Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Er det slik at man ofte får kateter før/under fødselen? Og hvorfor? Har lest at noen har skrevet nettopp det. Og at noen fikk det uten at det nesten var noen spørsmål om det en gang. Jeg er livredd for at jeg må ha det under min fødsel. Det må jo gjøre vondt?? Har ikke hørt noe særlig om at det blir gjort, før nå jeg. Vet at hvis man skal ha keisersnitt, så er det selvfølgelig sånn, men ved vanlige fødsler?
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 med epidural kjenner du ikke kateteret. og jeg hadde virkelig angst for det pga det var dritvondt ved en annen anledning. hadde ikke hatt sjans til å tisse selv, så det er dessverre noe en ofte må. men som sagt, det var ingenting iforhold til alt det andre under fødselen
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Jeg har aldri snakket med noen som har fått det, så det kan umulig forekomme så innmari ofte. Jeg fikk det etter fødsel noen ganger fordi jeg hadde skadet nerven som forteller meg at jeg må tisse. Første gang jeg hørte om det var her inne for en liten uke siden.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #4 Skrevet 22. april 2009 Det ble satt på meg under begge fødslene mine og det kjente jeg virkelig ikke. Var så nummen og smertefylt fra før(hadde ikke noe smertelindring under fødslene). Første gangen var på grunn av at jeg ikke klarte å gå på do å tisse selv de siste timene og om jeg hadde født med full bøære kunne den blitt skadet. Andre gangen ba jeg om det selv for det kjentes ut som jeg måtte tisse mye, men det var vist bare pressriene som spilte meg ett puss.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #5 Skrevet 22. april 2009 Jeg er 17.10. Dette er jo ikke noe jeg har fortalt om til venneer når vi snakker om fødslene. Kan sikker være mange andre som heller ikke nevner alt som skjedde under fødselen.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #6 Skrevet 22. april 2009 Jeg har født 4 barn og har aldri fått kateter
Gjest Skrevet 22. april 2009 #7 Skrevet 22. april 2009 Har født 3 barn og aldri fått kateter, ikke vært nødvendig. Har selv vært i stand til å tømme blærene godt nok før pressriene og ikke harr epidural el heller.
.Ann. Skrevet 22. april 2009 #8 Skrevet 22. april 2009 Det ble satt kateter noen ganger noen ganger i løpet av de siste 5-6 timene da jeg fødte. jeg kan ikke si jeg merka det, kroppen produserer vel såpass mye naturlig smertestillende under fødsel at ubehaget ved kateter blir ubetydelig.
rampetrollet Skrevet 22. april 2009 #9 Skrevet 22. april 2009 Jeg hadde kateter når jeg fødte, - er ikke sikker på hvorfor jeg fikk det men jeg hadde svangerskaps forgiftning og lå "lenket" til sengen med ledinger og slanger over alt og kunne ikke gå ut av sengen og på do:) På slutten fikk jeg en slags bedøvelse som gjorde meg "lam" fra livet og ned, så kanskje det var derfor? Og nei, det gjorde ikke vondt, merket ikke at jeg hadde det engang før en stund etter fødselen var over og jeg lå på overvåkningen
tesseliten Skrevet 22. april 2009 #10 Skrevet 22. april 2009 Jeg fikk kateter etter fødselen, de holdt på å glemme det, og når de tømte blæra mi så var det over en liter med urin. veldig fult med andre ord. Fikk Epudural og pudentalblokade eller hvordan det skrives så jeg merket absolutt ikke at jeg måtte tisse. Men også fordi alle hadde sagt det var super vondt å tisse etter fødselen så fikk jeg meg ikke til å tisse i det hele tatt, så jeg grein meg til kateter leeenge etterpå også, noe som forøvrig var jævlig vondt etter at bedøvelsen gikk ut, det rippa opp i sårene fra fødselen heeele tiden, så jeg vil heller tisse selv neste gang i dusjen selfølgelig enn å drive med kateter som var vondt. Men det anbefales etter fødselen;)
