Gå til innhold

Psykologi...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Stina, når man tar psykolog utdanningen tar man et spesialiseringsfelt under studiet... som foreksempel at man vil jobbe med barn eller ektepar o.l..? Er studiet veldig krevende? Hvis jeg begynner til neste år har jeg da to små og tenker om jeg klarer og komme meg gjennom et så langt studie...

• 4 uker senere...

Det vanskeligste er egentlig å komme seg inn på studiet, noen universitet har begynt å ta folk rett inn til hele løpet ut fra vgs karakterer, har du gode nok karakterer er det greit (vet uio har begynt med dette), tror at de fleste fremdeles kjører opptat etter gammel ordning, dvs at veldig mange går grunnfag (det første året) og så er det opptak etter karakterer på grunnfag for å komme inn på psykologutdanning. Det er svære hard konkurranse ift dette opptaket, og veldig få klarer det på første forsøk. De som klarer det, leser da ekstremt mye, da du må ha toppkarakterer i alle fag for å komme videre (ståa nå er at du kan komme inn med en B og resten A, men ikke med to). Dersom du er interessert i psykologi, vil jeg kanskje anbefale at du søker deg inn på grunnfag, dette er ettårig, og da kan du bruke det året til å vurdere om dette er noe for deg. Hvis ikke har du et årsstudie, og du får alltids bruk for kunnskapen eller poengene dersom du bestemmer deg for å studere noe annet.

Det med spesialisering varierer forresten litt fra universitet til universitet. Vet at studentene velger mellom barn og voksne i Bergen, usikker på hvordan det er i tromsø, mens man har begge ved uio og ntnu. Spesialisering er egentlig noe man starter på etter endt studie da.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...