Gå til innhold

å komme seg i form under graviditet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Trenger litt hjelp her.

Kan man ha progresjon i treningen selvom man er gravid?

 

ok, det hørtes kanskje litt rart ut når man ikke kjenner til grunnen til at jeg spør...man altså...Jeg er litt overvektig og egentlig aldri følt at jeg har mestret fysisk aktivitet. Mye pga astma og mareritt gymtimer som liten. Men nå har jeg fått muligheten til å være med på et opplegg med bl.a. PT og et visst opplegg rundt... Det er bare det at jeg og mannen min akkurat hadde bestemt oss for å prøve å få barn.... Så det jeg lurer på er egentlig om det å begynne å komme seg i form krasjer fullstendig med det å få barn?

Som sagt er jeg litt overvektig, men det skyldes at jeg ikke har vært i bevegelse overhodet det siste året pga sykdom...så sofaen har vært langt mer fristende enn et treningssenter. Jeg har et sunt og godt kosthold...men fordi jeg har sittet VELDIG mye stille har jeg altså lagt på meg...Vil jeg kunne gå ned de kiloene om jeg begynner å røre på meg mens jeg er gravid? Snakker ikke om slanking her.. Men litt bekymret for at jeg vil bli altfor tung under et svangerskap...

...og som jeg spør over, krasjer det med å komme seg i form fullstendig med det å bli gravid? Burde vi heller utsette prøvingen?

Eller vil jeg kunne komme meg i bedre fysisk form om jeg begynner å trene selvom jeg blir gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er opplegg med PT, og vedkommende har god utdanning, skal h*n ha kontroll over trening for spesielle grupper, les gravid. Fysisk aktivitet kan jo hjelpe deg og bli gravid hvis du er innaktiv fra før, fordi kroppslige prossesser går bedre.

Det å komme i form under graviditet har vist seg og ikke være skadelig, selv om du ikke er trent fra før. For du skal jo ikke begynne på topptrentnivå, og da er det helt ufarlig, og bra for både deg og babyen. Så du vil komme i bedre fysisk form om du er gravid, men jeg ville ikke tenkt på vektnedgang - da jobber du jo i mot det som skjer i kroppen, som naturlig er vektoppgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her...

 

Nei, tenker overhodet ikke på slanking under graviditet. Men lurer på om det å komme seg i mer fysisk aktivitet vil få en til å kanskje miste et par overflødige kilo selvom man blir gravid, tenker da første trimester. Så lenge man får i seg den næringen ens egen kropp og barnet trenger og samtidig er i aktivitet. Slik at det blir en likevekt mellom trening og næringsinntak. For slik det er nå får jeg jo i meg mer næring enn det jeg trenger. ....vil man ikke da likevel gå noe ned i vekt om man blir gravid? Når kosthold og aktivitetsnivå endres mener jeg. Vet ikke helt om jeg klarer å få frem spørsmålet mitt ordentlig. Det viktigste for meg er å komme i bedre fysisk form, IKKE slanke meg. Men synes det var et litt interessant spørsmål. Jeg vil uansett bli fulgt opp av ernæringsrådgiver og lege også...så alt vil bli nøye kontrollert hele veien. Men det viktigste er om man kan bli i bedre form under en graviditet? Eller vil progresjonen stoppe helt opp? Forstår man må ta hensyn...Men både trening og det å være gravid er ganske nytt for meg så godt å kunne få spørre litt på forumet her...så kan jeg heller være raringen bakerst i klasssen med de merkelige spørsmålene. ;)

