Gå til innhold

Min 5-ukers middagsmeny :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er fler enn meg som såg på skogheims på torsdag og la merke til hvor lurt det er med en 5-ukers meny for hva man skal ha til middag. La også merke til at det er veldig mange som sliter med å finne på så mange retter slik at de kan lage en meny for så mange uker. Tenkte derfor jeg ville legge ut min 5-ukers meny som litt inspirasjon, kanskje? :)

Uke 1

Mandag: Fiskegrateng

Tirsdag: Pølsegryte

Onsdag: Wok med kylling

Torsdag: Kjøttboller med fløtesaus og potetstappe

Fredag: Stekt laks med tagliatelle og spinat

Lørdag: Grøt på dagen + valgfritt til kvelds

Søndag: Lammesteik med fløtegratinerte poteter

Uke 2

Mandag: Kjøttkaker i brun saus

Tirsdag: Ovnsbakt torsk med blomkålpuré

Onsdag: Fleskepannekaker med blåbærsyltetøy

Torsdag: Moussaka

Fredag: Stekt fiskepudding med kålrabi, flesk og poteter

Lørdag: Grøt på dagen + valgfritt til kvelds

Søndag: Raspekaker

Uke 3

Mandag: Grønnsaksuppe

Tirsdag: Fiskeboller i kvit saus

Onsdag: Spaghetti med kjøttdeig

Torsdag: Bali kyllinggryte

Fredag: Foliestekt laks

Lørdag: Grøt + valgfritt på kvelden

Søndag: Svinesteik med surkål

Uke 4

Mandag: Kyllingsalat med ris

Tirsdag: Lasagne

Onsdag: Hjemmelaget fiskesuppe

Torsdag: Wok med nudler og kjøttdeig

Fredag: Kyllingfilet med bretagne saus og tagliatelle

Søndag:Kyllingfilet med kremet eple og chilisaus

Uke 5

Mandag: Fiskekaker med stekt løk

Tirsdag: Røkt skinke med risotto

Onsdag: Kjøttpudding med tomatsaus

Torsdag: Blomkålgrateng

Fredag: Lettsaltet torsk

Søndag: Koteletter med hjemmelaget potetsalat

Det var altså min meny, da har jeg også tatt hensyn til eventuelle rester. Har for eksempel kjøttkaker dagen etter lammesteik med fløtepoteter, slik at jeg får brukt potetene til kjøttkaker dersom det er mer igjen, har grønnsaksuppe etter raspekaker, for da kan jeg lage betasuppe i stedet dersom det er mye kjøtt igjen osv :)

Bare å spørre om det er noe med menyen dere lurer på :)

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke dumt, for jeg har ikke funnet nok middager enda. Jeg har ei lita ei på ti måneder som også skal kunne spise mesteparten av maten -forhåpentligvis. Derfor har jeg (nesten) bare retter som jeg lager fra bunnen av, men mangler noen enkle litt sunne med kylling, der kan jeg bare helgeretter...., også trenger jeg flere retter med rent kjøtt av både svin og storfe og gjerne lam om noen har??

Disse har jeg til nå da:

Fisk:

-Lettsalta torsk med potetstappe

-Seibiff med stekt løk

-Laks med sennepssaus

-Fiskegrateng

-Fiskesuppe (to dager etter fiskegratengen, så får jeg brukt fiskekraften)

-Fiskepinner med ovnsbakte poteter (lett å lage pinner selv!!!)

-Fiskeboller med raspa gulerot (her bruker jeg halvfabrikat)

-Fiskekake med kålstuing (her også....)

Div kjøtt:

-Svinewook

-Svinekoteletter bakt over div rotgrønnsaker i ildfastform

-Kjøttkake

-Hamburger med ovnsbakte poteter

-Biff stroganoff

-Komle/potetball (ikke helt fra grunnen av denne heller)

Helgeretter:

-Lasagne

-Taco

-Indrefilet svin - ovnsbakt

-Biff med passende tilbehør

Noen av oppskriftene er familiejuveler, andre finner jeg på nett. Mye å finne på dinmat.no og på klikk.no

Håper flere kan legge ut om de har noe å komme med!!

Skrevet

Kjempefin tråd!

Jeg legger til noen lettvinte alternativer:

Omelett med poteter, purreløk og skinke/røkelaks (altså en av delene).

Fiskefilet (alle typer) en pose frosne grønsaker og to suppeposer helles over. -Hiv i ovnen

Grill grønnsaker på grillen. Kan has til alle typer kjøtt og fisk

Hjemmelagede hamburgere. Lettvint og mye sunnere!

Tomatsuppe med kokte egg og makaroni. Grovt brød til.

Gresk salat med hvitløksbrød.

Cowboy mat: Bønner med speilegg og litt bacon.

Fingermat: Crabsticks, agurkstaver, papirka i staver osv. Bruk lettdressing som dip. Ungene elsker det.

Havregrøt. (Det har hendt at vi ikke har noe tid og få matvarer: Denne er i alle fall sunn) Ikke strø med sukkker, men kanel +banan-og rosin.

Fiskeboller, men med tomatsaus. Prøv før du sier æsj!

Wraps med røkelaks/skinke, ruccola, snøfrisk og avokado. En frisk salat til.

Lag fiskepinner selv: Dypp fiskestykkene i pisket egg og så dypp i knust cornflakes før steking. Kjempegodt og sunt.

Bakte poteter m/valgfritt til behør. (Tar lang tid, men kan halvfabrikeres først. La dem stå i ovnene halve tiden og så gjør dem ferdige senere)

Andre?

• 1 år senere...
Skrevet

Skulle ønske jeg også kunne lage middag hver dag, men det har jeg rett og slett ikke råd til! Fikk noen gode tips til hva jeg kan lage til middag de dagene vi har middag da :-)

Hvor mye har dere i matbudsjett pr måned dere som har middag hver dag?

Skrevet

ღMadame_mim ღ, Om du storhandler på f.eks. obs når de har tilbud, vil jeg tro at du har råd! Har du barn eller barn i magen bør du iallefall prioritere slik at du greier det!

Det er ofte dyrere å kjøpe halvfabrikat (iallefall helfabrikat) enn å lage fra bunnen!

Vi stor handler på obs ca engang i mnd og bruker da ca 3500-4000, men da handler vi ikke for at det skal være billig. Inkl i den prisen er 4-6 6-pack med øl (med og uten alkohol), brus/farris, 10x 1,5liter med juice, gjerne en eller to indrefilet av noe slag, mye ferske grønnsaker ol. ev. klær til ungen om det er noe han trenger etc. Vi baker brød selv, så vi trenger å gå innom en snartur på butikken 1-2ganger utover dette for melk og grønnsaker.

Vil tro at du kan komme ned i 2000-2500kr om du handler nøkter'nt. En pakke med laksefileer koster gjerne ikke mer enn 10-15kr om du kjøper de naturelle (men er svindyre om du kjøper med marinade), med pasta, og sjysaus med løk har du middag for hele familien til en 50lapp.

NB lag handleliste, og revider den, da greier du å ha kontroll på kostnader og hvor mye dere faktisk trenger.

Skrevet

Åååh, jeg ble sulten! Men hvordan handler dere da? For alle 5 ukene i slengen, eller uke for uke? Jeg og sambo er elendig til å gjøre storinnkjøp, det er ofte på butikken flere ganger i uka, og da kjøper vi ofte det vi ikke trenger og ender opp uten det vi skulle ha.

Annonse

Skrevet

Vi handler KUN en dag i uken. SKriver da en liste. Dette krever planlegging, men har spart mye penger på å gjøre dette. Vi handler da mat for hele uken. Jeg har en 4 ukers middagsmeny som jeg går etter og da vet jeg hva vi skal ha til middag og handler det da inn. Samt brød for hele uken som jeg fryser ned og tar opp etterhvert.

Dagen før handlingen,tar jeg en runde rundt å sjekker hva vi trenger.

For oss er dette helt topp og noe jeg anbefaler på det sterkeste! :) Vi bruker rundt 4500 kr i mnd. (Vi er to voksne og to barn)

Hvem vil vel ikke slippe å gå i butikken hveeeer dag.....Å kjøpe mye vås en egentligt ikke trenger!

Skrevet

Tusen takk for at dere deler med dere! Vi prøver oss på budsjett nå og daglivarer er noe av vi virkelig må kuttened på, vi bruker altfor mye!

Planlegging er sparing - men vanskelig:)

Skrevet

Jeg og lager meny fra måned til måned. Jeg har en storhandel i måneden, og da handler jeg på rema 1000. Syns det er mye å spare på å dra dit. Handler inn alt jeg trenger av tørrvarer for hele måneden (mel, gjær, sukker, osv) også handler jeg inn alt jeg trenger til middagene som kan fryses eller holder seg til vi faktisk skal spise det. Så handler jeg bare inn frukt, grønt og melk når jeg trenger det. Tror vi har halvert matbudsjettet vårt på å gjøre det sånn!

Og er enig med deg over her, prioriter middag. Ser og at de månedene jeg har god råd lager jeg store kjeler med f eks lapskaus, supper og fryser ned i posjoner. Da har vi både lettvint middag på travle dager, pluss at jeg har ferdig middag om ikke annet hvis jeg er blakk :o)

Pleier også å dra til Sverige og kjøpe kjøtt og kylling for ca 3 måneder av gangen. Da er det ikke så mye "dyre" kjøttvarer jeg trenger å kjøpe her hjemme!

Kom gjerne med flere tips, både til middag og sparing! Syns det er så genialt!!! Skal hente middagslista mi etterpå så kan jeg skrive den opp :o)

Skrevet

Vi drar til sverige hver lønning å handler inn kjøtt,brus,jucie og GODIS :P så handler jeg melk,grønnsaker og brød her hjemme.

Vi prøver å og holde oss på ett lavbudsjett, men jeg har middag klar hver dag. Har man poteter og disse posene med fryste grønnsaker, så kan man variere litt på kjøttet og sausen. Da kommer man billig ut av det altså!!

Jeg lager sauser og slikt fra bunnen av, og det koster meg 2 ss smør,2ss mel litt vann og en buljong. det er så fort gjort, så kan man variere med sennep, solbærsaft osv for hva slags kjøtt man skal ha.

Har man rester kan man slenge det oppi en form med potetstappe og litt ost så har man en ny middag av det.

Det er også viktig å ikke henge seg for mye opp i oppskrifter og hva slags ingredienser som står der. Bruk av det du har i skapet i stede for å løpe å handle inn masse til den ene middagen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...