Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål ang. permisjon og foreldrepenger. Ringte Nav, men han som kunne reglene var syk... Kanskje noen av dere kan hjelpe meg?

Jeg jobber 50 %. Betyr det at mannen min får permisjon i 50 % av sin stilling (han jobber 100%)? Hvis han får permisjon i 100% stilling, kan han da dele det opp i 50% i dobbelt antall uker?

Lurer også på ferie til neste år. Får jeg 5 uker ferie med lønn neste år, slik at jeg kan legge de ukene til permisjonen hvis jeg ønsker det? Går ut i permisjon ca. 10. juli dette året.

Er i tvil om vi skal velge 80% eller 100%. Vet at det lønner seg med 100%, men vi ønsker å være hjemme en av oss til og med august neste år - da skal vi nemlig ha innkjøring i barnehage med minstebarnet og skolestart for eldste + en i mellom i en annen barnehageavd. Vi ønsker ikke å starte i jobb igjen begge samtidig med det - hvis vi kan unngå det...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139996585-kan-noen-hjelpe-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du jobber i 50% stilling vil det si at pappaen får fedrekvoten på 6 uker (10 uker om barnet fødes etter 1.juli). Når han tar ut sin permisjon vil han 80% eller 100% av sin lønn avhengig av hvilken dekningsgrad du velger. Om han ønsker å ta ut permisjonen over tid kan han gjøre det, det kalles gradert uttak - les mer om dette på nav sine sider. Du kan ta ut 5 uker ferie til neste år og bruke det til å forlenge permisjonen, men du vil da få feriepenger og ikke foreldrepenger i den perioden.. Du vil få feriepenger fra arbeidsgiver opptjent i 2009+ 12 eller 15 uker feriepenger fra nav... Om dere skal velge 80 eller 100% dekning må dere bare selv finne ut av, det er jo ingenting i veien for å velge 100% og spare litt hver måned slik at du kan ta ut litt ulønnet perm på slutten for å være lengre hjemme....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...