Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eg er i v 18. Hadde bekkensplager med nr. 2 og no kjenner eg igjen symptoma. Er til vanleg ikkje noko særleg plaga, men kjenner det godt i lysken (høgre side) når eg er ute på tur. Når eg set meg ned etter turen og skal reise meg igjen, så klarer eg nesten ikkje å gå. Det eg lurer på er om eg gjer vondt verre med å fortsetje med desse turane mine? Kan jo leve med at eg er litt krøpling om kveldene, men dersom eg øydelegg for meg sjølv så... vil jo halde meg i form, har lagt på meg 7 kg til no (var 58 kg)

Nokon som forresten har erfaring med trening i slynge hjå fysioterapeut? Har høyrd at det hjelper...

Tusen takk for at du tek deg tid til å skrive nokre ord:))

Fortsetter under...

Jeg har finni ut at jeg må kutte ut alt som provoserer fram smerte. Jeg måtte gå saktere, og etterhvert kortere og kortere turer. Fint å holde seg i bevegelse så lenge det går, men hver gang man provoserer bekkenet så gjør man vondt verre. Stabiliseringsøvelser og slyngetrening hos fysio anbefales, men aller mest vil jeg anbefale bassengtrening. Der kan du bevege deg nesten fritt, uten noen som helst belastning på bekkenet. Jeg for min del ble ikke noe bedre, men det var godt å kunne bevege seg litt uten at det gjorde vondt, og det er vel bra for både musklaturen og blodomløpet. Uansett, lykke til!:)

Jeg ville nok gått litt kortere turer, for å se om det ble mindre smerter etterpå. Er det fortsatt like vondt, ville jeg prøvd en enda kortere tur, osv.

Noen mener forresten at sykling kan være bra også for "bekkenløse", har ikke testet det selv. Har lest at det frarådes å stå og trø, da blir det vel for stor belastning på bekkenet. Når man sitter, er jo mesteparten av kroppsvekten på setet, slik at bekkenet blir avlastet.

Det er kjempebra å holde seg i form, men det kan være lurt å gi seg før det begynner å gjøre vondt. For å finne den grensen må man vel bare gå på en smell noen ganger.

(jeg synes dette med aktivitetsnivå/belastningsmengde er det vanskeligste med bekkenløsning. Lover meg selv at jeg skal gi meg mens leken er god, men likevel overvurderer jeg formen igjen og igjen)

Har vært hos både idrettsfysiolog og manuellterapeut, og begge sier at man skal være aktiv om man kan, men ikke pushe grenser. Gjør det vondt eller man får tydelig vondt i etterkant, skal man helst unngå aktiviteten.

Bassengtrening er visst veldig anbefalt, og jevnlig fysioterapi. Har nettopp begynt hos fysio selv, og skal begynne med bassengtrening neste uke, så litt tidlig å si noe om hvor god effekt det har. =)

• 2 uker senere...

Ikke gå hvis det blir vondt. Sykling er fint, svømming kan være fint men pass på beina, kan være vondt å gjøre sprikebevegelsen. Styrketrening er fint og tøying veldig bra (rumpe og hofteleddsbøyer spesielt) Slyngetrening har jeg ikke prøvd men vet det er testet ut spesielt for gravide med bekkenproblemer så det er jo bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...