Det er snakk om en god PT ja, med lang erfaring og god utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Angående å gå ned i vekt: Går du ned i vekt, uansett gravid eller ikke, spiser du per definisjon mindre enn kroppen din forbrenner i løpet av dagen. Da får du ikke tilstrekkelig med næringsstoffer (næringstoffer er ikke bare vitaminer og mineraler, men proteiner, fett, karbohydrater og forsåvidt vann- du må ha nok av alt dette). Du sier at du nå spiser for mye, og det som er logisk er da å redusere matinntaket til energiregnskapet ditt er i null, dvs du tar inn like mye næring som du forbrenner. Dette er kanskje åpenbare betraktninger, men det er nå engang slik at det ikke er anbefalt å gå ned i vekt under graviditet (mye kvalme kan gjøre det vanskelig, men da skjer det ikke med hensikt, og litt av poenget er jo å ikke utsette kroppen sin og fosteret for unødvendige belastninger). At det skinner gjennom et ønske om å gå ned i vekt nå likevel har kanskje noe med bekymringer om å slite med høy vekt under svangerskapet? Det er uansett sunnere å satse på å gå ned etter fødselen.

Med hensyn til trening: Praksis her til lands har vært å anbefale trening under svangerskapet, men å unngå veldig harde økter som makstrening under styrketrening, og høypulstrening under mosjon. Dette understøttes nå av en stor studie som omtales under en av de andre nye trådene på dette forumet. Din PT er helt sikkert godt kvalifisert til å hjelpe deg med et opplegg. Etter min mening må dette være et utmerket tidspunkt å få hjelp med treningsoplegget, da det er nettopp nå du trenger å imøtese kroppens spesielle behov. Som alle oss andre vil du sikkert ikke utsette fosteret for unødvendige påkjenninger. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Progresjon vil ikke stoppe opp selv om du er gravid.

 

Jeg erlitt uenig i det Annika sier om at du ikke får i deg nok næringsstoffer når du går ned i vekt, du kan godt få i deg nok næringsstoffer selv om du slanker deg, men kalori-inntaket ligger lavere enn kaloriforbruket. På samme måte betyr det at om du er overvektig spiser du flere kalorier enn du forbrenner, men det betyr ikke at du får i deg nok næringsstoffer likevel - det kommer jo an på hva du velger å spise. Skjønner?

 

Hvis du legger om livsstilen din, og blir gravid, vil det være naturlig at du går ned noen kilo løpet av de første tre månedene ja, uten at dette trenger å være slankingen, bare livsstilsendringen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil helt klart bli i bedre form selv om du starter opp under graviditet. Det er mye bedre om du starter trening nå enn at du ikke gjør det. Forskjellen på en oppstart under graviditet i forhold til ellers er at du må lytte mer til kroppen og ha en mer forsiktig progresjon. Alt dette vil en PT (forhåpentligvis) vite.

 

Det er mange årsaker til at man bør trene under svangerskapet. Jeg bare nevner de tre mest åpenbare:

1. Graviditeten i seg selv. Kroppen blir tyngre og tyngdepunktet endres. En sterk kjernemuskulatur vil hjelpe deg å unngå ryggsmerter ettersom magen vokser. Bedre kondisjon vil lette den siste perioden da kroppen er tung og pusten likeså.

2. Fødselen. Den er en stor påkjenning for kroppen. Den varer relativt lenge og er også ganske intens. Her vil bedre styrke og kondisjon også hjelpe - både på å få barnet ut og å holde ut. :)

3. Tiden etter fødselen. Denne tiden er ganske tøff med lite søvn og mye bæring, gåing, byssing osv. Det hjelper å være sterk i armer, skuldre, kjerne og ben.

 

Annika skriver at du ikke må gå ned i vekt pga energiunderskudd. Dette er vel ikke helt relevant i denne diskusjonen siden du fokuserer på aktivitet og ikke vektnedgang. Det er mye verre for kroppen å sitte stille i 9 måneder og bare legge på seg. Om du er aktiv, har et sunt kosthold og trives med deg selv fysisk og psykisk vil også barnet nytte godt av det.

 

Helt til sist vil jeg virkelig anbefale Jill Jahrmanns relativt nye bok om trening under svangerskap. Mener å huske den heter "Kule mager" eller noe i den stil. Den er veldig informativ både for de som er helt nybegynnere og starter opp under graviditet og oss som har vært "avhengig" i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...