Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #1 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg har noen spørsmål da i og med at dette er mitt første svangerskap og jeg er 21 år så jeg har ikke venner med erfaring å spørre heller. Så da er det jo veldig bra man har et sted som dette:) 1. Det står beskrevet for uke 15 her at man kan kjenne livmoren sin utenpå denne uken, jeg har prøvd å legge meg ned for å kjenne etter men jeg kan vel ikke si jeg kjenner noe nederst på magen eller inni navlen(ikke at jeg vet hvordan det kjennes ut der når man ikke er gravid da). Er det normalt for alle med et friskt svangerskap å kunne kjenne livmoren denne uken, og vet man at det er den man kjenner når man kjenner den? Har liksom ikke begynt å få mage, har vel bare fått litt mer tak på sideflesket:p 2. Har de siste to-tre ukene fått litt mer magesmerter enn jeg har hatt tidligere(har egentlig ikke hatt så mye). Jeg har funnet ut at det mest sannsynlig er noe med bekkenet som tydeligvis også er normalt. men i går og i dag har jeg fått en litt annen typre smerte. Mer lik på mensensmerter. Og det stråler nedover det ene låret. Altså det er ingen pine, jeg vrir meg ikke i smerte akkurat, og har hatt verre mens smerter før, men jeg lurer på om det er vanlig? det er bare det ene låret så jeg synes det er litt rart. Men jeg er vel bare overbekymret førstegangs gravid får jeg håpe da. 3.De siste dagene har jeg i tillegg fått plager med ubehagelig utflod. Mye mer enn jeg pleier å ha med sjenerende lukt. Kommer dette til å bli vedvarende under hele svangerskapet? Finnes det noe preparat man kan bruke for det? Håper at det finnes noen der ute med erfaring eller i samme situasjon (det ble litt slemt å si iom at dette er ubehageligheter hehe,men dere skjønner) Hilsen meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139995490-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #2 Del Skrevet 22. april 2009 Hei! ..først og fremst; jeg skal ikke skryte på meg å være noen ekspert, så ta svarene mine (og de fleste andres..) med en klype salt! Dersom du er bekymret for noe, så lønner det seg alltid å bli kontrollert av en lege/jordmor. Det er ikke alle som klarer å kjenne livmorkanten sin i det hele tatt. Dersom man har et lite 'spekklag' på magen fra før, så vil det være enda litt vanskeligere å kjenne den. I uke 15 vil du (kanskje) kunne kjenne livmorkanten dersom du holder hånden inn mot magen og 'presser' den inn mot magen rett over symfysen (skambenet). Lettest er det om du leter litt etter en orgasme/sex. Da trekker muskulaturen seg sammen (kynnere) og livmora kan kjennes som en liten ball. Men bli ikke bekymret om du ikke kjenner den ennå, da..! Sånne murrende menssmerter er det mange som opplever under graviditeten. Strålingssmerter kan være både ligamentene ('strikkene' som holder livmor på plass) som strekker seg, men det kan også være begynnende bekkenløsning.. eller noe helt annet. Umulig å si. Snakk med jordmor/lege på neste kontroll, du! ..og dessverre; ja, økt utflod er ofte en side effect av graviditeten.. Dersom du i tillegg klør og utfloden er klumpete, så kan det være lurt å snakke med jordmoren din om det, for da kan det hende du har en soppinfeksjon -som også er vanlig under graviditet. Da vil jordmor kunne anbefale behandling og evt gi deg gode tips og råd for hvordan du kan prøve å forebygge dette. ..håper du ikke glemte saltet mens du leste nå, da! Gratulerer med graviditeten og lykke til videre på den fantastiske reisen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139995490-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-139995848
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå