Mille;o) Skrevet 22. april 2009 #1 Del Skrevet 22. april 2009 Hei, vi prøver å sette oss inn i permisjonsreglene men det står så mye forskjellig over alt og synes det er vanskelig å forstå.. .Har også prøvd og spørre nav om dette men hun som kan svare om dette er umulig å få tak i.. Jeg har søkt om 44 uker permisjon 100% lønn. Vi ønsker så at pappan tar sin fedrekvote etter de 44 ukene, er det da greit at jeg tar ulønnet permisjon?? fant dette : Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden." Hvis jeg da har forstått det riktig er det ok å ta permisjon uten lønn når far tar fedrekvoten hvis ikke dette går utover fedrkvoteperioden?? I såfall lønner jo dette seg ettersom jeg får mere utbetalt vedd 44 uker tilsammen en 54 uker tilsammen =)) og han tar sin fedrekvote etterpå, hvis ikke får vi bare 150% permisjonspenger til sammen... hvis jeg har forstått dette riktig da... =)) hehe... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139998968-kan-mor-ta-ul%C3%B8nnet-permisjon-n%C3%A5r-far-tar-fedrekvoten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
koala Skrevet 23. april 2009 #2 Del Skrevet 23. april 2009 Når far har fedrekvoten kan mor være i ulønnet permisjon eller ferie, ingen krav men tar far ut mer permisjon enn de 10 ukene så er det et krav at mor jobber eller studerer. Det lønner seg å ta ut 46 uker med full lønn+ulønnet permisjon istedetfor 56 uker med 80% lønn. Men da må man selv passe på å spare opp litt slik at en har pengene når den ulønnede permisjonen kommer. Regnet ut at for oss utgjorde det 15000 og det er jo litt .) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139998968-kan-mor-ta-ul%C3%B8nnet-permisjon-n%C3%A5r-far-tar-fedrekvoten/#findComment-140003940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille;o) Skrevet 24. april 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 24. april 2009 Hei,, takk for svar =)) det vi har funnet ut at det faktisk ikke lønner seg å være hjemme 36 uker med 100% lenger etter som de også har tatt 2 uker fra mor og overfør de til far ... S¨å utregningen blir anderledes.... Men deilig å endelig forstå disse reglene.. .Vi skal ha 80% i 46 uker. spare ferie fra i år og ta ferie i desember (3uker) dvs 3 uker permisjon vill bli overført til neste år.. Det året man går hjemem har vi jo også krav på fereie skal da ta 5 uker ferie etter permisjonen da også pappa perm begynner... da slippe man å miste 50% permisjonspenger =)) og mor får fult lønn i de fem ukene ... ikke 80%.. pluss at jeg får 3 ex uker overført fra i fjor (permisjon) dvs at 46 uker blir til 56 =))) for bare mor og 10 til far =) pluss at han også har krav på ferie 0))) dette blir bra=)) Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139998968-kan-mor-ta-ul%C3%B8nnet-permisjon-n%C3%A5r-far-tar-fedrekvoten/#findComment-140006894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rampongi Skrevet 25. april 2009 #4 Del Skrevet 25. april 2009 oj Mille! Dette hørtes jo bra ut. Vi har ikke kommet så langt i papirene enda. Men planen er å ta perm. med full lønn. Vi regner oss frem til at om jeg går ut 3 uker før fødsel, så går permisjonen frem til 1. juli ca. og da får vi jo trøbbel, for jenta kan jo ikke begynne i noe barnehage før 20. aug regner jeg med. Kanskje vi burde gå for deres plan. Det så snedig ut. Men er det 46 uker og ikke 44 nå? Jeg har så liten peiling på dette, men vil jo gjerne gjøre det på en smart måte. Om det er lov/mulig der jeg jobber at jeg kan flytte noen ferieuker til neste år, så hadde jo det vært kjekt. Jeg ble ikke fast ansatt før 1. april, men har jo jobba der som vikar siden januar i fjor, så jeg vurde vel ha noe krav på ferie. uff, dette må jeg virkelig finne ut av. Men tusen takk for tipset skal prøve å få til en like god deal vi også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139998968-kan-mor-ta-ul%C3%B8nnet-permisjon-n%C3%A5r-far-tar-fedrekvoten/#findComment-140011603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille;o) Skrevet 25. april 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 25. april 2009 Hii Rampongi.. Det vi har fått beskjed om at den totale permisjonen har blitt utviden fra 54 uker til 56 (med 80% lønn) og 44 uker til 46 (100%lønn).. dvs to uker totalt ekstra men samtidig som de "tar" 2 uker fra mors gamle permsijon hehe.. litt vanskelig å forklare.. men det blir minus 10 uker som er forbeholdt far.. .en ting som vi stusset på er at hvis begge tar permisjon samtidig får man bar utbetalt 150% permisjon altså de trekker oss 50% i permisjons penger... så dette lønner seg ikke.. Jeg tar da 5 uker ferie når far har begynt på sin pappa perm.. da får jo jeg full lønn og han sine 80%... da blir det ferie samme i 5 uker =)) også får vi begge tatt innkjøring i barnehage i august=))) Jeg har heller ikke hatt fast stilling før nå, har hatt "engasjemanger" i flere år etter eget ønske... men vi har fortsatt samme rettigheter som de i fast stilling... og nå som jeg har fått fast er jo uansett dette ikke noe problem=)) Lykke til =))) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139998968-kan-mor-ta-ul%C3%B8nnet-permisjon-n%C3%A5r-far-tar-fedrekvoten/#findComment-140012093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rampongi Skrevet 26. april 2009 #6 Del Skrevet 26. april 2009 Tusen takk Mille! Nå begynner permisjonsverdenen å falle på plass Flott at du kunne forklare meg litt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139998968-kan-mor-ta-ul%C3%B8nnet-permisjon-n%C3%A5r-far-tar-fedrekvoten/#findComment-140012512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå