Gå til innhold

Når kan man kjøre en lenger biltur med baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt å besøke familie og venner som bor lenger unna etter at babyen er født, men hvor lenge etter fødselen bør man vente og hvor ofte bør man ta pauser (hver time f eks? eller oftere?)?. Har tenkt å dele opp turen med én overnatting på veien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi dro på ferie(bryllup) når babyen var 5 uke. det gikk helt fint.

vi stoppet ca hver 2 time og gav litt mat og sjekka bleia å sånn.

babyer er så deilige at de sover så å si hele tiden i bil så det er bare å dra på besøk når dere kjenner at dere er klar for det selv.

Skrevet

Men er de virkelig sterke nok i rygg og nakke til å sitte så lenge?

Skrevet

vi la en ekstra pute nedi bilstoln slik at babyen nesten bare lå. det finnes puter til enkelte bilstoler. spurte også på helsestasjon før vi dro om det var nok og det sa de gikk helt fint.

vi kjørte ca 50 mil på en dag og babyen viste ingen ubehag i løpet av hele turen.

bare pludra og kosa seg.

Skrevet

Den første tiden skal de ikke sitte mer enn ca 40 min i stolen og til nød 2 timer på en dag. Da med pauser. De er ikke sterke nok til å sitte så lenge. Finnes jo bilsikring som de kan ligge i da, men litt dyrt for en tur.

Har ei venninne som tok med seg babyen på 3,5 timers tur med masse pauser. Da var ho 3-4 måneder og ho ble skikkelig i ulage og fikk høy feber. Det gikk fort over, men hadde nok drøyd en stund ja eller funnet bedre løsning.

Skrevet

Hei,du!

Jeg ville hørt med en fysioterapeut om dette. Har hørt at de ikke skal sitte i bilstol mer enn 20-30 min av gangen når de er så små, så da blir det jo en del pauser. Skriv gjerne et innlegg på det om du finner ut av det,jeg kommer i samme situasjon om et par mnd! God tur:))

Skrevet

Er masse udokumentert synsing om dette. Både helsesøstre og fysioterapeuter sier at man kun skal kjøre med baby i bilsete en halv time av gangen. Det finnes ingen dokumentasjon på dette rådet. Mener de virkelig at man skal vekke en sovende baby hver halvtime når man er på biltur? Små babyer har også smerteterskel og de gråter og sutrer når de er utilpasse. De sier ifra når de ikke har det bra.

Broren min er spesialist i barnefysioterapi og kona hans er helsesøster, og man skal være klar over at mange av rådene som gis er "gamle" og ikke har rot i forskning eller undersøkelser. Det er lov å bruke sunn fornuft, og det å vekke en baby som sover godt i bilsetet sitt hver halvtime er verken sunn fornuft eller spesielt smart. Og det er altså ingenting som tyder på at å kjøre en lengre tur er skadelig, DERSOM man tar opp det våkne barnet med jevne mellomrom og gir det muligheta til å ligge i andre stillinger for å avlaste ryggsøyla.

Skrevet

Hei!

Tror dette vil varierer med hvem du spør jeg. Jeg var litt "hysterisk" på dette med førstemann og snakket med en fysioterapeut. Hun sa at det var nyere forskning som viste at at det ikke var noe problemer med lengre bilturer selv for små babyer. Men det forutsetter naturligvis at man tar pauser underveis og tar babyen ut om den skriker eller viser tegn på ubehag. Dette gjelder naturligvis når man tar en tur innimellom. Ville aldri latt en liten baby sitte mange timer i bilsete hver dag.

Det som er merkelig er at i f.eks. USA har de jo ikke bagvogner slik vi har her hjemme. De bruker nesten utelukkende bilseter til babyene som festes på vognen. Babyene der sitter altså MYE i bilseter. Hvis det virkelig var så skadelig som man får inntrykk av i debatten her hjemm på berget tviler jeg på at andre vil utsette barna sine for dette. Det burde i såfall være masse hofte/ryggskader hos amerikanske barn og det virker lite sannsynlig.

Så for min del har jeg ikke noen betenkeligheter med å la en liten baby sitte lenge i bilen innimellom så lenge den ikke viser tegn på ubehag.

Men det får nesten være opp til hver enkelt....!

Skrevet

Her er en link til bv, ang sikring av barn i bil.

http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=9723783&mpage=1&key=

Blant annet står dette om det å kjøre lenge:

Myten om at bakovervendt barnestol er skadelig for ryggen til spedbarnet

Det finnes ingen dokumentasjon på at det er skadelig for ryggen til de små å sitte i en bilstol. Noen velger bagnett/boxette på lengre bilturer fordi de er av den oppfatning at bilsete er skadelig for ryggen til barnet, men det stemmer altså ikke. Man skal uansett stoppe å ta pauser på lengre bilturer, det trenger både store og små. Overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus sier til Trygg Trafikk at man burde ta en pause ca. annen hver time, sover barnet trenger man ikke vekke det for å ta en pause. Lytt til barnets signaler, barnet sier som regel i fra om det har det ubehagelig.

Skrevet

Det er vel noe med at når en bilstol er montert riktig i bil er det ikke mye ligge stilling, men når samme bil setet er satt på et understell for vogn blir det montert i en liggende stilling....slik er det hvertfall i forhold til eks. maxi cosi og div vogner..

Man trenger jo ikke vekke det sovende barnet hvert gang man tar pauser, det holder jo å ta ut bilstolen av bilen, når setet står på bakken er det jo god ligge stilling for barnet...noe med å bare la ryggen til babyen hvile innimellom. Men de bilstolene som var for 7-8 år siden var enda brattere i vinkelen enn de som er nå, så da var de enda mer fiksert på at man måtte ha masse pauser... tror ikke jeg kommer til å ha lengere enn 30 min av gangen i bil den første tiden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...