Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å få en kanin helt tam?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått oss en artig liten hunnkanin på 6 mnd. Det har nok vært litt stress for henne de to første dagene, men hun er adskillig roligere nå. Hun godtar å bli løftet ut av buret nå og kan sitte på fanget også sitte på fanget hvis jeg setter henne der. Det ser ut som hun liker å bli klappet og klødd. Hun kan dytte borti meg med snuten hvis jeg slutter. Ellers er hun begynt å bli litt nysgjerrig på oss, snuser og snuser.

Er hun på gulvet, derimot, vil hun helst ikke bli verken klappet eller løftet. Jeg har forstått at det kan ta sin tid å få henne helt tillitsfull, men er det noen som har gjort dette før, som vet sånn ca?

Fortsetter under...

Skrevet

De færreste kaniner liker å bli løftet opp:) De prøver å stikke av, som regel. Du kan få klappe dem og de kan komme bort til deg for dette, men prøver du å løfte dem, så stikker de lett av:) Det betyr ikke at de ikke liker det, når de først er på fanget. Men de liker bare ikke å bli løftet.

Hunnene er ofte vanskeligere enn hannene, også:) De er som vi kvinner; litt sære. Guttene er enklere;)

Skrevet

Hvordan er din kanin, og hvor lenge har du hatt den? Er de forresten veldig "gnagete" når de blir varme i trøya?

Skrevet

Jeg har hunnkanin, jeg også nå. Men har hatt mange hanner, det er grunnen til at jeg vet de er enklere.

Hun er litt humørsyk, og kan "grynte" litt når ting ikke er helt slik hun ønsker. Dette har aldri skjedd med noen hanne jeg har hatt, kun hunnene;)

Og ja, gnagete er de. Men det gjelder de aller fleste kaniner. Jeg har hatt til sammen ca 6-7 kaniner i mitt liv, og hannene har alltid vært litt mer laidback enn hunnene. Tåler litt mer uten å bli sure;) Men alle gnager, det er kun en kanin(hanne) jeg har hatt som ikke gnagde på alt, men han hadde feil i tannstillingen. De gnager på alt av ledninger, planter de får tak i og klær, møbler. Ja, det aller meste:) De er jo gnagere;)

Skrevet

Jeg har forstått det sånn at de ikke er gnagere, men drøvtyggende planteetere. Kan man i så fall begrense gnagingen noe? Foreløpig hjelper det å si nei og gi henne en pinne eller gulerot i stedet, men hun er, som sagt, ikke helt varm i trøya ennå. Det er ikke sikkert at hun lar seg affisere av at jeg sier "nei" om en stund. Går det an å drive adferdstrening på en kanin?

Skrevet

Nei, jeg vet det om gnagere osv;) Men de oppfører seg som gnagere;) De er faktisk ikke i slekt med haren, selv om de er veldig like.

Ja, til en viss grad kan du trene. Men ikke vent at hun husker det når du snur ryggen til;) Lærer du henne nå at nei er nei, så virker det så lenge du sier det til henne. Hun driter nok ikke i det etter å ha blitt skikkelig husvarm:) De er litt som katter der; du kan til en viss grad lære de ting, men snur du ryggen til, så gjør de som de vil.

Mi ble irritert på meg i går, for hun ville kløes på hodet(mellom øynene), og jeg klødde henne bak på hoftene. Da "gryntet" hun , og gikk i ring for å få hånden min på hodet sitt;) Jeg måtte bare erte henne litt:)

Annonse

Skrevet

Veldig hyggelig, lite dyr, da :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...