Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på om det er andre som også har kort lunte og blir fort sint, feks når man er sulten og trøtt... det er jo kanskje normalt, men er redd jeg er litt over normalen... mannen min er en rolig kar, men blir aset opp av mitt lynne....

kom til å tenke på om det kanskje kan skyldes pco`en..?

jeg blir så raskt sinna når jeg er sulten og når jeg har sovet for lenge eller for lite..... og sier ikke gode ord når jeg er i dette humøret... sier alltid til meg selv at jeg må sjerpe meg og ikke gjøre det igjen,... men søren ikke lett....

noen andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PCOS kan virkelig gjøre at lunta forsvinner, ja... Kan skrive under på det sjøl jeg. Har bare ikke tålmodighet i det hele tatt når blodsukkeret er litt lavt. Har du prøvd å legge om kosten så du får mer stabilt blodsukker? Det hjelper virkelig masse! Du kan jo sjekke ut nettstedet Lavkarbo.no, der finner du masse informasjon om lavkarbo-kosthold med masse fine oppskriftet og forum med andres råd og erfaringer.

Enig med deg at det er veldig vanskelig å gjøre noe med det der humøret når man sliter litt med blodsukker som er ustabilt!

Skrevet

Har aldri tenkt på at pcos og dette kan henge sammen, jeg blir ekstremt grinete når jeg er sulten eller trøtt..

Interessant at andre opplever det samme.

Skrevet

åh, dette var en lettelse å lese... må sjekke opp og prøve å få et stabilt blodsukker, hvis det er det som gjør at jeg fyker så fort og lett opp i disse situasjonene...

jeg er ofte trøtt og, legger meg ofte ned for en liten blund...

gjør dere det og?

Skrevet

Trøttheten har også mange ganger sammenheng med at kroppen blir sliten av ustabilt blodsukker, i alle fall for min del. Prøv en dag å teste hvordan kroppen din reagerer viss du spiser mat med lavt innhold av raske karbohydrater. For å finne flere tips- gå inn på www.lavkarbo.no og les, der er også et forum for hormonforstyrrelser, deriblandt PCOS, og masse gode oppskrifter og råd.

Det var dagens reklame.... De har forresten mye bra om ulike dietter, både Lindberg, Atkins, Ketolyse, Blodtypedietten, Eurodiet m.m.

For min del, så vet jeg at jeg kan styre hvor bra dagen min blir ved at jeg er bevisst på hva jeg spiser. Viss jeg er veldig opplagt, kan jeg lett bli trøtt og energifattig ved å helt enkelt bare spise søtsaker.

Skrevet

dette er en åpenbaring for meg å lese... men spørsmålet er hvordan det kommer til å gå da jeg har en søthunger mann som er kokk, han skal det mye til for å kutte ned på sukker, for må jeg må han og...!

Skrevet

Da kan du gjøre som jeg har gjort endel...

Må bytte ut brød med et alternativ med svært lite langsomme karbohydrater, og da kan du bake selv f.eks. dette brødet, det har jeg brukt mye. Lettest å få det til å bli bra viss du knuser linfrøene til mel.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627

Kan jo feks. kjøpe deg Rugsprø eller tilsvarende knekkebrød å ha til frokost og andre brødmåltider viss du ikke orker å bake.. På den legger du rikelig med kjøtt-, fisk- eller ostepålegg og også pynter du godt med salat, tomat, paprika, purre, rødløk eller hva du måtte ønske deg av grønnsaker som vokser over jorden. Viss du vil kan du ha på smør under eller majones på toppen.

Kaker kan du bake. Da bruker man sukkererstatninger i stedenfor. Det finnes lettis uten tilsatt sukker, du kan drikke sjokoladedrikker fra f.eks. Confecta, de er søtet med alternativ til sukker (husker ikke helt, men tror det er sucralose).

Min favoritt når det gjelder kaker er her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15963

Så kan din kjære kokk lage en god saus av bringebær med splenda som han kan kjøre i mixeren til det blir som en pure'.

