Gå til innhold

Marius, Martinus, Martinius eller Martin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Marius.. Kjenner to voksne og tre-fire stk i 20 årene. selvfølgelig passer det på en voksen.. Fordi man venner seg til det..

Emilian, Julian, Linus, Adrian, Lukas, Felix, Caspian, Karosander, Krisander, Sander, Gabriel, Oleander, Leander, Noah osv..

Vi kjenner kanskje ikke så mange menn i 20-40 års alderen med disse navnene, men veldig mange av barna som har blitt født i de siste årene, har fått disse eller navn i samme gate. Så om 30 år, da ler vi av hele debatten, for da er vi så vandt med de navnene..

Vipsen og lille vips, synes du KristIAN og MagNUS er svake og pinglete navn?

Marius synes jeg ikke er barnslig, det er jo brukt av Victor Hugo i Les Miserablés osv., men jeg er drittlei det, har bare nå 3 i klassen som heter det.. Dessuten kan jeg styre min begeistring for -us delen, til tross for at jeg synes Magnus er fint. Dessuten anser jeg det som en smule veikt - (noe som før øvrig KAN ha sammenheng med det at jeg har møtt "pinglete" folk med det navnet).

Martinus høres bare rart ut, blir _veldig_ sånn "jeg fikk ikke Martine som jeg _ville_ ha og tok det nærmeste vi fant. Dessverre ble det Martinus fordi Martin allerede er tatt av noen vi kjenner"-aktig.

Martin het 4 (!) i klassen før, kan være jeg var "uheldig" med den klassen, men jeg er drittlei det òg. Annethvert barn heter det omtrent, og det er jo høyt på topplista, da ville jeg heller valgt Jacob som du også liker (?) - var bare 2 færre som fikk dét navnet i fjor. Er likevel dette av disse jeg hadde valgt - det er jo absolutt stødig, internasjonalt, klassisk og flott.

Martinius er et herlig navn, men ja.. tenker for mye på Martini og jentenavnet Martine til at jeg noen gang kunne vurdert det selv. Har også litt problemer med så se for meg høyesterettsadvokat Martinius, liksom.

Annonse

1. Martin - Ikke så mange barn som heter det nå. Pent navn: :)

2. Marius - Pent, men liker Martin bedre.

3. Martinius - Liker ikke.

4. Martinus - Liker ikke.

Fetterne mine heter Martin og Marius, derfor fikk jeg også navn på M :-P hehe.

Viss eg skulle ha vald mellom ein av dei, ville eg ha slitt. Eg likar nemleg alle dei namna, på forskjellige måtar. Etter litt tenkjing ville vel Martinus/Martinius vorte kassert, på grunn av at dei passar betre som mellomnamn, og til slutt hadde eg nok enda opp på Martin. Sjølv om det er mykje brukt så er det ikkje mangen her som heiter det, og det er det viktigaste!

Annonse

Her var det mange navn som var fine.

Marius - nevøen min heter det. Synes ikke det var noe fint når han fikk navnet. Tenkte på Marius genser og synes det ble en sånn rar nasal lyd når man sa navnet. Synes det er OK nå.

Martinus - har hørt det 1 gang før. Synes noe mangler men det er helt greit.

Martinius - vet om 1 som heter det og han var en nydelig unge. Jeg synes navnet er sterkt.

Martin - det er vanlig men HERLIGHET så fint det er. Hadde jeg ikke dette virkelig krøllet seg med etternavnet så hadde jeg valgt dette. Navnet er sterkt, internasjonalt og pent.

Marius som en god nummer en! Et sterkt, pent og koselig navn, har bare gode assosiasjoner til det. Ikke noe tull med Marius.

Martinius - liker det, det er litt tøft og annerledes. Kommentar til det som er skrevet ovenfor, jeg vet om en kjent næringslivsleder som heter Martinius, så det er bare tull at det ikke passer til en voksen mann (man venner seg til navn).

Martinus - samme som over egentlig. Hipp som happ

Martin - liker også godt, det er pent og stødig, men oppfatter det som litt kjedelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...