Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen faste 17 mai tradisjoner? Tenker sann litt ut på dagen, når toget er gått osv...

Vi har som regel gjort litt forskjellig alt ettersom hvem vi har vært sammen med. Noen år har vi vært hos svigers og grillet, andre år har vi vært på restaurant å spist. Eller vi har dratt på tivoli med ungene og lagd oss noe mat hjemme på kvelden.

Det blir nok ikke noe grilling hos svigers i år, av diverse årsaker og jeg tror ikke jeg orker å spise i byen med en på 10 år, en på 3 år og en nyfødt baby på knappe 3 uker.

I år kunne vi tenkt oss å være hjemme sammen med gode venner og familie. Men vi har ikke noen ordentlig uteplass ennå, og egentlig ikke nok sitteplasser heller. Men vi kan ordne sann at det blir ok alikevel. Litt usikre på hvem vi evnt skal invitere hit ennå, men det må være noen med barn så våre unger får noen å leke med de og. Det er jo en dag for barna, så vil jo at de skal kose seg og ha det hyggelig også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, har alltid vært ulike steder hver 17.mai...

Deilig å spise middag ute den dagen da. Liker det veldig godt.

Skrevet

Har variert den del. Vi har ikke familie her, og heller ikke venner med barn på samme alder. Her i nabolaget har vi feira sammen siste åra, og det er helt topp!!!

Vi har spist felles frukost i gata, om været tillater det, og så ser vi/går i toget. Etterpå går vi alle til skolen i nærheten der det er leker for barna, og så møtes vi om ettermiddagen og griller. Er det fri neste dag blir barna lagt litt her og der, og vi voksne sitter oppe leeeenge.

Skrevet

Jeg har vokst opp med faste tradisjoner for 17.mai. Forberedelsene begynner allerede dagen før, med pynting av barnerom, kosting og klargjøring i hagen (sette opp bjørkekvister med flagg i bedene) osv. 17. mai begynner vi tidlig da det kommer et tog ved minneplaten som står utenfor huset vårt. Det begynner halv åtte, er taler og sang, og etter dette spiser vi en lang og mektig frokost sammen med tanter, onkler og mine kusiner. Mamma og pappa hadde alltid noe som het 17.mai-strømpe (som julestrømpe) og den hang over sengen når vi våknet, med masse snoperier i. Etter at vi er ferdig med frokosten sånn i 12draget, reiser vi inn til sentrum og ser på toget, kjøper alt mulig dill i rare boder og spiser mengder med is. Så er det hjem igjen, slappe av og spise rømmegrøt. Da jeg gikk på barneskolen ventet vi deretter på barnetoget som passerer huset vårt. Derfra hang vi oss på og gikk opp på skolen og var med på det som skjedde der. Da vi ble større avlsuttet vi alltid feiringen med tur på tivoli isteden.

Nå er mini så liten enda, at vi ikke har innført noen faste tradisjoner. Men siden sambo ikke har vokst opp med noen spesielle tradisjoner, ønsker jeg gjerne å videreføre mye av det jeg selv vokste opp med. Mine foreldre var flinke til å gjøre dagen spesiell, og jeg husker hvordan jeg hadde vanskeligheter med å sove kvelden i forveien, fordi jeg gledet meg sånn. Husker det var noen i klassen som ikke feiret 17.mai noe særlig, og jeg synes alltid det var så fryktelig trist. Så jeg ønsker at mine barn skal oppleve 17.mai som den festdagen det er. Det er så mange hverdager, så jeg synes det er verdt å feire skikkelig når anledningen byr seg :)

Skrevet

Jøss, det var litt av noen tradisjoner og det!

Skjønner godt at du ønsker å vidreføre noen av dine barndomstradisjoner. Høres ut som en veldig flott og spesiell dag for både barn og voksne det der!

Skrevet

Det kommer an på hvor vi er...

Ho mamma har vi tradisjon:

-se på toget kl 11-13

-følge med toget til endestasjonen og kjøpe litt vafler/kaffe/brus/is...

-kl 14-15 spiser vi middag (buffet) på hotellet, tidspunktet varierer i forhold til når vi får plass

-Så er det tid for russetog og taler ++

-hjem og legge unger...

her hjemme har vi bare feira 2 ganger siden vi fikk barn:

-Ser på barnetoget

-blir med toget til endestasjon, hvis ikke så kalt som i fjor

-grille middag hjemme/spise middag ute

-se på borgertoget og så russetoget, kjøpe is og kose oss

hjem å legge unger.

I år skal vi til svigermor i Stavanger og håper det blir bra!!! Jeg er veldig 17.mai jente, elsker å ha på bunad og ferie dagen til fulle!!!

(for 2 år siden var vi bare hjemme siden mini var helt fersk )

Skrevet

tja ikke så mye tradisjoner men har alttid pyntet med flagg ute.

MEN i år blir det nye pga da er lillemann 1år.

Skrevet

Etter vi flyttet inn i huset, altså i 4 år nå, har vi sagt at vi har åpen dør fra etter at borgertoget er ferdig. Da har vi ordnet med grillmat og ris og litt salat. Svigers pleier å ta med seg litt waldorfsalat ( ahhh... gleder meg til den, ja), også er det noen som tar med karamellpudding og noen andre kanskje en marsipankake. Dersom noen vil ha noe spes på grillen får de sørge for å ta det med selv, og dersom det er finvær så blir det litt sånn at man spiser på skift for å få plass. Dessuten kommer jo folk ikke likt inn døra heller. Wirremann pleier å stå ved grillen i to timer MINST! Uansett om det regner eller ei ;o)

Det er både familie og venner som kommer. Og vi pleier å handle inn til 40 pers. Noen ganger kommer det flere, andre ganger færre. Men vi har aldri opplevd at noen ikke har blitt mett.

Jeg synes egentlig det er en fin dag, nest etter julaften. Koselig at familie og venner og venners venner pluss pluss kan møtes.

I år ser jeg meg imidlertid nødt til å få litt hjelp av noen gamle tanter for å klare å ordne istand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...