Gå til innhold

Hjelp, hva skal jeg gjøre.

1.1.10

Anbefalte innlegg

Testet positivt i dag. Termin sånn ca i slutten av desember. Går 2. året på sykepleien nå. Og rekker da mest sannsynligvis å bli ferdig med første halvår på 3.året før barnet kommer. Jeg skal ta 1 års permisjon! Og det jeg lurer på, hvor mye økonomisk støtte får man? Er det kun det lånet man får opprinnelig i mnd, men som blir gjort om til stipend? Det er jo ikke stort, 6000 i mnd. Er rett og slett helt grønn når det gjelder dette. Håper det er noen der ute som vet mer enn meg rundt det økonomiske å bli gravid som student! :)

Fortsetter under...

Jobber du ved siden av har du jo rett på foreldrepenger også, gjør du det ikke har du krav på engangsstønad på 35'. Her er en link til Lånekassens hjemmeside. Eksempel på hvor mye man får i måneden etter fødsel. Er litt usikker på hvor mye man får etter at man går tilbake til studiene igjen. Jeg tror det beløpet er noe lavere.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/#eksempel

En annen ting du kan gjøre er jo å ta den kalkulatoren på nytt, men føre opp ett barn osv. Men dette er ikke det året du går ut i permisjon, kun etterpå.

Lykke til! Og i tillegg så bor du i Norge, så økonomisk kommer det til å gå rundt uansett. Ikke lukrativt, men det går. Dessuten får du jo barnetrygden på 970,- i måneden i tillegg til stipendet fra Lånekassen.

Det er jo ikke 6000 kroner måneden men 8000. Husk at føste utbetalinger er på 16.000. ;) I tillegg kan du få ektra forsørgertillegg fra lånekassen dersom du (eller barnefar) ikke tjener for mye.

I tillegg kommer engangsstønaden på ca. 33.000 og barnetrygd. Den er dobbel om du er aleneforsørger.

Du kan få foreldrepenger også, dersom du har jobbet.

Tusen takk for mange gode råd. :)

Hvis jeg da velger å motta foreldrestipend, ca 10.000 i mnd? da får jeg ikke engangsstønad? Da vil jo det uansett lønne seg med foreldrestipend. Engangsstønaden er jo bare på 30.000. Hjelper legen deg med dette, eller må man finne ut av alt selv? Verste er at jeg ikke vet hva man egentlig har rett på og ikke, i forhold til lånekassen og NAV. Alt må inn med teskje her altså. Er mye å sette seg inn i gitt :)

Er i omtrent akkurat samme situasjon selv.

Du får foreldrestipend fra Lånekassen som er estimert til maks 10160,- i måneden. Dette kommer utenom foreldrepenger eller engangsstønad. Hvis du ikke er i jobb ved siden av, så får du da 35 263 kr. i engangsstønad. Dette må du søke om selv, evt. ta kontakt med det lokale navkontoret og få snakke med en rådgiver der. Engangsstønaden utbetales tidligst etter 26. svangerskapsuke og krav må senest være nav i hende 6 måneder etter fødsel.

Foreldrepenger er at du får den faste lønnen din fra arbeidsplassen selv om du er i permisjon. Hvis du tjener mer enn en halv G, som er ca ekvivalent til 35 000, lønner det seg å ta imot foreldrepenger fremfor engangsstønad. Nav har ingenting med Lånekassen å gjøre, men beløpet fra Lånekassen kan bry seg med hvor mye du får fra nav og i andre tillegg. (Hvis du ikke bor sammen med barnefar og bidraget er svært høyt osv).

Ble det lettere å forstå nå? Jeg vet at nav er en jungel, og jeg har selv tenkt til å avtale et møte med dem sånn at jeg er sikker på at jeg får det jeg har krav på.

Annonse

Hvis du bor sammen med barnefar og han har brutto månedsinntekt under kr 24 780 så får du 10160 kr i måneden i stipend fra Lånekassen.

Fra nav har du da krav på engangsstønaden på 35 263 kr per barn samt barnetrygd på 970 kr per barn. (Bor du i Finnmark eller Svalbard får du tillegg, og er du enslig forsørger får man dobbel barnetrygd). Alt dette er for øvrig skattefritt og man opptjener seg ikke pensjonspoeng logisk nok ;)

Det er i alle fall det jeg har kommet frem til.

Jeg har gått ett år her og ett år der, jeg. Fullfører årsstudium i bedriftsøkonomi nå i mai, og starter på en ny bachelor nå til høsten, førskolelærer! Så jeg blir jo egentlig bare ferdig med 1/6del av studiet når jeg går ut i permisjon.

Terminen varierer litt fra 5-11 desember. Men selv holder jeg en knapp på 7. Du da? Hvor langt på vei er du?

Da blir det ikke store greiene i mnd, men sikkert mer enn nok til å klare seg. :) Bor sammen med barnefar ja, eller jeg er hjemme hos han i helgene. Da jeg pendler fra der jeg går på skole i hverdagene..

Jeg er vel 5 uker på vei eller noe. Litt sånn usikkert er det jo men. Testet positivt i går nemmlig, så er såpass ferskt alt enda :) Termin er rundt 21-24 desember. Så da rekker jeg å bli ferdig med første halvår på siste bachelor året. Tar et års permisjon etter jul!

Skal man ringe til legen med en gang eller? Får vel ikke time før det har gått rundt 10 uker alikevel? Er det rundt 12 uke man drar på ultralyd? Mange spm som svirrer rundt i hodet her gitt. :)

Jeg skjønner at det er masse spørsmål! Det har jeg også enda! Det er vel normalt med den første svangerskapskontrollen et sted mellom uke 8 og 14 egentlig. Jeg skal selv i uke 8, altså til fredag. Jeg ringte med en gang omtrent for å bestille time, men du må selv vite hvor langt du er på vei osv når du ringer. Du vet jo kanskje selv hvor mye legen har å gjøre og sånn. Er legen veldig opptatt, kan det jo ta tid før du får den første kontrollen, så jeg ville ikke ventet så veldig lenge før jeg bestilte hvis jeg var deg.

Når det gjelder penger, så synes jeg igrunn 11 130,- er en del jeg da. Man får det jo egentlig helt uten "grunn" også. Engangsstønaden dekker dessuten alt du trenger av utstyr og vel så det. En nyfødt trenger heller ikke all verdens. Har du mer enn det i måneden nå da?

Så fint å ha termin etter at du garantert er ferdig med eksamen da! Det går nok fint uansett skal du se! :)

Så spennende da :) er det bare en undersøkelse da? Ikke UL? ukene går jo kjempe fort så snart er det sikkert min tur også! Får vel ringe legen til uka eller noe..

Joda, er greit med pengene. Barnet krever mer jo større det blir, så pengene er ikke det verste i begynnelsen. Samboeren min tjener hakket over 24 780. Så da blir det ikke fullt så mye! Men, ting ordner seg uansett :)

Er så spennende hvordan ting går framover. Er jo i en veldig sårbar periode nå! Lykke til på fredag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...