så er det allikevel svært ofte høye bakterieinnhold i soft-is. Farligste bakterie er vel listeria, som i verste fall kan gi fosterskader eller -død. Du er ikke automatisk dømt til å få en listeriainfeksjon ved å spise en soft-is, selvsagt (akkurat som det i de fleste tilfeller går greit å spise salami uten å få toxoplasmose), men selv om risikoen er liten så er skadepotensialet så enormt stort at jeg holder meg unna soft-is og alt annet på mattilsynets liste over ting de fraråder gravide å spise.

Skrevet

Men verken soft is eller salami står på noen liste til mattilsynet... Ikke som jeg har funnet, iallefall... Når det gjelder salami så sa legen min at jeg fint kunne spise det, så var en periode jeg dyttet i meg masse salami...

Skrevet

Alt med måte tenker jeg :) Men jeg har uansett alltid vært skeptisk til å spise soft-is der jeg vet det kanskje er lav omsetning på den. Det kom en ny lov ang dette for noen år siden, siden det var så mye problemer med bakterier og at de ble gamle for at de ikke solgte nok. Nå må man vise til at man har solgt så så mye, for å få lov til å selge. Vi har to steder i byen jeg kommer fra, som strot sett ikke gjør noe annet enn å selge soft-is dagen lang, og som jeg vet har gode rutiner på rehold, så der spiser jeg.

Ang. salami er det vel definert som spekemat?

Skrevet

Ja, har også hørt det av andre gravide. Men har ikke funnet noe info om det på matportalen sin side om hva gravide bør unngå.

Jeg har spist soft is hele veien. Nå blir det jo høysesong, så man får jo håpe at de rengjør maskinene oftere.

Om noen finner info om gravide og softis, kan de jo legge uten link her :)

Skrevet

Salami regnes som spekemat, og DET står på nei-listen til mattilsynet.. Bare til opplysning...

Skrevet

Forbud rundt om i verden

Hva gravide ikke skal spise er det forskjellige anbefalinger på i forskjellige land. Her er noen eksempler.

Skottland: Softis fra maskin, alle typer pateer, hai, sverdfisk

USA: Salami og pølsepålegg, upasteurisert juice, alfaalfaspirer, koffeinholdige drikker

India: Ferdiglagd mat pga at den inneholder mye fett, salt eller sukker, hurtigmat som kjøpes ute

Australia: Rå eller røkt fisk, ferdiglagde salater, kalde kjøttprodukter, myke oster

Canada: Enkelte urteteer, fritert mat, hai, sverdfisk

(Kilde: Ett skritt foran, Sofia Lundberg, Gyldendal 2007)

Skrevet

spekemat (og salami og annet kjøttpålegg + røkelaks etc) er da absolutt ikke nei-mat! det står at så lenge det er 'ferskt' og har vært vakumpakket, så kan man fint spise det!!

Skrevet

Det står BEARBEIDEDE kjøttvarer - slik som f.eks kokt skinke DET kan man spise av.. Men videre så står det " Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar ". Salami er IKKE bearbeidet - det er ikke kokt og går dermed under speket kjøtt.... Basta bom...

Skrevet

Her er listen fra mattilsynet:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Salami er definitivt spekemat og derfor nei-mat, ja.

Det er også linket der til en artikkel om listeria og toxoplasmose. Soft-is er ikke spesifikt nevnt på nei-listen til mattilsynet, men det burde det gjort. Se f.eks. denne siden med info om listeria og soft-is:

http://prenatal-health.suite101.com/article.cfm/softserve_ice_cream_and_pregnancy

Her står det f.eks. at:

"Why Might Soft-Serve Ice Cream Contain Listeria?

The machines used to dispense soft-serve ice cream might be cleaned every day but this cleaning does not necessarily sterilize the equipment. Ice cream is coming out of this machine through small tubes and might get stuck within tiny crevices in the machine itself that are not easily reached for cleaning. As this happens over and over and the old ice cream sits for long periods of time bacteria such as Listeria can begin to grow, contaminating the food product as it is dispensed and then eaten."

