Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Hvor mange her er det som mikser mme ved 70 grader og eventuelt hvor gammel er babyen?? Jeg er veldig usikker på dette, og vil gjerne høre synspunkter fra erfarne og kloke flaskemammaer
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Hvor lenge har dere det kokte avkjølte vannet i mikroen for å få 70 grader??? (ca 200 ml)
Frøken Freken Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Jeg ringte Nestle og spurte, og de sa det er plenty godt nok å ha i pulveret på 40C så lenge måltidet skal spises like etterpå. Enkelte næringsstoffer (proteiner, tror jeg - har glemt det) ødelegges i for høy temperatur. Derfor har jeg stolt på nestle og blanda pulver i ca 40C - som jo er noe varmere enn serveringstemp - mao ikke så vanskelig å vurdere. Blander varmt kokt vann med kaldt kokt vann - blandingsforholdet avhenger av hvor lenge vannet har stått på termos. Har man mivro må det jo være glimrende å ha rett mengde kokt vann på flasker i kjøleskapet, for så å varme i micro. Lykke til - du får taket på det etterhvert:) Det kommer også en bok 25 april som tar for seg alt man trenger å vite om flasking, se www.flaskeposten.org for mer info:
Nagilimia Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 Jeg kokte vannet, helte på flaskene, satt de i kjøleskapet, varmet til ca 40 grader i mikroen. Jeg stoler derfor også på nestle
Mor Løvehjerte Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 På Hipp står det av en eller annen grunn at man skal koke vannet og avkjøle det til 50-60 grader før man tilsetter pulveret og avkjøler videre. Helt snålt, for det passer liksom verken med WHO's retningslinjer eller spisetemperatur. Har varmet til ca. 40-45 grader i micro siden hun ble født (sjekker med digitalt termometer fra Clas Ohlsson innimellom). Ser at jeg blir mindre og mindre nervøs for alt dette jo eldre vesla blir. Hun er 8 mnd. nå. Men det var fryktelig skummelt da hun var nyfødt. Gleder meg enormt til jeg bare kan åpne kjøleskapet, ta ut kartongen og helle lettmelk i en kopp som ikke har vært i nærheten av verken kokt vann eller microsterilisator. :0)
Lemonia Skrevet 24. april 2009 #6 Skrevet 24. april 2009 Jeg gjør det og gutten min er snart 5 mnd. Dette er jo en bakterie som finnes i selve mme-pulveret, så jeg tenker at dette skal gjøres så lenge man bruker mme. Jeg velger å følge WHO framfor mme-produsentene. WHO er nøytrale (og jeg tror ikke de har funnet på denne anbefalingen bare for moro skyld). jeg er derimot ikke like sikker på om mme-produsentene er villige til å innrømme at det kan finnes en potensielt livsfarlig bakterie i produktet sitt. Det koster meg uansett ingenting å ha kokende vann på termos klar til bruk hver dag, faktisk er det nøyaktig like enkelt som å bare bruke kaldt vann fra kjøleskapet. Jeg tar ingen sjanser her.
1 stor,1 liten og 1 bitteliten Skrevet 25. april 2009 #7 Skrevet 25. april 2009 Jeg bruker også HIPP og har gjort det på samme måte som Anita1308 til to barn nå Førstemann fikk Nan og gjorde det samme da. Men da har jeg hatt kokt & avkjølt vann på steriliserte flasker, og gitt flaska med en gang. Har de av en eller annen grunn ikke ville hatt mat allikevel eller spist bare litt, har jeg tømt ut restene og ordnet en ny ren flaske;)
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2009 #8 Skrevet 3. mai 2009 Jeg tenker som så at who sine råd er verdensomspennende, og skal være gode nok i områder av verden med mindre informsjon tilgjengelig og dårligere rammevilkår. Derfor blander jeg mme i 40 grader for å spare næringsstoffene. Om min baby skulle bli syk av dette (noe jeg ser på som ekstremt usansynlig), så bor jeg i et land med et godt utbygd helsesystem som kan hjelpe henne. Jeg tror ikke 70 grader er viktig i Norge, men det er nok det i Eritrea.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå