Gå til innhold

Barnehage som nabo. Langt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått en gedigen barnehage som nabo, til alles store overraskelse..

Vi bor i ett veldig gammelt strøk, det er ingen gjennomkjøring her og kun 5 hus det bor noen fast i. Dette var grunnen til at jeg kjøpte huset, lite trafikk for mine barn. Tok opp nok av lån for å få det til.

Alle boligene er av eldre dato (1800.tallet) og veien er for trang til at to biler kan møtes. Området er også regulert til bolig (sjekket før jeg kjøpte) men denne eiendommen har altså fått dispensasjon, til tross for at samtlige naboer var imot.

Barnehagen ligger nå 3,5 meter fra min stuevegg (deres kjøkken vegg til min stuevegg) 3 av de meterene eier jeg (innkjørselen min) som de har sedvane på å bruke (men ikke noe skriftlige servitutter eller er nedfelt noen vei) Ute plassen vår har nå 55 barn med minst 55 foreldre og minst 10 ansatte spaserende over og kikkende inn til oss. Uteplassen vår er på så lite som 70 kvm og ingen plass å gjemme seg nei..

Barnehagen og deres kunder har ikke lov til å kjøre inn veien til barnehagen de skal parkere på en parkeringsplass 150m lenger vekk og gå derfra. Noe som forståelig nok ikke skjer verken tidlig på morgenen eller på ettermiddagen når en er sliten og med barn som ofte er for små til å gå selv.

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, foreldrene og barne i barnehagen har jeg ingenting imot, men eier er en skikkelig fæl dame! Og helt umulig å snakke med! Vi har bedt henne legge til rette for egen innkjørsel da vi ikke har gitt tillatelse til å bruke vår (ikke at hun har spurt) men hun sier blankt nei. Hun har gravd opp innkjørselen uten tillatelse og dermed sterret oss inne en hel dag, hun parkerer selv der støtt og stadig og har støpt gjerdet sitt på vår side av grensen etter først å ha fortalt at den skulle stå 1 meter lenger in på hennes eiendom.

Nå er situasjonen så fortvilt at vi ikke orker bo her lenger. Hva ville dere gjort???

Skrevet

Riv gjerdet, og sett opp gjerde med port slik dere mener er rett.

Ellers kan dere klage til kommunen, for det er vel de som har gitt dispensasjon? forklar også foreldrene at denne innkjørselen ikke hører til barnehagen. Skilt med privat eiendom?

Skrevet

Eller plan og bygg? Hvis gjerdet er satt opp på deres grense, må det vel rives? Og at de bruker din innkjørsel uten tillatelse, må det jo også gå an å gjøre noe med. Sett ut "sperringer" eller noe annet som gjør at de ikke kommer inn/får parkert.

De kan jo ikke bare ta seg til rette!

Og det er kanskje andre ting dere har krav på, som støygjerde eller noe sånt. Jeg ville ringt og sjekket. Få ting skriftelig, og skal hun være vrang kan du være det også!!

Skrevet

Vi har gjort det.. Vi tok til og med bilder av alle bilene som kjørte gjennom iløpet av morgentimene og på ettermiddagen. Hun svarer da at vi lyver og trafikken ikke er relatert hennes barnehage. I tillegg er ikke kommunen særlig hjelpsomme da de trenger bh for å oppnå full dekning..

Skrevet

Er dette en privat barnehage?

Skrevet

Ja vi tenkte å sette opp en form for sperring.. Foreldrene må innformeres først slik at de muligens kan presse eier til å anlegge egen innkjørsel? Sperrer vi veien kommer jo ikke de til og fra barnehagen med barna sine og vi vil ikke falle ut med foreldre som ikke er skyld i dette..

Men dere synes det er riktig å være litt vrang tilbake? Synes det er forferdelig vanskelig å forholde seg til denne dama da hun smiler sleskt til meg der hun labber rundt på eiendommen min :(

Da de gravde opp innkjørselen vår håpet vi i det lengste også at de skulle ordne opp med singel osv. Nåe det ikke var gjort på en mnd gikk sambo bort og spurte om de kunne fikse det (ble mye søle inne hos oss) da ble han truet av mannen til denne bh eieren! :o

Så de er rett og slett litt farlige tenker jeg :S

Skrevet

Hvis komunen ikke gjør noe og bhg-eier ikke gjør noe til tross for gjenntatte henvendelser synes jeg du bør anmelde.

Hun tråkker faktisk over en del grenser bokstavlig talt.

Ikke bare er det irriterende for dere, men eindomen dere blir ikke noe mere verdt og lettere å selge i fremtiden slik som hun holder på.

Skrevet

Nei det er nettopp det, vi får jo aldri solgt nå som det er en så stor bedrift med så stor trafikk bare 3,5 meter unna.. Ikke har de satt opp støyskjerming mot oss heller, for det krevde ikke kommunen at de gjorde. Og det blir jo litt støy av 55barn..