Til middag spiser du som vanlig, bare pass på at du bruker rene kjøtt- og fiskeprodukter, og grønnsaker som vokser over jorden. Samboeren din kan jo gjerne spise poteter, ris og pasta, men du forsyner deg bare litt mer av grønnsaker, kjøtt/fisk/fugl og saus (som helst ikke er basert på hvetemel)

Viss du savner poteter, ris og pasta, kan du lage en slags "potetmos" av blomkål som du damper til den blir mør, før du moser den sammen med litt smør og fløte til passe konsistens. Krydre det til med salt, pepper, evt hvitløk viss du liker det, eller andre krydder ut i fra hva du skal spise det til. Tror faktisk at viss kokken din blir litt informert om hvorfor det er bra for deg, så vil han vel synes det er en fin utfordring å hjelpe deg med å finne gode erstatninger også. I alle fall viss han er like lysten på å få barn.

Til snacks kan du spise nøtter, baconcrisp, ost, oliven og sukkerfri sjokolade, pastiller.... Masse alternativer å velge i. Du finner også masse inspirasjon på Lavkarbo.no der andre har prød ut og laget oppskrifter og annet.

OJ! Dette ble langt!!!

Vel, ønsker deg bare lykke til! Har du prøvd lenge på å bli gravid? Har du barn fra før?

Skrevet

takk for gode tips!!

Ja, jeg har et barn på 8 mnd, ble gravid med pergo, første forsøk :)

Nå er jeg på dag 4 uten sukker, har spist litt mørk sjokolade med litt sukker.... men ellers e kaffen uten sukker, ingen vanlig sjokolade og ingen kjeks. Spiste pizza igår, vet ikke om det er sukker i bunnen, bestillte hos pizzabakeren... Men er stolt av meg selv! Følte meg mer opplagt idag morges på lenge! Men så har jeg samtidig med sukkerkutt begynt med jernekstrakt florix. Så det kan være en sammenheng... Men målet er at jeg blir mer stabil humørmessig, det er det som er det verste av dette!

Men må si at jeg spiste en hel sjokolade uten sukker, kan ikke være bra det! Hele magen min var en ren vulkan hele kvelden og natten.... Samboer reagerte også, på 2 ruter..... Men så har han en ustabil mage fra før av, pga stress fra jobb ++

Skrevet

Godt å høre at det funker for deg også med karbo-kutt. Jeg ble også gravid på første EL med Pergo , men mistet (fikk først en kur, men den gav ikke EL). Har ingen barn fra før, og kjenner meg gammel, 36 i år. Venter nå i spenning etter ny Pergo-runde.

Kosten slurver jeg nok litt med for tida, er litt lettere å holde blodsukkeret stabilt med Metformin. Derfor gidder jeg liksom ikke spise ekstrem-lavkarbo nå lenger. Spiser litt brød, poteter, ris og pasta, men ikke store mengder. Humøret er faktisk ganske greit med 1500 mg Metformin i døgnet og et ganske normalt kosthold. Må vel sies at jeg stort sett lager middagsmat fra grunnen, og sjelden spiser junk.

Den der sukkerfrie sjokoladen ja, den lager trøbbelmage for meg også.

Skrevet

Uff, leit det der.... Vet hvordan det føles.... Håper du får full klaff snart!

Og ja, jeg ser selv at det ikke er lett å holde seg til diett, når man vanligvis ikke pleier å tenke på alt det der...

Kjøpte fruktsukker på helsekosten, så nå blir det søtt i og se om jeg lager en kake. Søtningstoff er ikke bra for kroppen min... spiste en hel pakke med drops sukkerfri idag, og har så vondt i magen min... prompet masse i hele ettermiddag....

Metformin kan jeg ikke ta, siden jeg ammer.... har et glass stående, men spesialisten min ville ikke at jeg skulle ta de, derfor fikk jeg pergo av ham.

Jeg tenkte under graviditeten at jeg skulle ta de når jeg sluttet å amme og gå ned i vekt. Men pga av ammingen, har jeg etter nesten 8 mnd mistet mer enn det jeg la på meg i svangeskapet...

Spiste igår en del sjokolade av den mørke typen, er jo sukker i (håper og tror det er mindre enn i vanlig sjokolade....) men idag våknet jeg til et superdårlig humør......! vet ikke om det var sukkeret jeg fikk i meg av sjokoladen eller om det var fordi jeg var så trøtt (småen våknet tidligere idag...)

Men kan legen ta blodprøve av meg og se om jeg har lavt blodsukker? Og bør alle med pco/s spise mindre karbo? Er det best for kroppen eller vekten?

Skrevet

Tror jeg starter med å oppfordre deg på det sterkeste til å gå inn og lese deg opp på forumet som heter lavkarbo.no

Der vil du finne mange som kan masse om lavkarbomat, og helsegevinst, og mange som kan kjempemye om PCOS. Men til det du spør om:

Legen KAN ta blodprøve for å se ditt fastende blodsukker, han KAN måle hvor mye insulin du har i kroppen, og han kan måle noe som kalles langtidsblodsukker. Dette er prøver som tas fastende. Noe som også kan måles er glukosebelastningstest, der du først måler fastende blodsukker, så drikker du en sukkeroppløsning, sitter stille i 2 timer, og så måles blodsukkeret på nytt. Differanseverdien på før og etter sukkerdrikken over 2 timer sier noe om hvor godt insulinet virker i kroppen din.

Sånn jeg har forstått det, så bør nok alle med pco(s) spise mindre hurtige karbohydrater. Dette tror jeg skyldes at insulinet er et "styrende" hormon i kroppen, et slags "sjefshormon" som kan gi ubalanse i andre hormoner viss verdiene ikke er helt som de skal.

Viss blodsukkeret svinger veldig, blir det en stor belastning på kroppen, og man står i fare for å utvikle både diabetes, høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Dessuten blir man fort humørsyk, trøtt og uopplagt.

Angående vekten, så er insulinet med på å åpne cellene for lagring av fett. Fritt sukker i blodet som ikke blir forbrukt, blir lagret i cellene som nettopp fett. Derfor bør man for vektnedgang sørge for et stabilt blodsukker som ikke blir for høyt, for da går insulinverdiene opp og man lagrer fett framfor å forbruke det. En annen bivirkning av å spise raske karbohydrater er at kroppen skiller ut mye insulin for å få det plutselig høye blodsukkeret ned, og når blodsukkeret like plutselig går ned (pga at sukkeret ble lagret som fett) og det ikke er mer sukker igjen enn det som gikk rett i blodet, så blir jo blodsukkeret FOR lavt, og du blir sulten. Da er det lett å spise enda mer, for kroppen sier jo til det at du trenger det...

Dette gjelder jo alle, men spesielt viss man har insulinresistens, for da klarer ikke kroppen å bruke insulinet effektivt, og man skiller ut for mye av det. Derfor vil man bli mer sulten enn andre pga mer insulin. Det er derfor et poeng at man spiser lite karbohydrater, for ikke å trigge insulinproduksjonen unødvendig.

Håper dette ble forståelig, og at du fikk de svarene du trengte. Selv er jeg evig takknemlig for lavkarbo.no, der jeg har lest masse, og stadig kommer tilbake. De har MASSE oppskrifter, på alle typer mat, og er en stor ressurs for oss som pco-ere.

Skrevet

skal si du virker som en ekspert på dette! Jeg lærte mye nytt nå! Godt å vite for å få bedre helse, og ja jeg må ta meg en tur innom den nettsiden lavkarbo.no, var såvidt innom forleden.

Men tusen takk for tiden du har tatt av til å svare meg :)

you have saved my day!! :D

Skrevet

Eh, kremt.... Jeg ønsker ikke å bli sitert på forklaringene mine, er nok ingen ekspert nei. Vet ikke helt om en lege ville godtatt forklaringen, til det har jeg ikke nok innsikt i mekanismene. Men hyggelig å kunne bidra! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...