Skrevet

Det jeg synes var interessant og vel så viktig med denne tråden er at flere land fraråder gravide junk-food og ferdig-mat. De gjør jo det til en viss grad i Norge og men det står ikke akkurat på matportalens sider. Det tror jeg er minst like viktig. Husk at det finnes masse gode fløteiser som ikke er soft is og da;)

Skrevet

å huff og huff og huff...nå fikk jeg nerver her. jeg har rett og slett bomma....har spist spekemat flere ganger jeg....er 11 uker på vei. spiste spekeskinke senest i går 8da riktignok varmebehandlet), og har spist både salami og parmaskinke..å gud, at jeg kunne bomme på det..

please kan noen si meg at det skal mye til at det har vært bakterie i det jeg har spist...?? vet at alt det jeg har spist har vært helt nyåpnede pakker, men det har kanskej ikke noe å si på speket mat uansett nå har jeg skjønt...

Skrevet

Slapp av - det går heeelt sikkert fint.. Sjansen for at det skulle finnes listeria i noe av det du har spist er svæææært liten.. Vi har heldigvis god mathygiene her i Norge og få tilfeller av matsmitte - men det er helt umulig å forhindre det 100%.. Jeg tok en kalkulert risiko og spiste litt salami og parmaskinke i mitt svangerskap og har en sunn og flott gutt på 10 mnd nå.. Om du er VELDIG bekymret kan du jo sjekke med legen om å testes for listeria og toksoplasmose...

Skrevet

takk for beroligende ord, Lille M. Mulig jeg faktisk ber om prøver da.

skal ihvertfall holde meg helt unna fra nå av!

Skrevet

Les på matportalen.no. Om det står der, så følger du rådet. Jeg ble syk som barn av en maskin som ikke var rengjort, sammen med 300 andre som feira 17 mai med soft is. Har spist det denne gangen, men da stoler jeg mer på McDonalds enn en øde veikro:)

Skrevet

Litt som erteposen jeg tenker... På Opus, for eksempel, selger de jo mye softis... Og McDonalds... De er vel tryggere enn disse små gatekjøkkenene? Hva med yoghurtisen på 7-11?

Skrevet

Slapp av 9nah :) Det er bar eå unngå det resten av svangerskapet. Da jeg gikk gravid med min første for over 10 år siden var det ingen anbefalninger mot at man kunne spise verken salami, fenalår og annen spekemat. Så jeg spiste masse. Og det var nok mange med meg. Nå unngår jeg jo det.

Er du bekymret så ta det opp med legen din/jordmor. Det er jo veldig liten sjanse for å bli smittet. Går nok bra skal du se :)

Skrevet

Angående salami: Det fikk jeg dilla på i 1 trimester, bare MÅTTE ha det! Så jeg spurte legen min, og hu sa at jeg godt kunne spise salami så lenge den ikke var utgått på dato, og så lenge pakken ikke hadde vært åpen i mere enn 1 mnd...

Har spist masse soft is og, det er sååå godt! har ofte tenkt på dette med bakterier, der er mange som ikke rengjører disse maskinene. Jeg kjenner noen som er servicemann for softismaskiner, og han blir ofte sjokkert. Når det er sagt så er heller ikke kuleis trygt. For de har ofte de is skjeene i et glass med vann, og det er ikke alle som skifter det vannet. Der samles bakterier lett... egentlig kan en frykte det meste, så jeg velger å bare følge magefølelsen jeg.

Skrevet

Så det tryggeste er å holde sengen og bare drikke kokt flaskevann? hehe

Forresten fantastisk å se at du er gravid, Kirsty!!! :-D

Skrevet

Herregud folkens!!!?? hver litt realistisk da... hva tror dere gravide damer gjorde før i tiden??? Gikk no forsåvidt greit, bønder som gikk høygravide og bærte tungt... spiste og levde helt normalt!!

Eg ska iallefall spise softis, ska få barn i september... og kommer nok til å spise masse is i sommer... Får være grenser asså!!!

Skrevet

Dessuten har jeg jobbet i kiosk og solgt softis og vasket maskinen... de er skikkelig streng på det, men maskinen er faktisk programmert til "vaskedag" og virker ikke før den er blitt vasket... 1 gang i uken...

Skrevet

For mange gikk det jo ikke så greit heler. Barnedødeligheten var mye høyere før og mange som er født med misdannelser uten at vi vet grunnen.

Der jeg jobbet var ikke softismaskinen mulig å programmere til automatisk renhold. Det varierer nok veldig fra maskin til maskin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...