Nå sitter vi her da, og kommer ingen vei, med ett stort lån på ett hus vi har jobbet masse på men ikke vil få solgt :(

Jeg vet ikke hvordan rettigheter vi har når det kommer til sedvane på innkjørselen heller. En advokat jeg har snakket med sier de ikke kan itvide sedvanen til å gå fra bolig til næringseiendom og dermed opphører sedvanen, en annen sier vi har ingen sak :(:(

Jeg snakket med politiet når de gravde opp innkjørselen uten tillatelse (de kom kl 7 om morgenen og gravde i en superfart slik at vi ikke rakk å stoppe de før det var for sent) men politiet ville ikke blande seg i en nabokrangel! :o Jeg blir så innmari lei av at vi sitter her og ikke føler vi har noen rettigheter :(

Skrevet

Og vi har hengt opp skilt, men det er lett å overse når "en skal bare hente noen eller levere noen) Jeg orker ikke krangle med foreldre hver dag heller, synes det er litt dumt at de blir sittende i kryssilden..

HI

Skrevet

Vanskelig sak dette. Men skal du gjennom alskens klageprosesser m.m. så vil jo dette ta sin tid. Og barnehagen kommer ikke til å bli revet, det er vel helt sikkert. Jeg tror jeg ville tenkt konstruktivt i denne saken her. Hva kan du selv gjøre for å gjøre situasjonen bedre for din familie. Kan dere kanskje sette opp en levegg for å skjerme innsyn i hagen? Kan du sette opp en port/bom slik at ingen uvedkommede bruker innkjørselen deres?

Skrevet

Ja det er det :/

Vi har bare en åpning inn til hagen på baksiden og den er stor nok til bilen.. Innkjørselen vår skiller boligene og i enden er det en ganske lav port inn til barnehagen og en åpning på skrå inn til hagen vår der carporten står rett innenfor.. Det er så smalt mellom boligene at det er vanskelig med støyskjerming uten å hindre sikt for bil. I tillegg kjører vi jo inn og ut der hver dag, jeg er redd for å kjøre nå i tillfelle jeg skulle rygge på ett lite menneske :( (det er så liten plass at det må rygges ut ca 40 m..)

Å sette opp levegg vil sperre for den eneste inngangen vi har til vår inngangsdør

Det er sikkert litt vanskelig å forestille seg, men det er velig liten plass bak boligene og på baksiden er også eneste inngang til huset for oss. Vi har heller ingen annen mulighet til å få inn og ut bilen enn den ene innkjørselen. De har derimot en stor hage på andre siden av huset.

Skrevet

Ville sperret veien! Makan til frekkhet. Å legge en barnehage så nærme naboer er også HELT bak mål spør du meg, da er det ikke tatt NOEN hensyn til de som faktisk skal bo der.

Alle vet jo at en kjører så langt en kan for å slippe å gå, spesielt hva barnehager, skoler og sfo anngår. Hvorfor er parkeringsplassene til barnehagen så langt borte fra selve barnehagen?

Skrevet

Det er fordi de ikke hadde nok parkeringsplasser selv eller eiendom til å gjøre om til parkeringsplasser, så de har leid plasser rett på utsiden av gaten vår. de er altså avhengig av leieforholdet for å holde åpen.

Denne veien vår ligger bare 150 m fra barne/ungdomskole og 50 m unna ett større vgs. Det er mange skolebarn som spaserer gjennom veien her når de går til skolen. Og nå har trafikken økt ytterligere også for dem! Føler det hele er kjempelite gjennomtenkt fra kommunen sin side.

Skrevet

Du må sette ned foten, å være høflig og grei kommer du ingen vei med tydeligvis! Sett opp store bukker på din eiendom som hindrer bilferdsel. Vær vrang og vanskelig, den dama driter i deg og behandler deg dårlig så må man ta igjen

Er du medlem av huseierenes landsforbund? ta kontakt med juridisk avd der. ett medlemskap koster kun rundt 500-800kr året. De kan hjelpe deg med å kjempe mot barnehagen og kommunen

Fikk du form for nabovarsel? skal man ikke ha mulighet til å anke hvis det blir planlagt næringsvirksomhet?

Skrevet

Jeg er ikke medlem nei, men det skal jeg jammen sjekke opp i! Det kan være greit å ha noen i ryggen her..

Saken gikk gjennom kommunen 3 ganger. Første gang fikk hun ikke åpne barnehage der av hensyn til naboer, reguleringsbestemmelser og at huset er verneverdig. (Samtlige på planutvalget var i gata her på befaring tidlligere samme dagen, de så hvor vanskelig det var for maxitaxien deres å komme seg ut av veien igjen. )

Men hun hadde ganske harde advokater på sin side, de anket og fikk to av politikerene kjent innhabile (dette gjorde hun sist hun åpnet barnehage i en annen by også)

Så fikk hun ordføreren på sin side for de trengte barnehageplasser. Dermed gikk saken hennes gjennom i andre runde.

Vi anket og i tredje runde tok politikerene mindre enn 5 min å avvise anken vår og opprettholde vedtaket om å la henne åpne.

Vi var tilstede på alle tre møter.

Vi fikk et lite skriv mnd etter hun kjøpte huset om hennes planer for huset. Ikke alle naboer fikk varsel. Ellers har vi aldri fått varsel om noenting annet som har skjedd (slik som graving på vår eiendom, markering av vannrør (da gikk arbeiderene inn i hagen vår og sprayet opp både blomsterbedd og nyplantet gress samt innkjørsel og ett sted på gjerde))

Takk for tipset! jeg verver meg gjerne der jeg kan for å muligens å få litt hjelp med dette her! :)

Skrevet

Jeg hadde blitt fly forbannet om noen hadde begynt å grave eller markere på min eiendom.

Vi har ungene våre i en familie bhg som ligger inne på ett borettslags område og der er det ikke lov til å kjøre inn og de foreldrene som kjører må parkere på oppmerket parkeringsplass utenfor området. Det var selvfølgelig en del som ikke orket å gå inn til bhg og kjørte gang på gang. Men da måtte eieren av bhg si fra at bhg kom til å måtte stenge om dette fortsatte. De har ikke tilatelse til å kjøre inn.

Rart ikke kommunen vil gjøre noe og heller ikke politiet. Tror nok jeg ville leid en advokat.

Skrevet

Ja det blir vel neste steget etter å ha prøvd å sperre av med en eller annen form for bom. De har varslet at de ikke vil godta at vi nekter dem adgang over vår eiendom, så det er nok ingen vei utenom..

Trodde ikke noe sånt som en eiendom og penger ville gått så inn på meg som det det har gjort, men det er altså så vanskelig å svelge når en blir overkjørt på den måten. Og vi får ikke positive signaler når det kommer til salg så vi får ikke flytte med det første heller..

Politiet ønsker å ikke blande seg så langt det er mulig å unngå og kommunen trenger plassene. De ser heller gjennom fingrene da..

Eier av barnehagen er svært ressurssterke, det bruker de også godt. Det er ett mareritt..

Skrevet

Noen son har peiling på om advokathjelp kan dekkes av husforsikringen i en slik sak?? Med tanke på verdiforringelsen..

HI

Skrevet

Ta kontakt med forliksrådet om dere ønsker en avtale. Det andre alternativet er å bruke en adokat.

Lykke til.

Skrevet

Anmeld det. dersom ingenting annet funker.

Bygg en port. på deres eiendom.

Krev leie, siden de bruker din eiendom.

Skrevet

Får du ikke medhold i kommunen, kan saken ankes til fylkesmannen. Helt utrolig. Hun kan ikke bygge på din eiendom. Og du bør etterlyse nabovarsel på oppsatt gjerde, hvor hun redegjør for sin grunn til å bygge på andres eiendom. Evnt. Du ber om bevis for at hun mener gjerde er murt på hennes eiendom. Har du klare grensemerker bør det være en smal sak, må tomten måles, kan det koste endel, men mener at siden hun er utbygger, skal det kostes av henne. (er ikke sikker, men kommunen gir svar)

Skrevet

Denne tråden trenger en dytt. Jeg føler med dere, og håper noen med litt peiling på rettigheter ser den, og kan hjelpe deg/dere.

Ellers tror jeg at jeg ville satt opp port, og gjerne med en lapp på som sa noe om hvorfor dere gjorde det sånn. Denne barnehage-eieren virker ikke god, så jeg ville ikke gjort det lett for henne når hun oppfører seg som en slik heks.

Kan lokalavisen være en ide?

Skrevet

Vi fikk grenseoppmåling da hun ikke trodde på at vi eide så mye av innkjørselen som vi sa. Det gjorde det jo bare verre for henne, for vi eide enda litt viste det seg..

Men ja, jeg kunne kanskje etterlyse bevis på at gjerdet er støpt på hennes eiendom. Da jeg snakket med arbeiderene om gjerdet de var igang med å sette opp hadde de gravd hullet til stolpen en meter lenger inn på hennes tomt (etter det var oppmålt) dagen etter kom jeg ut og så det var blitt flyttet en meter mot vår eiendom og faktisk krysset over grensen. Jeg sa ifra at dette ikke var greit, de gjorde det likevel.

Da jeg prøvde å ta det opp med eier (da var jeg ganske lei) sa hun bare at det var så lite at det hadde ingenting å si! Jeg bare laget styr for de og maste.. Det var andre gangen jeg hadde tatt kontakt (første gangen var når jeg plutselig stod med ett 15m langt hull i innkjørselen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...