Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 Trenger noen sårt noen råd!! Jeg vil gjerne døpe barnet mitt, men jeg er så flau over min egen familie, og vil ikke ha de i noe selskap sammen med min manns familie og våres venner! Min mor, far og bror klarer bare ikke oppføre seg.. Er det noen her som har hatt dåp, men ikke selskap? Kan jo ikke bare be min manns familie heller.. Håper noen kan hjelpe meg....
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #2 Skrevet 21. april 2009 Det må jo bli opp til dere hvordan dere vil feire dåpen til babyen
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Jo da, men kan jo liksom ikke bare sende dem hjem etter kirka heller.. Bor 1,5 time unna annen familie
Himmel og hav Skrevet 21. april 2009 #4 Skrevet 21. april 2009 Hva med å snakke med presten og høre om det er mulighet for en privat dåpsseremoni med bare dere, faddere og presten tilstede. Da kan du jo bare si det som det er for prester har i grunnen hørt det meste før.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Vi hadde dåp med kun faddere tilstede, presten var nok bare glad for at vi ville døpe, hadde egentlig ikke noe med hva vi gjorde etterpå han.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 Hei- vi har hørt det meste før- jeg vil banbefale deg å ta kontakt med den lokale presten- og tenke litt høyt sammen med den. Spørsmålet mitt er vel litt at du kan tenke om hva som er grunnen for at de ikke oppfører seg- hvis det feks er Alkohol- så kan man ha et fullstendig alkohol fritt selskap- fordi det er barn tilstede- dere kan gjøre det veldig enkelt- Du kan gi tydelig beskjed til familien at du ikke ønsker å ha dem der hvis de ikke kan oppføre seg- (kanskje alt dette er ting du har prøvd allerede-) ev- så kan dere døpe barnet uten at dere har noe stort selskap- fortsatt kan dere være med på en flott gudstjeneste- Dere kan invitere bare faddere (som da ikke er familie- ev litt av familien- uten at de andre vet det- ) vel har ikke flere mulige inspill uten å vite noe mer- EV kan du gå inn på www.nettkirken.no og chatte litt med en av prestene der- anonymt og på den måten få litt inputt..
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #7 Skrevet 21. april 2009 Hei- vi har hørt det meste før- jeg vil banbefale deg å ta kontakt med den lokale presten- og tenke litt høyt sammen med den. Spørsmålet mitt er vel litt at du kan tenke om hva som er grunnen for at de ikke oppfører seg- hvis det feks er Alkohol- så kan man ha et fullstendig alkohol fritt selskap- fordi det er barn tilstede- dere kan gjøre det veldig enkelt- Du kan gi tydelig beskjed til familien at du ikke ønsker å ha dem der hvis de ikke kan oppføre seg- (kanskje alt dette er ting du har prøvd allerede-) ev- så kan dere døpe barnet uten at dere har noe stort selskap- fortsatt kan dere være med på en flott gudstjeneste- Dere kan invitere bare faddere (som da ikke er familie- ev litt av familien- uten at de andre vet det- ) vel har ikke flere mulige inspill uten å vite noe mer- Ev kan du chatte litt med en av nettpresten og få litt inputs derfra,, på www.nettkirken.no hilsen og alt godt. presten EV kan du gå inn på www.nettkirken.no og chatte litt med en av prestene der- anonymt og på den måten få litt inputt..
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #8 Skrevet 21. april 2009 Vi er nok flere med dette problemet. Jeg sliter så utrolig mye med dette spørsmålet om dagen. Her er slekta på begge sider uvenner så det går ikke å invitere til selskap. Det er voksne mennesker men de klarer ikke oppføre seg og jeg vil ikke ha dåpsdagen ødelagt. Så jeg har tenkt litt på å spørre om å få ha privat seremoni men er redd presten synes det er tåpelig og avslår. Så har ikke mot til å spørre om det. Og at vi da dropper selskap..
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #9 Skrevet 21. april 2009 Som prest har jeg ikke noe med om dere skal feire eller ikke- og slik jeg ser det må man ikke ha en privat sermoni fordi om man ikke skal ha selskap- Det er ingen på gustjenesten som spør om dere skal ha fest.. så jeg ser ikke helt problemet med å døpe barnet i den ordinære gudstjenesten. Hvis dere hadde spurt meg så er jeg sikker på at vi hadde kommet frem til en løsning som ble bra for dere. Men hvis dere bor et sted hvor det i utgangspunktet er felles dåpssamtaler kan dere be om om få samtale bare dere med presten- det bør gå fint- og så er det ingen andre som har noe med hva dere blir enige om. Vi prester har snakket med mange mennesker som ikke har greie - eller veldig vanskelige familieforhold- og dere bør ikke tenke på at dere stiller teite spørsmål- for det gjør dere ikke. Legg saken frem for presten- sli at han forståe hva som er problemet og så kan dere snakke sammen og finne en god løsning for dere. Det er mulig å ha en privat sermoni.. ta kontakt - sjekk ut på kirken.no der er det et Norges kart på venstre side - og så kan dere søke på den menigheten dere hører til- hvem dere skal ta kontakt med. Alt godt - hilsen presten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå