1-2eller3 Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Jeg er ei jente på snart 35 og fikk påvist pcos for ca 13 år siden. Jeg har vært slank, men er for tiden litt fyldig. Har prøvd de siste 5 årene å bli gravid men med lite hell. I tillegg så har jeg hypothyreose som kanskje gjør tingene vanskeligere. For å avspore litt så vil jeg fortelle om at en overlege på et sykehus anbefalte meg å "ødelegge" kjertelen, noe jeg aaangrer bittert på den dag i dag. Men man lærer så lenge man lever. Hadde jeg ikke gjort det så vil jeg tro at jeg hadde hatt bedre kontroll på mitt stoffskifte. Så til andre som leser om dette, gå flere runder med legen deres før dere tar radioaktiv jod.... Nok om det. Som sagt, vi har prøvd en stund selv før vi gikk til legen for behandling. Det vi ble satt på først var pergotime. Ble satt rett på det, da jeg hadde veldig uregelmessig menstruasjon(les; ingen) Denne kuren gikk jeg på i 3 omganger før at legen sendte meg inn til Laparaskopi, dvs. brenning av membranen på eggstokkene. Det gikk ikke lang tid før vi ble gravid, men vi hadde en "missed abortion" rundt 9-10 uker. Etter dette har det vært utskraping etter utskraping for å sjekke forholdene i livmoren ang, pcos. Sist jeg var hos legen for kontroll fikk jeg vite at ved siste utskrapingen jeg hadde, januar 09, ble det påvist celle-forandring i livmoren. Jeg fikk 2 valg - men jeg ble rimelig sjokkert da hun sa at jeg fikk bare hjelp til jeg ble 37 år... Ble litt satt ut der. Men de valgene jeg fikk var at jeg enten måtte fjerne livmoren eller sette inn Mirena hormonspiral. Der skal den "godgjøre seg" i ca 6 måneder, og neste løsning for oss er prøverør. Noen som har erfaring med dette? Jeg ønsker å kunne få litt informasjon så jeg vet hva jeg skal snakke med legen om. Stemmer det at man får hjelp til man er 37 år, eller går det an å "fire" på reglene når man sitter der barnløs? Siste timen jeg hadde var med en annen lege enn den jeg har hatt de siste 3 årene. Og det er tydelig at noen sier klart ifra, for hadde jeg vært klar over dette, hadde jeg satt inn spiral for lenge siden.
lindynatt Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Spør på assistert befruktning ang reglene men jeg tror grensen er ved 40 år og ikke 37 Er du usikker og ikke fornøyd med gyn, BYTT Det er mange leger ute og går som ikek vet mye om pcos...
1-2eller3 Skrevet 26. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2009 Siste legen jeg var hos sa rett ut at jeg får hjelp til jeg er 37 år. Men jeg føler at den forrige legen har ikke tatt denne saken så veldig alvorlig. Hadde jeg hatt samme legen denne gangen hadde det skjedd det samme som har skjedd de siste årene, nemlig utskraping. Jeg begynner å bli temmelig utslitt av dette her, og det at jeg ikke blir tatt på alvor tærer mye. Hun jeg snakket med sist, anbefalte meg å få satt inn hormonspiral, for å få "livmora" på rett kjøl. Ellers så anbefalte hun å fjerne den. Klart jeg tok førstevalget, jeg ønsker jo selvfølgelig barn. Og jeg har opplevd med flere leger at de vet fint lite om pcos... Og de avfeier flere spørsmål med at man får hormonbehandling ved eventuelt ønsket graviditet(svaret jeg fikk første gang jeg var hos GYN, for noen år siden) Det er tydelig at tilbud/hjelp her jeg bor er nesten lik 0. Men uansett, hormonspiral er på plass og så er det bare å ta den lille tia til hjelp. Håper på det beste :-]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå