Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Det startet i fjor sommer. Da hadde han dype sprekker på 5-6 av ti fingertupper. Det samme hadde han på begge stortåene sine. De væsker ikke, men er røde å de gjorde vondt. Var på apoteket å kjøpte en salve etter at de hadde sett på fingrene hans. Så gikk det over etterhvert. Tok det opp med legen når jeg var der, men siden han ikke hadde det da så kunne hun ikke si noe annet enn at det kanskje var tørr hud. Men det er det ikke. For han er jo ikke tørr. Hadde jo sett det. Nå har han slitt med spesielt den ene storetåa i vinter. Det kom en sprekk helt inne ved neglen so gjorde at neglen liksom ikke satt fast i huden. Den ble etterhvert skikkelig vond. Var på apoteket å fikk anbefalt bacimycin. Smurte på et tykt lag hver morgen og hver kveld. Etter en god uke var det blitt mye bedre. Det har også holdt seg sånn i noen uker nå. Men ser at tåen ikke er helt bra. Men i dag så hadde han plutselig fått en dyp sprekk i den ene fingeren igjen! Det blør ikke. Å jeg vet at han ikke har slått seg. Ikke så lett å få sånne rette, dype sprekker av å slå seg heller. Noen som har opplevd lignende?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Jeg fikk slike sprekker i fingrene da jeg begynte å jobbe på kontor. Jeg trodde kanskje inneklima der, eller arbeidet med mye papirer, var grunnen til det, men vi satte inn en varmepumpe samme høst, så det kan også være grunnen. Det er faktisk ganske smertefullt, det banker og verker som en infeksjon. Jeg smurte meg ofte og i perioder med hydrokortisonkrem. Det varte en sesong (høst/vinter/vår), og kom ikke tilbake. Legen kunne ikke hjelpe meg.
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Jeg har sånne sprekker.. Det er eksem, dessverre. Må bruke kortison for å få det vekk. Begynner ofte å blø av dem og jeg jobber mye, siden huden er ganske tynn i "sprekkene". Gjør vondt og de blir betente om jeg ikke gjør noe med dem. Prøv såper uten parfyme og minst mulig av såpe, i det hele tatt. Bruker helst sånn desifiserings gele på hendene istede for såpe og vann. Det fungerer best..
Kongeørna Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Høres ut som atopisk eksem, og dermed atopiske vinterføtter, som det kalles. Min sønn har slitt med dette. Fet krem som forebyggende, luftige sko om sommeren. Kortison i de værste periodene. Min sønn har vokst dette av seg.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Var hos hudlege med sønnen min pga dette. Legen sa det er atopisk eksem, og når han er skikkelig ille skal det behandles med kortison-krem (for eksempel mildison, som er sterkere enn hydrokortison). Men nå vet jeg jo ikke om det er det samme din sønn har.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Tusen takk for svar alle! Vi skal til barnelegen på sykehuset for å sjekke om han kan ha allergier. Kan jeg kanskje spør legen om dette samtidig? For kortisonkrem må vel legen evt. skrive ut? Men da skal jeg hvertfall gå til innkjøp av en fet krem i morgen! )
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 Jeg er selv atopiker og var mye plaget med tørr, flassende, væskende sår før, samt slike vonde sprekker på hendene. Er borte nå. Uansett- jeg spiste sinnsykt mye havregrøt en periode, og da hadde jeg også veldig "plastikkaktig", glatt hud på hendene (uten "fingeravtrykk"), men med slike sviende, dype sprekker på fingrene. Jeg leste så et sted at atopikere ikkke tollererer havre særlig bra, så kuttet da havregrøten og ble bedre. Bare et tips. Men han bør nok til hudlege og få hydrokortison ja- allergitester får du vel antakelig også tatt der. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå