Gå til innhold

sterilisering av grøtutstyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk som både ammer og gir flaske har ofte mme i grøten, men er det vanlig å sterilisere alt som har vært ¨i kontakt¨ med mme. Hvis ikke vil jo hensikten med å sterilisere bare flaskene falle bort.....Hvor lenge er denne melkebakterien en trussel??? Det kan umulig være en magisk grense når barnet blir 1 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har sikkert et poeng, og jeg har ikke noe ordentlig svar. Kan bare si at jeg steriliserte ikke grøtbollene. Vi har sånne i plastikk, både boller og skjeer, og de kan ikke micro-steriliseres eller kokes. Nå var det bare 4 mnd.grøten som skulle blandes med mme her i huset, så det er bra du ikke skrev dette innlegget tidligere, for da hadde jeg vel fått hetta. Hehe... Jeg steriliserer derimot flaskene fortsatt etter 8 mnd. Det skal vel være unødvendig etterhvert, hvis man har en god oppvaskmaskin.

Skrevet

Norske myndigheter anbefaler å sterilisere flasker i 3 måneder, etter hvert bygger ungene et brukbart immunforsvar, og tarmene blir mye mindre sårbare. Det er helt unødvendig å sterilisere til ettårsalderen! Selv holdt jeg på i 5 måneder .- men legen på helsestasjonen sa at jeg fint kunne sluttet å sterilisere da hun var 8 uker...

Skrevet

Enig! Vi har derimot en elendig oppvaskmaskin som legger igjen såpe på ting, så den skal jeg aldri vaske flaskene hennes i.

Skrevet

Her steriliserer vi enda, selv om babyen vår er 5 mnd...Vasker i zalovann og har i mikrosterilisator. Vi steriliserer også grøtbegerene, som er sånne bokser fra avent. Trenger sikkert ikke det, men slapper bedre av når jeg vet at alt er reint.

Skrevet

Vi sluttet å sterilisere når han var 3,5 mnd. Jeg koker alt utstyret i ca en gang i mnd. (Tar med smokker, noen leker osv).

Skrevet

Vi har aldri sterilisert grøtustyr. Det vaskes i oppvaskmaskin, som skal være nok. Imidlertid steriliserer jeg fremdeles flaskene som har vært brukt til mme. Det kommer jeg nok til å gjøre ganske lenge, rett og slett fordi flaskene gjerne blir stående en stund (det er jo ingen som steriliserer eller setter på en maskin for hver flaske de har brukt) noe som gir økt grobunn for bakterier. I tillegg synes jeg rent praktisk at det er greit å ikke ta opp så mye av plassen i oppvaskmaskinen med flasker og smokker (det blir jo en del flasker i løpet av en dag), men det er jo en helt annen sak.

Skrevet

Har tvillingjenter på 6mnd, og bruker 8 flasker i døgnet. Bruker dampsterilisatoren ennå, mest fordi det er praktisk, får alle flaskene i sterilisatoren på en gang, så vasker hver kveld. Da trenger jeg bare trykke på knappen, og ikke tenke mer på flasker før neste dag. Trenger ikke kjøre oppvaskmaskina hver dag, trenger ikke ha så mange flere ekstraflasker osv....

Skrevet

Glemte å svare på det egentlige spørsmålet... Men grøtboller og skjeer går i oppvaskmaskina... Kommer vel til å bruke sterilisatoren så lenge de bruker flasker... Fra førstemann husker jeg at flaskesmokkene lett ble misfarga og fikk et ekkelt belegg når jeg tok de i oppvaskmaskina....

Skrevet

Jeg har sterilisert flasker og kokt vann til mine to barn har vært nærmere ett år,og kommer nok til å gjøre det til nr tre nå også.:)

Det har sikkert ikke vært nødvendig, men etterhvert ble det rutine og gikk så fort allikevel:)

Jeg håndvasker smokkene i zalovann av samme grunn som Platy78 over her. De blir jo rene nok når de blir steriliserte i tillegg;)

Men jeg har aldri sterilisert grøtboller eller skjeer.

Vet egentlig ikke hvorfor, men når de har begynt med grøt har de jo begynt å smake på alt annet de måtte finne og, så har ikke trodd det har vært nødvendig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...