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #11 Skrevet 22. april 2009 Jeg har født tre barn vaginalt og hatt et keisersnitt, og hatt kateter alle fire gangene.. Men du merker det virkelig ikke, under en fødsel er det andre ting som gjør såpass vondt at kroppen er full av endorfiner og å sette kateter merker du absolutt ingenting til! Jeg har fått det fordi jeg har hatt tøffe og veldig lange fødsler med store barn, når barnet stanger og stanger uten at du klarer klemme det ut gjør de det de kan for å lage plass, bl.a tømme blæren helt for deg.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #12 Skrevet 22. april 2009 Jeg tror ikke de setter kateter rutinemessig, det skjer nok bare når det er en grunn til det. Som f.eks lange fødsler, epidural eller store barn. Jeg tisset på do rett før jeg la meg for å presse, så jeg trengte ikke kateter da. Men etter fødselen fikk jeg kateter, for jeg måtte ligge i nesten et døgn før jeg klarte å gå igjen på grunn av ryggmargsanestesi og sying på kirurgisk avd.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #13 Skrevet 22. april 2009 Jeg er 20.27 igjen. Vil bare tilføye at jeg synes ikke det var vondt å få satt kateter i det hele tatt. Merket ingenting til det, verken i det de satte det, underveis eller når de fjernet det. Jeg hadde ingen bedøvelse, utenom akkurat når jeg ble sydd.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 22. april 2009 #14 Skrevet 22. april 2009 Fikk kateter under fødselen, hadde en lang fødsel. Kjente det overhode ikke. Uten smertestillende.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #15 Skrevet 22. april 2009 Fikk kat. fordi jeg ikke greide å reise meg å gå på do selv, men det er da overhodet ikke vondt!! Kat. meg selv her hjemme en god stund etter fødsel pga, epiduralen hadde ødelagt noe i ryggmargen min så jeg ikke kjente tissetrang. Kat er fullstendig smertefritt hvis ikke gjøres det feil.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #16 Skrevet 22. april 2009 Kjerringa mot strømmen her! :-) Jeg fikk epidural, likevel kjente jeg meget godt at de satte kateter. (De må ha slått av epiduralen på et tidspunkt, for jeg hadde en veldig smertefull fødsel) Det var faktisk den eneste gangen i løpet av hele den laaaange fødselen at jeg var ufin mot jordmødrene, fordi det gjorde så vondt. "Se å bli ferdig!!!" ropte jeg, kanskje ikke SÅ ufint, men jeg er fryktelig høflig av meg :-) Hvorfor jeg fikk kateter, husker jeg ikke. Var totalt i ørska.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #17 Skrevet 22. april 2009 Jeg fikk også kateter, spurte hvorfor og da sa jm at det er helt nødvendig å ha tømt blære om man må ha haste-ks,derfor setter de det om blæra er full og det er forsent å tisse. Kjente ikke kateteret da, kjente ikke at jeg tissa eller noe under fødselen.... MEN pga epidural, er det mange som ikke klarer tisse på egenhånd etterpå (dvs man kjenner ikke tissetrengten, det er vanskelig å presse ut pga at blæra fortsatt er nummen og i "sjokk" etter bedøvelsen, og blæra kan sprenge! Derfor måtte jeg ta kateter to ganger til etter fødselen.. Jeg grein og grudde meg. Husker jeg gikk bortover gangene og måtte forlate nyfødte babyen min og bf for å tømme blæra 4 og 9 timer etter fødselen.. Tårene rant og det var både psykisk og fysisk dritekkelt! Det er liksom ikke akkurat det området man vil fikles med rett etter fødsel!
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #18 Skrevet 22. april 2009 Det er bedre å føde med tømt blære, men klarer man å gå på do selv er jo ikke kateter nødvendig. Jeg ble tilbudt fordi jeg hadde så sterke og hyppige rier at jeg ikke kom meg på toalettet. Jeg syntes det var litt vondt, men bare akkurat i det det ble satt inn, og må si at det er ikke det jeg husker som vondt ved fødselen...
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #19 Skrevet 22. april 2009 Det er relativt vanlig å få kateter så vidt jeg vet. Jeg fikk det ved en av mine fødsler. Det var en ganske lang fødsel der jeg lå med drypp i mange timer 12-15 btror jeg. Det blir mange liter veske som må ut. Det gjorde ikke vondt å sette, plaget meg ikke i det heletatt.
Gjest Skrevet 22. april 2009 #20 Skrevet 22. april 2009 Rett før jeg skulle presse var jeg så dum at jeg sa til JM at jeg måtte tisse. Da bestemte hun seg for å sette kateter. Tror hun må ha rispa meg eller noe i det hun satte det i, for det var VONDT! Tror også det var det som plaget meg etter fødsel. Klarte ikke å tisse uten å gråte, ikke fordi at det stakk i stingene, men det var vondt i selve urinrøret på en måte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå