Gjest Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Har ei på 7 mnd som vi begynte å gi grøt da hun var 6 mnd. Prøver nå 2 ganger for dagen, men vi får ikke til å gi henne mer enn en smaksprøve ved noen av måltidene. Hun viser interesse og smatter og koser seg, men hun skjønner enten ikke hvordan hun skal få det ned eller hun har bare nok med puppen enda. Hun legger på seg godt og er blid og fornøyd, men er det noen "fare" for at hun ikke får nok næring nå? Tenker da på jern som er tilsatt i grøt som det er så mye fokus på at de skal ha. Er ikke bekymret selv om det kan sies at jeg fullammer enda siden hun er så fornøyd, men lurer altså på om hun får nok næring når disse "grøtmåltidene" kun er en 2-3 t-skjeer.
lille sprelle Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Du kan fullamme til 1 år, men du må da gi jerntilskudd fra 6 mnd (1 ml på sprøyte - nam nam). Ikke stress med fast føde. Prøv kanskje med litt fruktmos eller skav av litt banan. Eller hva med en kavring eller brødskalk? Det er en fin start. Grøten kom ikke i gang før 7,5 mnd her.
Gjest Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Gutten min har aldri likt grøt. Prøv med avokado for hvis barnet liker det er det veldig bra babymat. Det inneholder fine proteiner, fettsyrer og jern :-) Og når barnet får noen tenner å gnage med kan jo en brødbit være en fin kilde til korn. Hør med helsestasjonen angående jern. Vi trengte ikke å gi det, men så ble jo småen etter hvert veldig glad i pasta med kjøttsaus ol da, så det var kjanskje derfor :-)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 Man skal ikke automatisk gi jern - har de nok, kan det bli for mye, og det er heller ikke bra! Snakk med lege om du er usikker, og i alle fall før du gir jern. Veldig mange sliter med å skjønne hvordan de skal spise grøt eller annen mat - og hvorfor i alle dager de skal spise seg mette på det greiene der så lenge pupp er såååå godt! Noen barn er oppe i full porsjon på noen dager, andre trenger måneder på å komme opp i noen få teskjeer. 7 mnd er lite, jeg tror overhodet ikke du har noen grunn til å bekymre deg - hun blir nok flinkere til å spise snart. Du kan evt. se om hun liker andre ting bedre også - middag er det mange som liker bedre enn grøt. Eller kanskje hun liker å gnage/sutte/småspise litt på andre ting? På den alderen din er nå fikk poden vår rå slangeagurk, eple, mango, banan. Avocado likte han dessverre ikke. Kokt gulrot, broccoli, blomkål. Han fikk også fullkornspasta-rør, litt brød med leverpostei og røde bønner (som jeg klemte litt på slik at innholdet tøt litt ut).
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Glemte å si det - de tingene han gnog på var i store biter, helst staver/buketter som passer bra til en liten barnehånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå