Thomine Skrevet 19. april 2009 #1 Del Skrevet 19. april 2009 Jeg har fått en stor og en veldig stor gutt tidligere og har nå fått vite at vi venter en gutt til. Jeg har lenge tenkt at så lenge jeg kan få satt i gang fødselen i god tid før termin så skal det gå fint, men nå begynner jeg å kjenne mye på at dette gruer jeg meg veldig til. Fødselen med sistemann var veldig dramatisk og ingen god opplevelse. Og det er jo vondt om jeg skal gå og grue meg de neste 20 ukene. Så nå går jeg og lurer på om jeg gjerne vil ha keisersnitt denne gangen. Da vet jeg i alle fall at ungen kommer seg ut. Mannen min er veldig forståelsesfull og er mest opptatt av at jeg skal være komfortabel med det vi bestemmer oss for. Han er ikke pappa til de to første og har selv fått barn som har vært veldig små, men har jo hørt mye om min siste fødsel. Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg, men det hadde vært fint å høre hva dere som har hatt keisersnitt før syns om det. Vet det er veldig forskjellig, men likevel ). Har det vært veldig vondt i etterkant, tatt lang tid å komme seg igjen osv. Jeg har jo så store barn, 7,5 og 10 år, at jeg ikke trenger å tenke på løft av annet enn babyen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139982645-vurderer-keisersnitt-jeg-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #2 Del Skrevet 19. april 2009 Hei Jeg tok haste-KS med mitt første barn. Selve operasjonen var helt ok, kjapt, greit og smertefritt, men det var leit at det tok så lang tid før jeg fikk være sammen med barnet i etterkant. Man skal jo syes og vaskes og observeres og jeg husker ikke alt men det tok veldig lang tid før jeg kunne sette meg opp i senga og familien var alene. Fikk komplikasjoner i operasjonsåret timer etter fødsel og måte operere på nytt i full narkose. Føler derfor at jeg mistet mye av min første tid med barnet pga keisersnittet. Har forstått det slik at komplikasjoner ikke er vanlig men kan skje. Det verste var egentlig å miste fødselsopplevelsen (feks ingen flagg på fødestuen og ingen gratulasjoner fra de ansatte...jeg følte meg egentlig ganske mislykket og uglesett) men du har jo født før så det er kanskje ikke så viktig. I tiden etter KSet var jeg veldig sliten, men det var aldri noe særlig vondt. Tror det tar lenger tid å finne overskuddet etter KS enn en vanlig fødsel. Vi slet også med amminga og det kan visstnok skje ved KS. Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale KS fremfor vanlig fødsel men jeg synes du har god grunn. Tror nok jeg ville gjort det hvis jeg var deg! Lykke til med valget! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139982645-vurderer-keisersnitt-jeg-n%C3%A5/#findComment-139984537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomine Skrevet 20. april 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 20. april 2009 Takk for fint svar - jeg mistet nemlig også mye tid med babyen da han kom pga at han måtte på barneintensiven. Fikk han først til oss på rommet da han var ca 1 1/2 døgn. Så jeg tenker at med et planlagt KS vil jeg miste mindre tid dersom det ikke blir komplikasjoner. Jo mer jeg tenker på det, jo mer heller jeg mot KS. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139982645-vurderer-keisersnitt-jeg-n%C3%A5/#findComment-139985256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #4 Del Skrevet 20. april 2009 Hei Ville bare komme med en positiv erfaring med KS i tillegg til den du allerede har fått. Tok planlagt KS for litt over 2 år siden. Dette ble innvilget på grunnlag av fødselsangst. Jeg tror det er stor forskjell mellom hasteKS og planlagt. Ved planlagt KS er alt rolig rundt deg og stemningen ofte veldig god. Jeg følte meg absolutt trygg og ivaretatt på tross av at jeg har et snev av generell sykehusangst også! Selve operasjonen gikk i alle fall kjempefint. Fikk se sønnen min en liten stund før han og pappaen gikk til barsel. Ble sydd og lagt på observasjon. Der fikk jeg besøk av babyen og pappaen og han ble lagt til brystet allerede. Var på bena samme kveld. Synes egentlig at det gikk veldig fort å komme seg igjen, men jeg hadde ingen komplikasjoner knyttet til selve KSet. Litt ammeproblemer hadde vi, for mini ville ikke ta brystet så lett, men jeg tror ikke dette var direkte relatert til KSet. Fikk hjelp til smertelindring så hadde ikke noe vondt. Litt mørbanket føler man seg jo, men slik er det sikkert etter en vaginal fødsel også. KS er jo en operasjon med dertil risiko, og for meg ingen lett løsning, men en nødløsning..... Nå er jeg gravid igjen og er nok så sikker på at jeg ønsker KS denne gangen også. Håper alt går like greit som med førstemann. Man har aldri noen garanti (ikke ved vaginal fødsel heller), men har lov til å håpe! Lykke til med valg og fødsel! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139982645-vurderer-keisersnitt-jeg-n%C3%A5/#findComment-139985658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomine Skrevet 20. april 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 20. april 2009 Tusen takk for fint svar - det er som du beskriver jeg tenker. Og med tanke på den risikoen det faktisk var forbundet med fødselen av sistemann så tror jeg ikke den var noe mindre enn ved KS. Var hos legen min i sta og han skulle sende en henvisning til Ullevål om at jeg ønsker samtale for KS. Nå er jeg litt sikrere på hva jeg selv ønsker og tror det blir psykisk bedre for meg med KS. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139982645-vurderer-keisersnitt-jeg-n%C3%A5/#findComment-139986275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå