Håpefull! Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Jeg har en liten jente på 7 uker som jeg fullammer. På kvelden har hun den siste tiden vært veldig urolig og gråter, jeg oppfatter det som om at hun er sulten,men.... Hun vil ikke ta puppen!!!! Hun gråter og vrir seg bort!! Ingen problemer med amming på dag eller natt, kun kveld!! Hva kan dette være?? Og hva kan jeg gjøre?? Blir ganske fortvilt....
Blacktower Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Hun er ikke bare trett da og vil sove?? Sånn var det hvertfall her. Trodde jenta var sulten og jeg tilbydde pupp, men hun bare skreik og snudde hodet bort. Trodde også at hun hadde vondt noe sted. Tilslutt skjønte jeg at hun bare var trett og ville sove.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Det kan som hun over her sier at hun er trøtt. Kanskje både trøtt og sulten, og klarer ikke helt å roe seg. Det jeg har gjort med barna om kvelden da, er å prøve pupp - nei - byssing - nei - bære litt rundt og danse - nei - pupp - nei - byssing - nei - danse - nei - pupp - JAAAAAAAA (eller treff på et av de andre). Altså en liten "sirkel" med ting jeg vet kan fungere - og repetere den flere ganger. De er ikke så logisk bygd opp disse små, herlige Om kvelden er det også som regel litt lite melk i puppene, og ungene kan bli urolige og sinte fordi det ikke kommer så mye og så fort som de vil. Det er helt normalt, og du kan lese om det her: http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx Det går som regel over i løpet av en liten stund - ofte er det en endring rundt 8 uker har jeg observert. Kanskje litt senere også, altså - men det er ingen evigvarende problemstilling!
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 det du kan gjøre, som jeg gjorde; var å pumpe litt melk ut tidligere på dagen når det er mye melk (og den kommer raskere ut). Et par kvelder ga jeg snupp 10-30 ml melk på flaske etter hun hadde spist opp puppen rett før hun skulle legge seg. I tillegg gjorde det at hun tidlig ble vent til å ta flaske, noe som er genialt for meg som vil trene annenhver dag. Var ikke mye som skulle til før hun var fornøyd! Det ER melk i puppen på kvelden og, den er bare feitere enn på dagen (pga den skal mette godt i magen til natta). Så etter at mini er sovnet, kan du jo prøve å pumpe ut litt kveldsmelk du kan gi neste kveld evt. Da vil den ha samme fettnivå. Det siste gjelder altså dersom minien din er litt trøtt i tillegg til sulten. Lykke til (ordnet seg etter kort tid for oss altså, så det går nok bra for dere og!)
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Vil bare legge til en ting, før fjummsi korrigerer her: om du gir henne dagmelk på kvelden, bør du vite at denne melken har mindre fett enn kveldsmelken. Det er derfor mulig at mini våkner raskere på natten for mer mat (siden han ikke har fått like feit melk). Ergo,om han er for trøtt til å suge seg fornøyd på kvelden ville jeg pumpet ut litt ekstra etter han har lagt seg, og gitt på flaske i tillegg til puppen neste kveld.Men den gjentatte sugingen og sutringen er vel også naturens gang for at baby skal bli lagt ofte til puppen for å få nettopp denne feite melka det er litt mindre volum av. Kanskje det faktisk er slik at baby ikke klarer å spise så mye feit melk i gangen uten å bli kvalm? Tenk om vi skulle drukket fløte hele kvelden liksom....vi ville vel fordelt det i små slurker hehe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå