Gå til innhold

Jeg skal til Thailand om 1 mnd!! Skummelt?!

Anbefalte innlegg

Hei hei :) Jeg skal til thailand nå om 1 mnd.... (18 mai)jeg er litt usikker på den lange flyturen,maten der osv...

Noen som har erfaring? Jeg skal hjem igjen 9 juni.... da har jeg 3 mnd igjen av svangerskapet.

Ble litt redd når jeg tenkte på det,siden jeg har hørt andre si at man ikke skal ta så lange flytutrer når man er gravid!!

eller fly i det hele tatt........ tenkte og prate med jordmor,men er en stund til jeg skal dit ennda.....

Hva med Varmen der?? det er jo kjempevarmt..... kan solen skade? vil tro jeg kommer til og bade en del.... :) ?

Huff...mye spørsmål! Men......hjelp!

Fortsetter under...

Hei!

Ikke sikkert mitt svar hjelper så mye men..

Jeg reiste til marokko i fjor sommer, da var jeg 3 mnd på vei. Vi fikk vite det dagen før vi reiste, om vi hadde visst det før hadde vi nok reist et annet sted. I sommer blir det Island :)

MEN jeg tror at så lenge du tar forhåndsregler, som støttestrømper på fly, gå masse ombord pluss mye vann og litt gymnastikk med bena så går nok dette bra. Jeg har lest en del på nett selv om dette og flere anbefaler ikke så lange reiser og til ukjent bakterieflora, men flere og flere av oss reiser langt og som jordmor/lege er det vel ikke mange som ber sine pasienter om å avbestille dyre turer. Man får jo ikke igjen penger på reiseforsikring om man avbestiller pga av graviditet.

Når det er sagt bør du sjekke at reiseforsikringen gjelder når du er gravid, og jeg hadde villet ordnet et dokument som forklarer på engelsk hovr langt du er på vei osv.

Dette er kun råd jeg hadde kommet til å fulgt selv om jeg skulle reist. Du får helt sikkert bedre svar fra andre.

I forhold til mat er det jo samme regler, kun vann fra flaske, unngå isbiter, unngå frukt uten skall og rått kjøtt. Bad masse og ikke ligg flere timer i solen uten pauser. Jeg ble innmari sliten etter en times tid i sola i marokko iallefall. så hold deg en del i skyggen, brunfargen kan du jo ta en en annen gang. Ungen i magen kan ikke regulere temperatur slik som oss, så blir ungen overopphetet er ikke det så bra. Mener ikke å skremme deg eller noe, for jeg tror du vet sånn cirka hva du bør gjøre og ikke.

Dette ble innmari langt, men oppsummert synes jeg du skal dra og kose deg, men følg vanlig gravid-regler ;)

God tur og lykke til

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, men drar andre veien ;) Skal til Mexico den 15. mai og være der i tre uker. Har termin 2. september så er igrunn helt likt som deg.

Jeg har pratet mye med både lege og jordmor om dette. Jordmor sa at det var da ingenting i veien for å dra, men at jeg måtte sjekke ut med legen når det gjaldt vaksiner og sånt. Legen sa at aller helst så ønsket han å si at jeg ikke skulle dra, men regnet ikke med at han kom noen vei med det så han fortalte mye om hvordan jeg skulle forholde meg i stedet.

Det første vi har gjort er å oppgradere flybillettene våre slik at vi får bedre komfort. Jeg er lang så hadde ikke hatt mye plass til bevegelse av beina om jeg skulle flydd økonomiklasse. Så blir det som det allerede er sagt. Drikk vann, beveg deg minst en gang i timen og ha på støttestrømper.

Min mann er nå vaksinert, men legen vil ikke gi meg vaksine. Da blir det enda viktigere å vaske all mat, sørge for at den er gjennomstekt og alle slike forhåndsregler som man også tar i Norge. Vær også forsiktig når du kjøper flaskevann, sjekk korken nøye så det ikke bare er noen som tjener penger på å fylle vann i fra nærmeste bekk på fine flasker ;)

Når det kom til sola sa legen min at brun kan jeg bli en annen gang :) Jeg tror sunn fornuft kommer godt med når det gjelder sola. Begynner du selv å føle deg varm er det på høy tid å få avkjølt deg og babyen :)

Lykke til! Kos deg max på ferie! Tror vi kan trenge det før knøtta kommer! :P

Til dere som skal til utlande med tanke på toxoplasma. Pass på at salat og frukt er vasket, og at kjøtt er gjennomstekt.

Ellers så er det jo masse vegetarmat i Thailand da :) Det gårn nok hel fint! :D

Jeg var i syden nå i påsken. En uke! Solte meg hver dag, og ble kjempe brun og fin. Fikk litt mer fregner enn vanlig, men de er borte igjen nå. Jeg badet mye, for å ikke bli for varm. Vanligvis ligger jeg i solen til jeg smelter vekk. Presser meg vanligvis veldig, men denne gangen gikk ikke det. Var ubehagelig å bli så varm. så jeg solte meg i perioder. Byttet mye med skygge og sol. Gjorde som passet for meg, anbefaler det! :D

Kjøp flaske vann, og gjerne hiv ut isbiter. Kan blir smittet med lokalvann også. ¨

¨

God tur da jenter!

Jeg dri helt til Australia (via Thailand en uke) da jeg var gravid med forrige. Det var absolutt ikke noe problem - jeg handlet ikke bare støttestrømper, men også en støtte strømpebukse for gravide (!!!) som var helt fantastisk. Jeg var 6 mnd på vei :o)

Strøpebuksen måtte bestilles fra apotektet så beregn litt tid.

Ellers drakk jeg masse masse vann hele flyturen og dusjet ansiktet med Evian spray som jeg også kjøpte på apoteket.

Thailand er forøvrig et av de tryggeste stedene så lenge man unngår villmarken! Jeg var tilbake der med min sønn da han var 4 mnd. Det var heller ikke noe problem. Er jo aircondition alle steder jo!!

God tur :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...