Gå til innhold

Lurer på om jeg har leddgikt.. :(

Anbefalte innlegg

Har perioder hvor jeg har veldig vondt i leddene. Til og begynne med var det tærne, spesielt storetærne, anklene og leggene. Så ble det bra igjen, for så å komme tilbake. Ser at noen av tærne mine er veldig skeivstilte, og den ene storetåa peker veldig innover.

Nå har jeg også fått veldig vondt i fingrene, på begge armene. Det er de tre ytterste. Er så vondt at jeg ikke greier å skjære opp min egen middag osv. Fra morgenen av føles de veldig bortdovnet, akkurat som at jeg har ligget dem fordervet på en måte, men når jeg begynner å bruke dem blir de vonde. De verker og "brenner". Samme med tærne, anklene og håndleddene. Har også vondt i underarmene.

Leddene er ikke røde og hovne da..

Men er dette leddgikt vil det sikkert bare bli verre og verre tenker jeg..

Kan dette være leddgikt?

Blir smertene forrverret ved aktivitet?

Skal til legen min, men er redd jeg bare "syter".. HATER å gå til legen, føler meg alltid så dum. Som en hypokonder osv... :(

Takk for svar dere som gadd å lese mitt "kjedelige" innlegg :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139992949-lurer-p%C3%A5-om-jeg-har-leddgikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann, symptomene kan høres ut som leddgikt. Men det kan også være mye annet. Er så mange forskjellige diagnoser man kan stille i dag, at uten tester og konklusjon fra lege er det ikke godt å si.

Jeg kan imidlertid si at jeg kjenner igjen mange av de tingene som du beskriver ovenfor. Plages med det samme, særlig i fingrene og anklene.

Råder deg til å beskrive så godt du kan til legen de plagene du har, og evt be om henvisning til sykehus- revmatolog.

Lykke til!

Det som nok kjennetegner leddgikt mest er at det opptrer synkront. Dvs, begge storetær, begge ankler, begge håndledd osv. Selv har jeg ganske mye av de smertene du beskriver, og her blir det bare verre og verre. (ikke så veldig oppmuntrende kanskje) Jeg har hatt dette i godt og vel 2 år, og er enda ikke ferdig med utredningen. I mitt tilfelle vil man ikke gi diagnosen leddgikt, fordi symptomene ikke er synkrone. Jeg har ikke så mye smerter når jeg er stillesittende, kun ved berørelse eller bevegelse. Hva med deg? Jeg også har den "brennende" følelsen, i tilleg til banking - som når man har en verkefinger. Jeg har også et par fingre som jeg rett og slett ikke klarer å bøye.

Håper du får hjelp av legen, og for all del krev utredning. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men på St.Olavs (trondheim) så er det milelange ventelister. Få også legen til å skrive en slags attest eller bekreftelse på at du eventuelt er under utredning, Denne kan du så bruke videre til å søke kommunen om hjelpemidler. (dersom "sykdommen" har vart i under 2 år, er det kommunen som er ansvarlig for hjelpemidler, ikke hjelpemiddelsentralen. Jeg vil anbefale deg å få et vedtak om ergoterapitjeneste - de kan hjelpe med mye. (bare tenkte siden du hadde problemer med det finmotoriske - skjære middag o.l)

Ble kanskje litt mye info dette, men jeg skulle ønske at noen hadde fortalt meg dette når jeg fikk mine smerter - det hadde lettet mye i starten.

Men vi håper på det beste, så kanskje det "bare" er en betennelse, og du kan styre unna revmatismen. Lykke til.

PS: Du kunne jo slenge deg på revmatismetråden vår, så får vi høre hvordan det gikk hos legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...