Gå til innhold

Brystbetennelse og tette melkeganger - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager MYE melk og lillegutt klarer ikke ta unna. Dette har gitt meg tette melkeganger og en begynnende betennelse. Går på antibiotika.

Lillegutt dier nå bare på det vonde brystet og så håndmelker jeg det andre. Det jeg lurer på er:

1. Hvordan vet jeg om det vonde brystet er tomt? Helsesøster sa jeg skulle melke/amme til det vonde var gått vekk, men legen på Ullevål sa at når det var en betennelse ville det fortsatt være ømt uansett hvor lenge jeg masserte og melket. Jeg kjenner i grunnen ikke noe særlig til klumper, det er bare ømt. Lillegutt suger til det er ganske mykt og noen ganger får jeg melket ut noen dråper i tillegg.

2. Hvor mye skal jeg melke fra det andre? Tømme det? Tar en evighet og vil ikke det bare booste produksjonen enda mer? Til det er mykt og jeg ikke kjenner brystspreng? Vil jo unngå å få tette melkeganger her, denne puppen fungerer utmerket.

Håper noen med erfaring kan hjelpe meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har sliti ganske mye med ømme bryster, og har egentlig ikke fått klarthet i om det var brystbetennelse eller tette melkeganger. Hadde feber et par ganger, men den gikk ned over natta. Det jeg gjorde var å presse lett på brystet der det var ømt, og dytte lett ut mot brystvorta, gjentagende. Dette gjorde jeg mens barnet ammet. Da forsvant ømheten og hardheten, eller så måtte jeg gjøre dette et par ganger til mens han ammet. Jeg tilbyr bare et bryst om gangen, og hvis ømheten ikke var borte etter han hadde ammet, ga jeg han det andre brystet ved neste amming. Så fikk jeg heller gå litt lenger med et ømt bryst. Hadde en del plager, men jeg lot det bare stå til. Det har ihvertfall ordnet seg bra for meg. Jeg brukte ikke antibiotika, det funket å massere utover mot vorta. Jeg lot gutten min drikke seg ferdig, og det var det. Jeg tenkte ikke på at jeg måtte tømme hele brystet.

Nå vet ikke jeg om du har det samme, men håper svaret mitt var til litt nytte. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...