bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 Jeg har fått ny bunad og nytt sølv har lånt en lik bunad av ei tante som ikke passet sin en stund og på den var de nålene til å hekte fast sjalet med løse (altså 2 forskjellige nåler) på det nye sølvet et det ei lenke i mellom?! og denne lenken virker jo altfor kort? Så nå skjønner jeg ingenting?! hvordan skal jeg feste sjalet med disse? hvor skal lenken gå? foran på brystet? da kommer den i så fall til å bli stram og den vil jo gå der søljene er?! hvor skal egentlig nålene festes i sjalet? Altså hvor på vesten? håper noen kan svare for jeg skal bruke den neste helg og rekker ikke å få tak i slike nåler som er hver for seg, må evt få en gullsmed til å fjerne lenken da?
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 21. april 2009 #2 Skrevet 21. april 2009 hehehe...lenken skal være der og den blir ikke stram. Den går litt over søljen men det gjør ingenting. Skal være sånn. Noen fester bare kanppene i sjalet men da har sjalet lett for å gli alle veier føler jeg. Ser ikke så pent ut. Jeg fester knappene i sjalet og i kanten på vesten. Rett ved siden av brystene om du forstår. I den buen som går ned til der du skal tre sølvkjedet igjennom alle de hullene nedover magen....hehehe....merker dette ble vanskelig å forklare. Har du formsydd sjal eller en stor firkant du bretter sammen til en trekant?? Jeg har sistnevnte og da må jeg passe på å lage en liten krage bak i nakken når jeg skal feste sjalet. forstod du dette??
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Jeg har sånn med lenke i mellom og har vel egentlig bare sett sånne...? Den henger over brystet, men ikke stramt. Syns generelt sjal er noe herk å feste, med mindre man har sånn som er "figursydd" og ikke bare en brettet firkant sånn som det jeg har, men jeg pleier altså å feste dem et sted ca midt mellom skulder og tuppen på puppen, inn mot innsiden av vesten (altså den delen av vesten som er nærmest midten av brystkassa). Å feste den er enkelt - kunsten ligger mer i hvordan man danderer sjalet. Er ikke så flink til å få det til selv, så blir som regel svigermor som fikser det når vi treffes, haha (skulle tro jeg var konfirmant, ikke over 30).
CrazyCat Skrevet 21. april 2009 #4 Skrevet 21. april 2009 http://www.nordakerbunader.no/bunader/frafjord.htm
bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 21. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. april 2009 eh.. ja... altså, de skal festes nesten nede ved de første hempene jeg trer sølvkjedet gjennom? under sølja? da vil sjalet ligge på plass? Jeg har formsydd sjal. da klipper jeg ikke av lenka da. hehehe...
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 Jeg gjør som råååsa-med gutt og jente:) . Fest sjal til vest, så slenger den ikke alle veier. Jeg fester også ca der øverste sølvknappene til lenken på bryst er. Lenken blir da ikke stram, men henger i en bue.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå