Gå til innhold

Hvilke leggerutiner har dere som har baby på 0-2 mnd? Trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 2 uker og jeg sliter litt med leggerutiner. Hittil har jeg lagt han likt som oss, dvs ca 22.30-23. Men nå når pappan begynner på jobb igjen må jeg og babyen stå opp kl 7, for da våkner storebror. Jeg tenker derfor at kl 23 er altfor sent for en liten baby.

Jeg tenker derfor å legge han 21 nå i starten, i bagen på rommet vårt som er mørkt og kjølig. Problemet er bare å få han til å sovne. Han må liksom sovne ved puppen, så må jeg lirke han opp i bagen etterpå. Men ofte våkner han enten fordi han bæsjer eller fordi vi bruker lang tid på å rape. Da må jeg ta frem puppen IGJEN og sånn kan det holde på et par timer før han sovner. Litt slitsomt, særlig midt på natta. Men når han først sovnet sover han gjerne 5 timer (som regel 4-5) før han skal ha mat igjen. Kan ikke klage på det.... det slitsomme er bare å få han til å sove igjen. Om natta går det ofte 1,5 t fra han våkner og til han sover igjen.

Hvordan gjør dere andre det? Trenger virkelig noen bra tips og innspill her....

Skrevet

Husker vi styra veldig med dette. Konklusjonen ble faktisk at jeg ble mer sliten av å styre sånn. Vi tok kveldstellet kl 19, for det tenkte vi at skulle være det vi ville tilslutt ende på. Alle oppvåkninger etter det var uten særlig leking, bare kose på fanget. Pupp kl 19, 22 osv. Etterhvert merket jeg at han var sånn søvning som om nattan, da kunne jeg amme, å legge opp i senga. Tilslutt bare hoppet han over måltidet kl 22. Vi hadde selvf en halvtime + - slingringsmonn på mat... Etter han var 8 uker fikk han mme

2 uker er veldig tidlig da. Min gutt tok ikke nattan før 03 han da :)

2mnd tok han kvelden kl 22-01

3mnd og 1 uke tok han kvelden kl 20

De sover mer på dagen i den tiden. Etterhvert vil de være mer våkne på dagen, sove mer på nattan.

Skrevet

Gutteplutt har storesøster på 4 som står opp tidlig både helg og ukedag, og han legges sammen med oss en eller annen gang mellom 22-24 (vanligvis rundt 23). Han kan godt sove litt etter at vi andre har stått opp, hvis han bare får ligge i fred, så jeg står opp med storesøster rundt 7 og så får jeg henne i klærne og servert frokost før jeg trenger å ta meg av lillebror.

Han får på pysj på badet, pupp i senga og så legges han halvvåken i egen seng med smokk. Hadde han ikek tatt smokken hadde jeg hatt langt større problemer med å legge ham, for han kan bli ganske hissig når han egentlig er mett/puppen er "tom" mens han fortsatt vil ha litt kos... Av og til våkner han for mat på natta og av og til ikke - våkner han kan det være litt mer stress å få ham til å sovne (fordi han kaver med litt luft og drar ut smokken x-antall ganger) men det er sjeldent skrik heldigvis *heldig*

8 uker i dag.

Skrevet

Gjør jo ikke noe at natta ikke er så lang nå i starten for de sover jo vanligvis så mye på dagen. Storesøster tok kveld tidligere og tidligere etter hun sluttet med nattmat (9 uker) så det ordna seg selv veldig fint.

Skrevet

Min lille jente er 3 uker i morgen. Vi tar kveldsstellet en gang mellom 20 og 22. Så legger hun seg når når jeg legger meg sånn i 23-tiden. Om natten våkner hun for litt mat klokken 3 og klokken 6. Hun er mitt første barn, så jeg har ingen andre å ta hensyn til. Vi står opp en gang mellom 8 og 9 om morgenen.

Skrevet

Det er nesten umulig å innføre rutiner med en så liten baby. De styrer det meste selv når det gjelder mat og søvn. Min lille gutt la seg ikke før 01 da han var så liten. Det blir gradvis bedre etterhvert. Mitt råd er at du lar ham styre det selv, med unntak at du kan markere natt ved at det er mørkt og stille i motsetning til dagen hvor det er lyst og "livlig". Kveldsstell med med evt. et bad kan også være lurt. Babyer er ikke biologisk innstilt på å kunne forskjellen mellom dag og natt før de er ca 3 måneder. :)

Skrevet

Wow, nå får jeg helt hetta her.. Jeg har en gutt på seks uker og vi har ingen som helst rutiner på noe enda... Han spiser når han vil og sover når han vil. Har ikke noe fast leggetid enda. Men det burde jeg kanksje ha? Han sover jo så mye både dag og natt, men kan "ta kvelden" alt mellom 20-23. Han spiser gjerne annenhvertime dag og natt (fullammer). Hva innebærer deres kveldsstell? Bader dere babyen deres hver dag?

Skrevet

man sier egentlig at man ikke får inn rutiner på unger før de er 3 mnd, ikke leggetid hvertfall

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke dette stresset med rutiner på så små babyer.. Dette må de styre selv!!!!!!! Dere må gjerne ha kveldsrutine med bad + pysj for deres egen del, men ikke forvent at babyen skal forstå/følge dem før om flere måneder.. Søvn og mat regulerer de selv når de er så små - og vil de ikke sove før 1 på natten er det jo bare stress for dere og babyen å prøve å "tvinge" dem inn i en rutine som er unaturlig for dem før de er klar for det... Nei la babyen styre selv som sagt, så ordner dette seg av seg selv tilslutt.. Om babyen er 6 mnd og dere DA ikke har noen rutiner kan dere lage innlegg her om det.... Sukk... Blir bare litt oppgitt jeg over dette "rutine-styret" det stadig er innlegg her om..

Skrevet

Skriver under på denne.

Min gutt er litt over 3 mnd, og skal innrømme at jeg selv prøvte å få litt struktur på kveldsrutiner for noen uker tilbake, men det funka bare ikke, sov kun 5-10 min, for så å våkne lys våken og klar for å være våken en god stund til.. Tror ikke han var klar for å legge seg til for natta så tidlig. Så jeg la det på hylla enn så lenge, prøver sikkert igjen innen han er 4 mnd. Men har ingen planer om å stresse med det.

Skrevet

lille M + st.hans gutten: Jeg synes ikke du trenger å svare meg på den måten, nå ble jeg litt lei meg faktisk. Det er første gang jeg skriver et innlegg her og har ikke fått med meg at "alle skriver innlegg om rutinestyr" Jeg ville bare høre hva andre gjorde i samme situasjon og kanskje få noen gode tips og innspill. Jeg legger som sagt babyen likt med oss, og selvfølgelig er det han som styrer - det er jo ikke til å unngå. Men siden jeg må opp kl 7 med storebror var jeg interessert i å høre om andres erfaringer med å legge babyen til en bestemt tid osv. Det er ikke snakk om å tvinge dem inn i en rutine, for å bruke dine ord. Jeg er bare en helt vanlig, litt sliten nybakt tobarnsmor som ville høre hvordan andre i samme situasjon gjorde det.

Skrevet

Ikke meningen å såre noen, men blir frustrert over dette fokuset på rutiner på så små babyer.. Du skriver at det er babyen som styrer, men det at du vil prøve å legge han tidligere ER jo å prøve å presse han inn i en rutine som ikke passer han når resultatet er at det tar mange timer å få han til å sove.. DU ønsker å legge han klokken 21 for å få han til å sove tidligere slik at det blir lettere å stå opp om morgenen med storebror - DET er ikke å ta utgangspunkt i hva som passer babyen din.. Hvorfor er 23 for sent for en liten baby når den likevel ikke klarer å sove og det bare blir masse styr med pupp og bæsjing og raping?.. Hvorfor ikke vente til 23 når babyen er trøtt og SÅ legge han?? (slik du jo faktisk gjør nå..) Jeg skjønner ikke helt hva du mener bilba og gutta, du mener en ting men sier en annen...

Om du bare tar tiden til hjelp vil dette ordne seg automatisk av seg selv ettersom babyene sover lengre og lengre perioder på natten ettersom de blir eldre og blir trøtte tidligere og tidligere på kvelden.. Det er DET som er mitt poeng og om du blir såret av den meningen får så være.. DU må gjøre som du synes er best men når du legger ut et innlegg på et nettforum kan du ikke forvente at alle er enige med deg...

Skrevet

Ja, det er unødvendig å svare folk på den måten, lille M + st.hans gutten, ta d rolig og pust dyypt inn og ut;) Men jeg skjønner litt hva du mener, og har tenkt på det samme selv; jeg synes også at d er litt i overkant mye fokus på rutiner, rutiner og atter rutiner her inne...Man kan bli litt gæren i hodet av slikt, hvis man (som jeg) har en baby m en helt skrudd døgnrytme, som ikke tok natta før nærmere 03-04 tida de første par mnd..Når man prøver så godt man kan m kveldsrutiner (bader, steller i mørket, koser, synger osv), og det ikke hjelper en shit, ja da blir man lett litt frustrert av å lese her inne om at kveldsrutiner, ja DET er løsningen på alle problemer!

Nå ved 6 mnd alder har vi ENDELIG fått snudd det, og jenta vår tar kvelden kl 20 ca, og våkner i 07-tida. Deeeilig.

Men skjønner at d må være ekstra belastende m natterangling når man MÅ tidlig opp pga søsken, og skjønner GODT din frustrasjon Bilba! Jeg kunne jo tross alt sove lenge om morgenen, siden jeg bare har ett barn. Men tror vel ikke at d er så lett å snu døgnet til babyen når den er så liten, for de sover jo så mye på den tida der, døgnet rundt omtrent. Og om kvelden er d naturlig at de vil puppe ofte og leeenge, for å fylle opp tanken for natta.. Men, det hadde ikke vært mulig for dere at mannen din tar seg av storebror om morgenen da, sånn at du og baby kunne sovet litt lengre?

Skrevet

Ser poenget ditt, lille M + st.hans gutten og er forsåvidt enig. Synes bare det var en spydig tone i innlegget ditt - var det jeg reagerte på. Og gutten min ER tøtt før kl 23 - han sovner ofte ca 21, enten på fanget eller i sofaen. Var derfor jeg tenkte å legge han da, men det vil han ikke. Kommer til å prøve å amme han på sengekanten litt før 21 og se om han vil sove da. Hvis det ikke går så skal jeg selvfølgelig ikke tvinge han inn i noen rutine såpass tidlig - det var aldri min hensikt. Men det må jo være lov å prøve uten å bli beskyldt for å ikke tenke på ungens beste. For det er jo det jeg gjør... jeg synes 23-07 virker som en altfor kort natt for en liten baby, og at selv om han sover en del på dagtid så tenker jeg at han trenger flere timer med søvn i ro og mak, der det er mørkt og stille. Men nok om det.

Og nei, lykkeli&gla-mamma til Frøya=): pappan begynner på jobb kl 6, så jeg må nok levere i barnehagen. Men for all del: jeg klager ikke jeg altså - det går helt fint. Er mange som har det verre enn meg - han sover tross alt 4-5 timer når han først sover. Er mest slitsomt etter nattmåltidet, med påfølgende bæsjing, pupp, bæsj, skrik, pupp osv. Men sånn er det vel for de fleste i starten :)

Skrevet

Ikke meningen å virke spydig, uttrykte bare frustrasjon over den enorme fokusen på rutiner mange har.. (uten at jeg mener deg spesifikt)Så små babyer gjør egentlig ikke forskjell på natt og dag og derfor "trenger" han ikke en lengre natt.. Du er jo i utgangspunktet heldig som har en baby som sover 4-5 timer i strekk på natten når den er så liten - det er mange som våkner med mye kortere mellomrom enn det..

Dette vil som sagt sannsynligvis ordne seg av seg selv etterhvert - og det høres jo ut som om det er på vei ettersom han er trøtt før 23.. Bare vent litt til og prøv igjen om en ukes tid så kanskje klaffer det å legge han tidligere..Om det ikke funker da så vent litt til så VIL dette gå seg til tilslutt.. Lykke til!

Skrevet

Takk, skal jeg prøve på det :) Og ja, jeg er kjmpeheldig som har en gutt på bare 2 uker som sover 4-5 timer :)

Skrevet

Jeg er enig med Lille M. Mange er så veldig opptatt av å presse små babyer inn i rutiner veldig tidlig, mest for deres egen del fordi de vil ha "voksentid" eller hva det måtte være.

Vi valgte bevisst å la gutten vår styre dette selv. Da han var 0-2 måneder sov han jo omtrent døgnet rundt, bare avbrutt av mat og da han var ca 3-4 uker begynte han å få en liten våkenperiode på kvelden på en halvtimes tid som økte sakte, men sikkert. Vi hadde ingen fast leggetid de første månedene. Han sov i hengevuggen sin der vi befant oss, og når vi la oss tok vi ham med og la ham i sengen sin og der sov han videre. Da han var ca 3 mnd hadde han på egen hånd begynt å sovne for natten kl 23 hver kveld, så etterhvert begynte vi å innføre kveldsstell og pysjamas og legging i egen seng kl 23. Det gikk helt utmerket, fordi han hadde valgt det tidspunktet selv. Etter noen uker ble han trøtt tidligere på kvelden og vi flyttet leggetiden litt framover, slik har det foregått en stund og han er nå 4½ måned gammel og legges kl 21 om kvelden og sover til 10. Leggetider har aldri vært noen kamp, han sovner på to minutter, og han spiser kun én gang i løpet av sovetiden (kl 08). Jeg er helt sikker på at det er fordi han har fått regulere døgnrytmen sin selv.

