Gå til innhold

hvis jeg skal få i meg minst 1500 kalorier pr dag... hva skal jeg spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ikke peiling på sånt. leste nettopp at når jeg ammer bør jeg ikke få i meg mindre enn 1500 kalorier pr dag. jeg sliter voldsomt med matlysten. i tillegg er jeg nå alene med med på 3 uker og en på 20 mnd i 5 uker. minsten sliter veldig med magen, så jeg har rett og slett ikke tid til å lage så mye mat heller. trenger virkelig tips til hva jeg skal spise for å komme opp i 1500 kalorier pr dag. det jeg spiser nå er havregrøt og litt yoghurt. blir vel noen kjeks eller litt kake i løpet av dagen også. (kake går ned på høykant) men aner ikke hvor mye kalorier som er i havregrøt eller yoghurt.

Skrevet

Registrer deg på vektklubben.no

Det er Grethe Roede som driver den og det er gratis. Der kan du legge inn det du spiser også regner den ut antall kalorier for deg, helt genialt.

Tror det viktigste du kan gjøre er å spise 4 måltider om dagen, du trenger ikke nødvendigvis bruke tid på varm middag, en grov skive med en kald fiskekake er mat det også ;)

Frukt, grønnsaker, grovt brød, kjøtt og fisk, da har du vel dekket kroppens behov greit.. Misunner deg problemet da, har det omvendte jeg, å klare å spise under 2000 kalorier er vanskelig synes jeg.

Skrevet

ah, takk for tips. ja luksusproblem kan man vel kalle det. har gått ned 2,5 kg denne uken. men er så redd for å miste melken. det skjedde med eldste da han var 3 mnd. har planer om å amme litt lenger denne gang

Skrevet

Med mindre du er ekstremt spebygd og inaktiv, bør du nok få i deg en god del mer enn 1500 kcal daglig.

Ellers er vektklubben.no et godt tips for kjapp kaloriutregning.

Skrevet

ok, huff hvordan i allverden skal jeg få det til da? regnet ut at det jeg har spist og drukket i dag kommer på rett over 1000 kalorier, og da er halvparten av kaloriene kjeks,brus og juice.

Skrevet

Ifølge ammehjelpen.no og Grethe Rhode trenger en frisk ammende kvinne ca 2200 kalorier i døgnet. Hvis du vil ned i vekt kan du legge deg på 1800 kalorier, men ammende bør ikke under det..

Er du veldig overvektig kan du legge deg på 1500 kalorier, men går du under det vil det gå utover melkeproduksjonen.

Så 1500 kalorier er et absolutt minimum.. Men prøv minst fire måltider om dagen du, alle matgrupper, og er du undervektig så husk enkle ting som smør på maten, litt ekstra av "sunne" matoljer i middagen, en neve nøtter som mellommåltid osv for å få nok energi. Du må drikke masse også når du ammer, du som tydeligvis spiser litt for lite kan jo drikke juice og smoothies, da får du energien på kjøpet.

Skrevet

Sleit med det samme i og etter mine svangerskap og mitt tips er egentlig å spise det du får i deg. Får du i deg kake så spiser du det. Kan jo lage en sunn kake med mye frukt og kesam i stedet for krem.

Har du dårlig tid får du kanskje laga masse mat når du først gjør det og så fryse det ned.

Føler de fleste er opptatt av å gå ned i vekt etter å fått barn, mens jeg derimot var opptatt av å få i meg nok mat. Ville ikke kalt det et luksusproblem, for det er jo faktisk slitsomt å tvinge i seg mat!

Skrevet

tusen takk for tips. jeg er normalvektig. er 1.67 og veier 61,5 kg nå 3 uker etter fødsel.

huff jeg må virkelig få i meg mer. smoothies var jo en god ide.

Skrevet

ja det er akkurat det. vekten driter jeg i. den kan jeg ta meg av senere. greien nå er å bare å ikke miste melken. finnes det kanskje en shake jeg kan drikke?

Skrevet

Spør på apoteket, de har sånne drikker som er fulle av næring.

De er svindyre da, men du kan jo ta deg råd til en om dagen eller noe?

Skrevet

flott. da går jeg innom apoteket i morgen. prisen spiller ingen rolle. så lenge jeg ikke mister melken. greien er jo at jeg ikke er sulten i det hele tatt. f.eks lørdag spiste jeg ikke annet enn en hot dog og litt sjokolade på kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...