tante grusom master of law Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Må jeg vite massa om departementet etc på forhånd? Kommer de til å sjekke kunnskapene mine om det? Hva ellers kan de spørre om? Intervjuen skal pågå i 60min. Kommer de til å sjekke mine juridiske kunnskaper på noen måte? Håper noen kan svare, er litt nervøs!!
meg & to små vampyrer Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 siden du er "master of law" så kan det de juridiske kunnskapene sikkert spille inn;) hehe;) neida, jeg aner ikke. De stiller sikkert spørsmål som angår arbeidsoppgavene til stillingene. Og som for alle intervjuer er det jo greit å vise at man vet litt om virksomheten man ønsker å jobbe i... Lykke til forresten.
tante grusom master of law Skrevet 20. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2009 Takk:) Håper jeg får jobben... Master of law er titelen på graden min, hihi Flere som vet noe om dette?
meg & to små vampyrer Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 Jepp, skjønte det. Samtidig hørtes det ganske stilig ut, litt sånn "master of the universe"-aktig:D hehe.
tante grusom master of law Skrevet 20. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2009 Hehe, ja men så ambisiøs er jeg ikke.
Gjest Umbilikus Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Du bør vite hvem som er minister i departementet du søker jobb! Ei venninne av meg visste ikke det, og fikk ikke jobben, for å si det sånn. Spørsmålene er nok omtrent som vanlige intervju, men du bør tenke gjennom svar på hvordan du mestrer stress, et hektisk arbeidsmiljø og det at det tas beslutninger du ikke alltid vil være enig i. Hvordan du er å samarbeide med, og sånne standardting. Lykke til!
tante grusom master of law Skrevet 20. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2009 Takk:) Det er godt å få litt tips til spørsmål:)
Gjest Umbilikus Skrevet 20. april 2009 #8 Skrevet 20. april 2009 De vil for øvrig neppe være interessert i å vurdere deg faglig, det har du jo papirer på. Det spørs jo veldig på hvem som intervjuer deg, men det skader ikke om du selv gir inntrykk av at du vet hvordan de politiske prosessene fungerer, forholdet til Stortinget osv. Og så kan du kanskje tenke litt på forholdet til offentlighet, - hvis du får jobben, vil media ha innsynsrett i mye av det du produserer. Hva tenker du om det? Samtidig som du har en sterk taushetsplikt om det du får kjennskap til (interne prosesser).
cammiss Skrevet 20. april 2009 #9 Skrevet 20. april 2009 det første du må tenke på er at du er er FAKTISK aktuell kandidat til å få jobben- ellers hadde du ikke blitt inkalt-. Det hjalp meg på siste jobbintervju. Men så; du bør være godt informert om hva dette dep faktisk driver med- ikke for å imponere de- De vet jo mer enn deg om det uansett... men fordi det er viktig at du vet hvorfor du vil være akkurat der.. så finnes det noen intervjuguider- som inneholder mange vanlige spørsmål som det er greit å ha pratet gjennom med en god venn.. slik at du har pørvd å formulere svarene.. Se passe formelt kledd ut- slik at klær ikke blir en issue.. Ta kontroll og hils på alle som er der- med et tydelig håndtrykk og øyekontakt og smil. så sett deg ned- godt på stolen og fall til ro. og vent på at de begynner å prate. si gjerne at du er litt nervøs eller spent.hvis du er det- Det er jo helt naturlig - og så har du ufarliggjort det.... la deg selv bruke tid på å svare- bli gjerne engasjert når du forteller, men finn tilbake til roen igjen.. her er noen jeg googlet. http://www.nav.no/page?id=690 http://www.studenttorget.no/index.php?show=4793&expand=4631,4793&artikkelid=2419 http://www.studentplaneten.no/c/karriere/ressurser/jobbintervju LYKKE TIL!!!
cammiss Skrevet 20. april 2009 #10 Skrevet 20. april 2009 en liten ting til. hvis ikke alt som er relevant står i cv. kan du legge til så blir det enda mer int.. kom gjerne med små historier som viser mer om hvem du er.
CB-BabyBoy Skrevet 20. april 2009 #11 Skrevet 20. april 2009 Jeg har nettopp vært gjennom omtrent det samme Jeg ble ikke spurt mye om departementet, men jeg kjenner til det siden det er et av de mest mediafokuserte. De vet jo ut i fra at du har en grad, så kan du tingene dine, så jeg vil ikke tro du får en jus quiz der og da:) Jeg ble spurt om personlige egenskaper (standard saker) osv og så mer konkret om hvordan jeg vil håndtere saker som kan komme opp av mer sensitiv art osv. F.eks media, konflikter osv osv. Tror det kommer veldig an på hvilke departement, avdeling og hvor tett man jobber med ledelse osv. Du kan også få spørsmål om hvordan du vil takle statsbyråkratiet; det er en stor omstilling for de som kommer fra privat til offentlig - ting tar mer tid og det er visse prosesser man skal gjennom. Og om du kjenner til de systemene som er i bruk. De 60 min går faktisk ganske fort Og de aller fleste er veldig koselige; nå kan jeg jo ikke svare på vegne av samtidlige departement, men har enda tilgode å møte et uvennlig menneske! Lykke til og husk at ting tar tid.. Jeg ventet vel et par uker om ikke mer, men tilslutt kom den lykkelige samtalen
tante grusom master of law Skrevet 20. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 20. april 2009 Tusen takk dere! Nå føler jeg meg litt mer forberedt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå