Gå til innhold

Anmelde svogern min? Lagt ut på skravle fra anonym på anonymforumet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebroren til mannen min mistet i desember lappen for å ha kjørt i 40 km/t over fartsgrensen i 50-sonen på en skolevei om morgenen. Han har slitt masse med å få tatt lappen før han mistet den (10-12 teoriprøver, til slutt fikk han muntlig prøve og stod). I og med at han ikke var ferdig med prøvetiden da han ble stoppet må han ta alt det obligatoriske på nytt, og da er det ikke sikkert han får muntlig teoriprøve igjen (han har sterk dysleksi og er i tillegg stokk dum).

Han kan begynne på det obligatoriske om noen måneder igjen.

Men, de siste gangene vi har vært på besøk hos svigerforeldrene mine (lillebroren til mannen min er atpåkladd og bor hjemme, blir 21 i år) har han faktisk kjørt bil. Han har kjørt fra Oslo og hjem (5-6 mil) og han kjører rundt i nærområdet nesten hver dag. Med dama si som passasjer, hun er 17 år... Og svigers sier ingen ting, de lar han få holde på. Han blir visstnok så sur hvis de prøver å prate med han... Foreldrene til dama hans vet nok ingen ting.

Problemet mitt er bare at jeg er så sterkt imot dette at jeg kjenner jeg blir rasende når han holder på sånn. Jeg har sagt høyt og tydelig hva jeg mener om saken, men han bare trekker på skuldrene og gidder ikke høre på meg. Forrige gang jeg var der spurte jeg, da de to var på vei ut i bilen, om han visste at jeg hadde for vane å anmelde folk som kjører uten lappen med mindreårige i bilen. Javel, sa han før de forsvant. Og jeg kunne se det svarte i øynene på svigermor, ingen skal anmelde hennes lille knuppelupp nei, vi må bare stryke han med hårene, må skjønne.

Dette strider så fullstendig imot mine prinsipper at jeg blir helt kvalm! At jeg skal sitte der og vite at han gjør noe ulovlig uten å ta meg til noe.... Det er en GRUNN til at han ikke er skikket til å kjøre bil... Og en annen ting er at hvis han krasjer blir det vel regress, forsikringa gjelder jo ikke når noen uten førerkort sitter bak rattet. Og dermed har han skaffet seg en pen sum i gjeld... IDIOTISK av ham... Men mannen min og svigerforeldrene mine holder med broren til mannen min og forsvarer ham "han blir jo ikke tatt" "slutt å mas" osv. Dessuten, hvis jeg anmelder ham er det jo ganske opplagt hvem det er som hyar gjort det, og jeg kan vente meg et helvete uten like. Og hva med dama hans? Hva ville foreldrene hennes sagt hvis de visste hva datteren hennes "utsatte" seg for? Han er helt grei til å kjøre bil forsåvidt, men han kan innimellom tråkke litt vel hardt på gasspedalen.

What to do?

Skal jeg bare la han holde på?

Hva hvis noe skjer? Jeg ville aldri tilgitt meg selv, for han skal jo i utgangspunktet ikke være på veien! Og hva hvis noe skjer med henne? At vi visste om det de drev med, men at vi ikke foretok oss noe?

Kan vi som vet om at han kjører uten lappen bli straffet for ikke å ha sagt ifra til politiet?

Sinna....

Jeg blir så provosert! Hva ville dere gjort hvis dere var i min situasjon?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg synes det er hans eget ansvar og ikke ditt.

Siden han ikke er beruset, så synes jeg ikke du skal anmelde han. Han har tross alt bestått kjøreprøven, og kan kjøre bil..

Ja, han kjørte for fort, og aaaalt for fort!!!.. men du kan ikke være politi for han. En kan ikke være politi for alle som gjør uloveligheter..

Hvem har ikke kjørt for fort?

Du kommer til å få et helvete av svigerfamilien din, og det mener jeg ikke er verd det. Selv om jeg også sjønner deg. Hadde blitt provosert jeg også. Men jeg har lært at en kan ikke være politi for alle som gjør uloveligheter, da det vil føre til veldig mye krangling, ufred og "helvete"

Men hadde det vært snakk om fyllekjøring----> no merci!!!

Råder deg til å virkelig tenke deg nøye igjennom.

Uansett hva du velger å gjøre, så ønsker jeg deg lykke til:)

Skrevet

Skjønner godt at du blir provosert!!! Greit nok at han engang bestod førerprøven og kan styre en bil,men han har jo også vist at han ikke er voksen nok til å ha lappen!!!

Du kan nok komme til å angre dypt på å anmelde han,noe jeg fraråder deg. men slutt for all del ikke å ytre din mening!

Hvis dere ved en tilfeldighet skulle treffe foreldrene til denne tenåringsjenta engang hos dine svigers,så går det vel ann å komme med en komentar som er nokså sirlig gjennomskuelig?;)

Ja,det er umulig å ta ansvar for andre,men det blir helt feil hvis man alltid skal lukke øynene for alt som skjer rett foran nesa på`n

Skrevet

Jeg er igrunnen kompromissløs når det kommer sikker bilkjøring. Han har jo lappen og så lenge han ikke kjører stygt så hadde jeg vel ikke gjort det for å holde fred i familien. Kjører han stygt hadde jeg tipset politiet med en gang.

Dere kan ikke bli straffet.

Skrevet

hei, jeg tror alle har misforstått deg litt.. for de siger jo at han fortsatt har lappen, men er det ikke det som er problemet, at han IKKE har lappen.. den mista han jo.

jeg skjønner at det er veldig surt og vanskelig situasjon. men jeg ville nok ringt inn en annonym melding om at du har sett han kjøre masse rundt i området, så om politiet kunne være litt obse.. så har du nå hvertfald sagt fra, så får politiet ta resten.

da slipper du å være den som blir hata av svigerforeldre og slikt. men synes nå at de er ganske så dumme de svigerforeldre som lar sin sønn kjøre rundt uten lappen.

si ifra om jeg har misforstått ditt innleg, men sånn som jeg leser det så har han jo ikke lappen. og gjør noe som er sverdt ulovlig. ville sagt fra jeg..

Skrevet

Sånt skal man da bry seg om! Det er jo tross alt en grunn til at han har mistet lappen. Når man kjører 90 km/t i 50 sone så mangler man jo noe helt vesentlig mellom øra. Og hvis han ikke klarer å ta førerkortet igjen så er det jo en grunn til det, da er han ikke skikket til å kjøre bil!

Du trenger ikke anmelde han. Det du kan gjøre er å ta kontakt med det lokale politiet og fortelle dette til dem. Si at du ikke ønsker å stå fram som vitne fordi dere er i slekt. Gjør en avtale med dem slik at du varsler dem når han er i kjøringa så kan de ta han på fersken. Dermed trenger du ikke involveres.

Annonse

Skrevet

Enig med Gurimalla.

Sikkerheten kommer ALLTID først.

Prat med politiet, gi regnr på bilen, så kan de kanskje "tilfeldigvis" ta han.

Tydelig at gutten er svært umoden ,og jeg ville følt meg tryggere på veien dersom sånne ikke var der!

En dag vil han kanskje forstå at det han gjør er galt.

Synes imidlertid svigerforeldrene dine fraskriver sg en del ansvar. De vet han har brukt mye tid på å ta førerprøven og at han ikke har lappen..og enå lar de ham kjøre.

Tenk om han kjører for fort (umodne bilister er vel de som har høyest risiko for ulykker) og noe dramatisk skjer..hva vil svigerforeldrene si da?

Huff, jeg blir helt skremt.

Skrevet

Jeg forstod at han ikke hadde lappen, det står jo veldig tydelig at han har mistet den. Det er ulovlig, men han kjører jo ikke dårligere selv om han kjører ulovlig og det er en forutsetning i mitt svar at han kjører pent. Sjansene for en ulykke er ikke større for en fører om en har mistet lappen eller ikke. Å annmelde svoger for å kjøre uten lappen vil skape store familiekonflikter, og jeg hadde gjort det glatt om det var snakk om farlig kjøring eller kjøring i påvirket tilstand. Er det mulig å gi et anonymt tips til politiet er de en bedre løsning.

Skrevet

Helt enig med gurimalla... Guttungen er jo helt klart umoden og ikke voksen nok til å ha lappen i det hele tatt.. Hadde uten tvil "tipset" politiet om at han stadig kjører bil uten lappen. (ikke direkte anmeldt) Og hadde jeg fått vite at dattera mi på 17 var passasjer med en person som nettopp har mistet lappen pga råkjøring hadde jeg blitt veldig engstelig... Hadde brydd meg lite om hva svigers mente om det, (tåpelig i det hele tatt at de godtar at sønnen deres fortsatt kjører bil)Siikerheten for dem og andre hadde helt klart kommet i første rekke enn sure miner fra svigers.

Skrevet

Gutten har allerede bevist at han er en uansvarlig sjåfør, så jeg ville anmeldt. Heller det enn at han skal fortsette å utsette seg selv og andre for fare, for han gir jo helt tydelig beng i å ta konsekvensene av sine egne handlinger. At han har foreldre som godtar dette er jo helt utrolig!

Hva om hans grove uaktsomhet fører til en ulykke hvor andre blir lemlestet, eller i verste fall drept? Jeg ville heller risikert sure svigerser, enn at han utsetter uskyldige for fare.

Hva sier mannen din da?

Skrevet

"Det går jo sikkert bra"... Har hørt den før... Men hva hvis da? Han har jo ingen lapp å miste, så hvem vet om han kjører pent eller ikke?

Jeg syns du skal appellere til mannen din og foreldrene hans...

- Hvis han blir tatt sitter han fint i det, for da blir det enda lenger til han får kjøre opp, og vil tro det blir en klekkelig bot å betale...

- Hvis det skjer en ulykke kommer både du og alle rundt ham til å bebreide dere selv for at dere ikke gjorde mer for å stoppe ham.

- Hvis det blir bare materielle skader går det ut over forsikringa, både i form av avkorting og at den som eier bilen mister bonus.

At unggutten syns det er lurt å kjøre når han ikke har lappen er jo en ting, men det jeg syns er ganske mange hakk værre er at han gjør det med FORELDRENES VELSIGNELSE!!! Hva slags signaler gir dette til yngstesønnen da?? At de ikke bryr seg om at han gjør noe straffbart?? Det er jo ikke sånn at ting er greit så lenge det ikke blir oppdaget... Hvor går grensa? Når sier de fra? Hvis han nasker i butikken? Hvis han kjører i fylla? Hvis han begynner å bruke narkotika? - Jeg antyder ikke at han gjør noe sånt, men det er litt prinsippet - hva skal foreldre se gjennom fingrene med før de tar ansvar og bryr seg??

Jeg tror jeg ville ha ringt inn et anonymt tips til politiet hvis ikke det hjelper å prate med familien - kanskje med bilnr til den bilen han bruker å kjøre... Det er jo sikkert fler enn deg som vet at han har mistet lappen og kjører likevel....

Skrevet

Jeg hadde absolutt ikke syntes at det var ok at han kjørte bil etter å ha mistet lappen! Det var jo en grunn til at han mistet den i utgangspunktet. Og 90 i 50- sonen er jo GROVT! Det er jo selvsagt en grunn til at de setter den grensen!

Og er det ingen som tenker på hvordan han da eventuellt kan kjøre i en sone som er høyere??... 130 km/t i 80- sona? Synes dere det er ok? Det gjør ikke jeg!!

Jeg vet ikke om jeg villa ha "forrådt" ham, sånn at svigers hadde funnet ut det, men tenkt nøye igjennom og prøvd å finne en måte å få avslørt ham på, uten at noen finner ut at det var meg.

Har ikke politiet reg.nr hans registrert etter at han kjørte for fort? Eller var det kanskje ikke hans bil? Anonymt tips om at noen har sett ham kjøre for fort? Hvis de vet om ham, burde de jo bli mistenksomme?

Ingen mulighet for å hinte til foreldrene til jenta? Vil tro de kanskje kan få lyst til å anmelde ham for uforsvarlig kjøring? Jeg tror nok jeg ville ha gjort det, om det var min datter.

Skrevet

jeg er enig, tips politiet!!! sikkerhet først. hårreisende at svigers "støtter" sønnen i dette, jeg hadde gitt helt blaffen i om de ble sure!!! men et anonymt tips er vel det beste mht familiefreden, ja. lykke til i hvert fall!!!

Annonse

Skrevet

her er det jo ikke snakk om å bli tatt eller ikke tatt, men når det skjer en ulykke så vil han vere gjeldsslave for resten av livet, han kan få million gjeld dersom han skader kjøretøy, bygninger eller verst av alt mennesker når han kjører uten førerkort.

Han har jo mistet lappen av en grunn, en meget god en spør du meg.

Vist han er så dum så fortjener han å bli stoppet, jeg hadde tipset politiet uten tvil, han virker som en bortskjemt uansvarlig drittunge som trenger å lære at reglene også gjelder for han.

Politiet vil sansynligvis beslag legge bilen hans, og da må han begynne å sykle heller!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...