Gå til innhold

beholde?

Elenaa

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 16 år og går første året på vidergående. Jeg aner ikke hva jeg bør gjøre. Jeg er egentlig imot abort, men jeg tror ikke jeg orker et barn enda. Det er så mye jeg har lyst til å gjøre før jeg får barn.

Jeg er dårlig og det går ut over skole og andre ting. Jeg er ca 8-9 uker på vei tror jeg. Har ikke turd å snakke med noen lege.

Jeg er sammen med "faren" og han sier han er her for meg uansett hva jeg gjør, men han går på skole han også og vi har ikke penger til å flytte ut sammen.

Noen som er i samme sitasjon? Noen positive eller negative erfaringer? håper på svar så fort som mulig.

Fortsetter under...

Det finnes igrunn ikke noe fasitsvar på dette her, dessverre. Det er de som tar abort, og i ettertid er veldig fornøyd med valget. Det er også en del som blir foreldre i såpass ung alder, og som klarer seg helt utmerket. Jeg ville nok ha tatt en bit av det sure eplet og snakket med foreldrene mine om det. I alle fall mamma. Så ville jeg ha tatt kontakt med helsesøster og Amathea. De har god erfaring med uplanlagte graviditeter.

Lykke til med valget uansett hva du velger!

Det sier selv at du ikke tror du orker et barn enda, og da tror jeg du burde følge den følelsen. Men snakk med foreldrene dine, evt. helsesøster. Selv fikk jeg en datter som 17 åring, rakk akkurat og fullføre 2 året på vgs. Har fortsatt ett år igjen, og nå venter jeg nummer to. Så her har vi prioritert unger på en måte, så får utdanningen stå litt på hylla. Men her jobber samboeren min da, så vi har på en måte en økonomisk trygghet sånn sett.

Har aldri angret på at jeg har beholdt vesle jenta, men tenk på at det er for resten av livet, og som du sier er det mye du vil gjøre FØR du får barn. Det betyr ikke at du ikke kan gjøre mye av det når du har barn, men jeg skjønner hva du mener. Mye er _enklere_ uten barn, som feks. utdanning, reising, festing...

Lykke til med valget ditt:)

økonomien ordner seg:)

du har rett på engangstønad og kjæresten din kan ta seg ekstra jobb..kanskje dere har rett på bustøtte også? mener stipend og lån blir gjort om til foreldrepenger det året du er hjemme. når dere begynner på skole igjen får du ekstra stipend.

dere har vel 6 tusen hver i lån og stipend? pluss en liten ekstra jobb og dere er oppe i en 16 -17 tusen pr mnd?

ikke få dere bil,men sats på en liten leilighet med gode bussforbindelser:)

Jeg var nett fylt 17 år når jeg ble gravid.

jeg gikk oxo første året på videregående.

Vi klarer oss utmerket og jeg har nå fått barn nr 2. :)

Hadde jeg vert deg,ville jeg gått til legen, husk at de har taushetsplikt.!

også ville jeg snakket med foreldrene mine, jeg fikk full støtte av mine foreldre.(heldigvis)

økonomien ordener seg etter hvert. kanskje kan kommunen hjelpe dere med en plass og bo?

du kan få stipend av lånekassen når du er under utdannig eller har permisjon fra skolen. dette stipende er på ca 8000 i mnd. i 10 mnd. avhengig av hva typen din evt tjener.

Men hvis du tror du ikke vil klare og ta vare på et barn ennå så kan det kanskje være lurt å ta abort.men hvis du og faren sammarbeider godt klarer dere nok dette helt fint ;-) lykke til med valget =)

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg er i den samme stillingen som du er nå. Jeg er 17år og går andre året vgs. Jeg er også sammen med barnefaren og han sier han vil være der og støtte meg uansett. Men jeg synes det er et vanskelig valg om mitt foster skal få leve eller ikke. Jeg føler selv at jeg ikke er klar for et barn enda, det er for tidlig. Men jeg tror ikke jeg kan klare å ta abort, å velge å ende et liv som enda ikke har fått starte. Jeg kjenner også at det er mye jeg gjerne skulle gjøre før jeg blir mor, men det er kanskje mulig å gjøre det likevel , selv med et barn ?

Mishir

Hei!

Nei du er ikke den eneste!

Jeg er faktisk 15, 35 uker på vei.

På starten så ville faren ha barnet, nå er dere bare meg og den lille prinsen igjen. Han driter i det. Uansett, jeg syns du burde tenke over dette her. Jeg var jo i din situasjon, måtte bestemme over om jeg faktisk klarer meg med en baby. Ja det klarer jeg og det klare du også! Du kommer til å angre på det vis du gjør det, tro meg. Jeg er så glad at jeg ikke tokk abort, min lille fotballspiller sparker hele tiden. It feels like in heaven, girl! Dette klarer vi! Du har din familie, og serfølgelig hans. De kan hjelpe dere. Du burde bare vre glad at typen din er der for deg og den lille der! :-) - Kamilla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...