Gå til innhold

Dere med barn som har atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på to år har spesielt det siste året vært plaget av atopisk eksem. Det er spesielt plagsomt i kinnene og haka. Der er han knallrød. Jeg smører ham flere ganger daglig med Aderma fuktighetskrem samt Locoid salve morgen og kveld. Slutter jeg med salven får han etter kort tid åpne sår. Han er også veldig plaget av kløe på leggene og rumpa. På disse områdene er huden mer nuppete enn rød. Han klør så han får store kloremerker og blør. Klipper negelene hans en gang i uka men allikvel blir det kloremerker. Legen har sagt at også dette er atopisk eksem. Smører jeg med Lococid salve blir huden straks mye bedre. Men jeg lurer på hvor bra det er å smøre så mye med en kortisonsalve. Han har i tillegg astma og får medisiner i form av kortison (Flutide og Ventoline) her også. Har følelese av at hele gutten er en vandrende kortison:-) Gode råd??? noen som har tips om en god salve jeg kan bruke utenom Aderma?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg bruker locobase repair på de verste stedene for å "utsette" bruken av kortison 1-2 dager.

Jeg dusjer han også ca annenhver dag. Men så finnes det ikke klor i vannet vårt pga har brønn.

Har også en liten med atopisk eksem og astma og det er litt å stri med ja!

Regner med du er klar over de andre tiltakene man kan gjøre for å prøve å minske hissige utslett!?

Skrevet

Jeg bruker også locobase repair morgen og kveld. Lille til meg hadde innmari eksem i panna og nedover foran ørene. Det ble borte når jeg slutta å bruke luer med acryl og ull. Bruker nå bare bomull. Kanskje det som gjør at bena er så såre hos barnet ditt også? Strømpebukser er ofte ikke i ren bomull.

Legen min som er spesialist på allergibarn sier vi skal holde oss unna klær som er blå...Kanskje noe å ha i bakhodet? Var fargestoffet som ble brukt til å farge klærne blå som ikke var bra for eksembarn. De klærne vi bruker er for det meste arva da han er bare fire mnd. ennå så de er vaska mange ganger, jeg bruker derfor blå klær utenpå hvite så jeg merker ikke at han blir værre med blå klær, men legen min sa de fleste får oppbluss av blå klær.

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg skal ta meg en tur på apoteket å kjøpe Locobase repair.

Skrevet

Hei ... har to barn på 5 og 8 som har hatt atopisk eksem hele livet og det er ikke bare bare.

Ansikts eksem synes jeg selv er vanskelig men vi bruker da mye alsol omslag før evt kortison og deretter ceridal eller locobase repair. Ceredal er bra å bruke da dette legger seg som er skjold på huden, spes rundt munnen. Alsol får du tak i uten repset i Sverige.

Eksem på kroppen kan behandles med Kaliumpermanganat bad eller grønnsåpe bad. Dette tar bakteriene og forebygger huden for mer eksem. Ved siden av dette må krotison brukes da vandllig fet krem ikke vil ta det. Vi bruker Rød Apobase her i huset.

Du kan lese mer om vår eksem hverdag og behandling på:

http://www.sosken.blogspot.com

Hilsen Søskenmamma.

Skrevet

Vi fikk tips av legene på sykehuset å bruke en krem som heter Grønn Agrosan som vi kjøper på Helsekost. Denne hjelper vår lille gutt mye bedre enn Aderma. Den er både kløstillende og hjelper på eksem. Den holder også huden veldig fin i lange perioder. Den kremen anbefaler jeg på det varmeste!! Ellers så bruker vi Miniderm når huden ellers er helt fin - anbefalt av legene vi går hos på Barnepoliklinikken på Ullevål.

Når eksem har blitt betent og irritert er det bare Apolar med Dekvalin (på resept) som hjelper..

Lykke til!

Annonse

Skrevet

Som fuktighetskrem er jeg enig at Agrosan er fin - bruker den innomellom selv på ungene. Tantebarnet mitt på 2 år har brukt denne masse.

Miniderm er også god... den er litt mer lik som er lotion og brukes som et alternativ når ungene ikke har så tørr hud. Den inneholder 20% glycerol som är en mild och effektiv fuktbindare / Rapsolja som mjukgör

Miniderm er fra Aco og de har også en annen krem i serien sin som også er god som heter Canoderm. Den inneholder - 5% karbamid som binder fukt i huden / Rapsolja som mjukgör

:-)

Skrevet

Det er en lang prosess å finne frem til den kremen som passer for en selv. Vi har vært igjennom mange i løpet av disse årene .. og tester fortsatt når en får nyss om nye ting.

Vi faller alltid tilbake på Rød Apobase som hovedkrem på kroppen og Locobase Repair / ceridal i ansiktet.

Masse lykke til med deres jakt på den ultimate kremen :)

Skrevet

Når det gjelder kortison bruk er det bedre å behandle med kortison enn at ungene skal gå rundt som vandrende kjøttkaker.

les om kortison frykt her:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2001/06/06/un-dvendig-kortisonfrykt/index.xml

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1548&S=&P=1550&ID=3515

tidligere tråd her på forumet.

http://www.barnetmitt.com/forum/thread/8931622

Krev å få en behandlingsplan fra legen din slik at du har ett opplegg å følge.

Vi smører kortison på huden så snart det kommmr eksem og smører til det blir borte - før drev vi veldig mye med nedtrapping men har sluttet helt med det.

Legene oppererer med forskjellige metoder, så det er ikke alltid like lett å følge med alltid på hva som er best.

treffes på [email protected] om du vil prate :-)

Hilsen Søskenmamma

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg tror nok mange kan få effekt av kortisonsalver, men er det ikke greiere å finne ut av hva eksemet skyldes enn å settet ett lokk over symptomene?

Min sønn har gått på ekstremt mange antibiotikakurer, smurt med mer og mer kortison og til slutt blitt forskrevet kortison i tablettform. han er 3 år.

Da vi begynt å skjønne at dette ikke kom til å gi seg med denne behandlingen oppsøkte vi noen som kunne kartlegge hva han ikke tålte av mat dvs. det han ikke brøt ned så godt i tarmen. Han har siden vært uten antibiotika kurer og smøres minimalt med kortison. Vi fikk også beskjed om at dersom vi ikke hadde tatt hensyn til intoleransen hans, ville han mest sannsynlig utvikle cøliaki. Nå holder vi han unna vedlig mange "vanlige" matvarer. Det var et styr i begynnelsen, men går greit nå, og vi venter på at maven hans skal bli sterkere å tåle det andre tåler.

Lykke til alle med atopisk eksem:-)

Skrevet

Jeg har ikke barn med problemet. Men jeg hadde det selv da jeg var liten. Mest på beina. Sprakk og fikk store åpne sår, og det var bare et helsikke...

Og så - plutselig - BORTE!!

Vokste det rett og slett av meg rundt 12 år...

Får håpe at dere får oppleve noe av det samme :o)

Skrevet

Vi har hatt KJEMPEBRA effekt av SHINE sine såper og bodyoil, har ikke trengt å smøre med krem etter å ha brukt bodyoil i badet.

fra store sår etc til bare noen tørre flekker....

ta kontakt meg meg viss dere vil vite mer. en må bli kunde via en distributør.

Skrevet

Aderma er etter min mening oppskrytt, mange med "litt" eksemproblemer er fornøyd med denne, men de som virkelig er plagen har den sørgelig lite effekt på.

Vår barnelege anbefalte oljebad med mye (1 dl) badeolje for baby, 1-2 ganger om dagen, og det hjalp! etter 14 dager med badeolje og noen få dager med steriod-krem var eksemet borte. Så lenge vi fortsatte med olje behandling en gang om dagen holdt eksemet seg borte. Om morgenen smurte vi med Decubal krem (fet og god, og helt uten parabener).

Oljebadingen ble upopulær etter hvert som hun vokste, og da bare smurte vi henne inn før leggetid. Klissete, men veldig effektivt. Vi brukte NAF badeolje fra apoteket (NAF=Norsk apotekerforening eller noe sånt) etter ordre fra legen.

Husk at hvis du behandler kronosk eksem etter avtale med lege må du ta vare på kvitteringene, for hvis legen skriver ut et skjema får du 90% av kostnadene på reseptfrie kremer refundert av NAV etter at du passerer egenandelen på 1600kr.

Les mer på www.eksemskolen.no (Universitetssykehuset i Tromsø sin eksem-webside.)

• 5 uker senere...

Annonse

Skrevet

Eksemet til M ble borte i ansiktet da vi sluttet med barnegrøt som inneholder spor av melk. 4 dager og så borte. Blir spennende å se når vinteren kommer igjen..

Skrevet

Se tråd på skravle siden skrev et tips der idag, ang Weet wrap (tubifast- tubifast garment/klær).

Ta kontakt med Ecomed på telf 67 580240 - ang.behandling metode,

de hjelper deg/dere der.

Er forøvrig helt enig at man skal finne årsak til eksem.

Men det finnes metoder for å lindre kløen ,før man finner ut av årsak,og det hjelper.

God sommer til alle sammen

Skrevet

Er veldig glad jeg slipper å sove med våte bandasjer. kanskje ikke så avskrekkende nå på sommeren, men det er vel mest vanlig å bruk wet-wrap i vinterhalvåret når huden er som tørrest.

Håper dere finner en annen løsning på kløen.

Skrevet

Det er ikke bare bandasjer - det finnes jo nå ferdige spesialsydde klær -så det er ikke avskrekkende.Langt bedre enn at barnet har det vondt...

Samme produsent som Tubifast men det heter Tubifast garment.

Weet wrap er like vanlig sommer som vinter,så litt rettelse der.

Men heldigvis hjelper sol og saltvann på eksem.

Skrevet

Om det er bandasjer eller tubifast spiller vel ingen rolle, greia er at man må sove med noe som er vått eller fuktig innerst mot huden. At det blir brukt på sommeren også, er sikkert, men den virker kanskje ikke så avskrekkende på sommeren, da er det tross alt varmt. Verre er det når man skal legge seg i et kaldt rom på vinteren med noe vått innerst:-(

Jeg er veldig glad vi slapp wet-wrap til vår lille gutt, ved å endre på kostholdet.

Poenget mitt er at ved klassisk skolemedisin anbefaler de å legge et lokk over alle symptomer i stedet for å prøve og finne løsningen til problemet.

Skrevet

Er enige at ikke alle leger er like dyktige,men vi har da faktisk mange dyktige leger også,så ta ikke alle over en kam,det er urettferdig.

Weet wrap føles ikke fuktig eller vått eller kalt- det føles lindrende.

(For å beskrive følelsen med kløe: - Det er som når du brenner deg på brennesle - da føles det godt å ta spytt på det - altså kjøle det ned.)

Når da et barn/voksen har sterke smerter pga kløe og man kan lindre det med Weet wrap er det jo bare positivt.

Weet wrap lindrer kløe og hjelper barnet ditt til å sove om natten.Og det finnes nå i ferdige Tubifast klær slik at ikke barnet ikke blir "sykelig gjort"med bandasjer - så igjen ikke enig.Tubifast klær er topp.

Det har nok vært en utvikling innenfor Weet Wrap som du ikke har kjenner til og kanskje da ikke lurt å utale seg om noe man ikke har prøvd.

Husk det er mange årsaker til atopisk eksem ikke kunn kost

Skrevet

locobase og A-creme er bra =)

Skrevet

Barnelegen til tulla mi skrev ut resept på mildison krem.. Den var kjempebra, borte på noen få smøringer :-)

Har ikke bestemt meg for hvilken hudkrem jeg skal supplere med ennå, men liker spenol og locobase fet krem best, spenolen er jo suuuuper billig så tror det blir den....

Bak ørene hadde hun æskende åpne sår, noe som også forsvant etter jeg begynte med mildison krem. Under haka og i spesielle valker fikk jeg daktacort krem til sånn ved behov.

Kremen mildison er gratis til disse små, men reseptbelagt.

Behandlingen er individuell også hudkremene så spør etter prøve på forskjellige kremer så finner du nok den som funker bra for din lille, blir dyrt om man skal kjøpe alle å prøve, husk å teste også billige alternativer. Meny har en som heter derma eks, og spenol i de fleste butikker.

Håper det hjelper, lykke til :-)

Skrevet

Uff-det ække godt...

Vi bruker også weet wrap med Rød Apobase under,med kjempe gode resultater (:

Kanskje greit å bruke weet wrap ferdige sydde klær,da det forenkler hverdag.

Weet wrap - virker ikke kaldt eller vått,men gutten får sove og slutter å klø.,samt at man ikke får krem på alle klærne..Supert.

Du kan få dekket kostnadene dine på dette- det er garantert vært forsøk.Ecomed er et medisinsk firma som driver mye med dette og forstår problematikk, hjalp oss fra søvnløse netter til et nytt barn

WEET WRAP : Ring Ecomed- 67 580240 de hjelper deg :)

Skrevet

Canoderm!!

Har prøvd bare hauger av kremer. Denne tar unna også når det har begynt å bryte ut. Som gjør at jeg kan slippe mye kortisonbruk. Etter at vi begynte bruke denne morgen og kveld og etter vask så har det blitt lenger tid mellom utbrudd.

Kan svi om sprekker i huden, så anbefaler å smøre rundt de ille områdende og heller bruke annen behandling dersom utbruddet har kommet "langt".

Kan også småsvi litt i begynnelsen. For noen. Etter par dager går dette over. Sies det på apoteket da:) Min slet lite med svi annet enn om det har blitt sår.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Vi bruker a-creme mot eksem og er fornøyde med det.

Merker godt at tilstanden blir fort dårlig straks vi slutter med kremen.

Det gjelder å vaske mildt og lite, og ikke varmt vann. Minst mulig såpe.

Mvh Benedicte

• 2 måneder senere...
Skrevet

Vi fikk streng beskjed av legen vår som er spesialits innenfor barn med atopisk eksem om å IKKE BRUKE A-KREM!! Hold dere unna den om barna deres har eksem! Om dere leser hva den inneholder så står det JORDNØTTOLJE - PEANØTTEr, å det fremkaller allergi til de grader!

Sønn min på 7 mnd har utviklet nøtteallergi pga at vi brukte nettopp den kremen! vil anbefale Aderma og Minidern 20% som et alternativ.

vi har heller ikke klar over det, men nå som vi fikk det forklart er det jo ganske så logisk, barn skal ikke ha nøtter, hvertfall ikke barn med eksem!

Så unngå kremer med nøtter i!

Bare et lite, men kjempe godt tips! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...