Et lite spørsmål forresten: hvorfor må babyen stå opp bare fordi du gjør det? Kan ikke du og storebror spise frokost og kose dere sammen mens babyen sover videre? Er det ikke mye bedre og enklere for dere om babyen sover f.eks. 23 til 09, hvis det er det han vil selv, enn 21-07? Det er ingenting som er for sent for en så liten baby.

Skrevet

Da jenta mi var nyfoedt (naa 21mnd) lot jeg henne styre soevnen helt selv. Hun brukte puppen som smokk, og jeg lot henne gjoere det. Da hun var 4 mnd viste hun selv tegn paa at hun "trengte" rutiner, og jeg tok over kontrollen litt. Fra hun var ca 6 mnd har hun sovet natten igjennom og hun har fremdeles et godt sovehjerte.

Denne gangen har jeg en liten (11 dager gml) og jeg gjoer som sist. Han bestemmer naar han vil ha mat og soevn, og jeg legger inn rutiner foerst naar han viser tegn til aa oenske det selv. Dette har i hvert fall fungert for oss. Saa faar man heller proeve aa faa sove litt paa dagen, samtidig med den lille.

Neste uke er pappa'n tilbake i jobb og jeg maa opp for aa levere tulla i bhg. Jeg har ogsaa gruet meg til dette, men naa naar sola skinner og dagene er lyse og fine, skal det sikkert gaa bra!

Haaper du finner en vei som virker for dere! masse lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Det virker som om de aller fleste er enige om en ting: rutiner funker ikke for så små babyer. Da blåser jeg i min "plan" om å legge tidligere for å få lenger natt. Han sover vel det han trenger - når han trenger det.

Og svar på spørsmålet om han må stå opp likt med meg og storebror: Vi må levere i barnehagen senest 9.30 så for at jeg skal rekke å gi minstemann pupp, skifte bleie osv så kan han ikke ligge til 9. Absolutt senest 8 må han opp. Det går seg nok til etterhvert som dere skriver :)

Skrevet

Vil bare gi deg en stor klem jeg, etter du ble angrepet litt hardt her inne :D

Hadde det vært meg, hormonell som jeg var i den tiden, hadde jeg sikkert begynt å gråte, men så tålte jeg ingenting den tiden, selv ikke på ett nettforum... Spesielt ikke et hvor det burde være lov å spørre om hva som helst!

Håper dere finner ut av det :)

Skrevet

Veldig mye er jo opp til de små bebisene, men jeg mener man kan påvirke litt selv såpass tidlig.

Dagene etter vi kom fra sykehuset lot vi frøkna vår sove og være våken når hun selv ville. Det resulterte i at ingen av oss tok kvelden før i 04- 05 tiden. Og det var ikke godt for noen av oss! Snakket med en jordmor og hun anbefalte oss å ikke la frøkna sove i alt for lange økter på dagtid+ ta et kveldsbad. Vi prøvde det- lot hun sove i 3 timers økter på dagtid, og tar stort sett et bad hver kveld. Siden vi begynnte med det har hun tatt kvelden i 22.30- 23 tiden hver kveld. Og sover til 03- 04 tiden, får litt mat og sover så videre til ca i 7 tiden.

Prøvde for noen dager siden å legge henne tidligere, men hun sovnet ikke før i 23 tiden likevel. Så vi lar det være som det er (er jo kjempefornøyd med det) inntil hun selv viser tegn til at hun er klar for å legges tidligere(:

Skrevet

Tusen takk for klemmen, Neptunia med lille Theodor :D

Ser ut som vi har det ganske likt, mamma sitt gull- 10.03.09. 4-5 tiden var lovlig sent ja, det kan umulig være noe ideelt nei. Skjønner godt at du ville prøve å påvirke litt da ja - og så bra at hun sovner tidligere nå da. Det viser jo at man faktisk KAN påvirke littegrann :)

Skrevet

Ja mener vi har klart å påvirke snuppa på det området ja- så det er hvertfall verdt et forsøk(:

Skrevet

før 2 mnd hadde vi ingen rutiner, snuppa styrte alt og det funka kjempefint. Eneste forskjellen var at når det begynte nærme seg kveld så la vi henne i senga på soverommet i stedenfor vugga i stua

Skrevet

jeg har ei jente på 3 uker og vi startet med rutiner når hun var litt over ei uke gammel. Da begynte vi med kveldsstell rundt 20-tiden og det gikk ut på å gi hun halve matporsjonen sin så skifte bleie, ta på nattklær osv og så ga vi hun resten av maten. Da sovnet hun når hun var ferdig med å spise så da la vi hun i vognbagen innpå stuen med oss og så tok vi å satt den oppi senga når vi la oss. Det er veldig greit å begynne kl 20 sånn at når vi stiller klokka igjen i sommer så går det til seg selv. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...