Gå til innhold

Akkurat fått vite at jeg har PCOS, er så deppa!! Hvordan har det gått med dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat fått vite at jeg har PCOS og er sikkelig deppa!! Leser om hvor vanskelig det er å bli gravid, øket sjanse for spontanabort, uønsket hårvekst osv. Er selv slank og i god form og har litt, men ikke så mye, uønsket hårvekst. Fikk diagnosen da mannen min og jeg bestemte oss for å prøve å bli gravid, jeg sluttet på p-pillen og fikk ikke mensen på over ett år.

Er det noen som har erfainger med dette, både gode og dårlige... ??skriv skriv, jeg vil vite så mye som mulig -kanskje vi kan dele efaringer. Lettere når man er sammen om det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det akkurat som deg. Sluttet på pillen, men mensen kom aldri - gikk til gynekolog og fikk konstatert PCO. Ble satt på Pergo med en gang og ble gravid på første forsøk. Barn nummer 2 ble til etter fire kurer med Pergo. Er nå gravid med vårt tredje barn som vi har klart helt på egenhånd.

Jeg er ikke plaget noe særlig av PCO utseende messig - er veldig slank og det eneste jeg har av ekstra hårvekst er litt hår på overleppen som jeg vokser bort. Har ekstremt lange sykluser - har kanskje mensen 4 - 5 ganger i året.

Da jeg fikk diagnosen for litt over 4 år siden, så ble vi helt fortvilte og ble redde for at vi aldri skulle klare å få barn. Men det har jo som du skjønner gått over all forventning - så det er håp for dere også!!

Lykke til på ferden!!

Skrevet

Tusen takk for innlegget barney! Godt å høre at det gikk så fint for dere. jeg er også veldig slank, trener mye og har alltid spist sunt! har også litt hår over leppa og noen på haka, men bare napper de ut. ellers ikke plaget med noe "maskulint" utseende. Vet du om man kan utvikle flere mannlige kjønnshormoner etterhvert, eller om det er ganske stabilt?

Får håpe vi får det til på den første kuren. Lengter sånn etter en liten en :) Lykke til med den tredje!! Så svangerskapene dine har gått helt greit?

Klem til deg

Skrevet

Hei igjen!

De to forrige svangerskapene mine gikk kjempe bra. Var i storform hele tiden og la på meg veldig lite. Har ikke kommet så langt i dette svangerskapet, men håper på at det blir nogenlunde som de to andre!

Når det gjelder mannlige kjønnshormoner så er jeg litt usikker, men jeg har definitivt blitt bedre med årene, hadde for eksempel mere hår på overleppen før enn det jeg har nå! Gynekologen min sier at mange blir bedre med årene.

Håper det klaffer for dere snart!! :o)

Skrevet

Hei, jeg har visst om at jeg har PCOS i ca 10 år, men har ikke forsøkt å bli gravid før for ca et og et halvt år siden. Fikk to doble kurer med Pergo, den første gav ikke eggløsning, den andre ble jeg gravid på, men hadde en MA i uke 8, den 10. mars.

Jeg har ikke så mye cyster på eggstokkene, men det kommer vel av at jeg har forsøkt å holde meg unna karbohydrater fra brød, pasta, ris, poteter og rotgrønnsaker. Men jeg har masse kjipe hår... på innsida av lårene, litt under haka, "Tarzan-stripe" og noen få på overleppa. Ikke kviser, men er ca 7-8 kg overvektig.

Nå etter MAen, har jeg startet opp med Metformin tabletter som skal normalisere blodsukkeret og kanskje også hormonnivåene mine. Kanskje jeg kan få kortere sykluser også. Har vel kanskje ca 5 blødninger i året, av og til færre.

Tok Pergo nå på første mens etter MA også, og venter nå på EL. Da jeg ble gravid fikk jeg positiv EL-test på dag 21, altså ganske sent.

Jeg har lest ganske mye om PCOS, og vet en god del, selv om jeg ikke vil kalle meg noen ekspert. Har dere lest mye om tilstanden selv? Tror det viktigste i grunn er å holde seg unna raske karbohydrater og å være fysisk aktiv.

Skrevet

Hei Baremay.

Aldri hyggelig å få vite at man har en kronisk sykdom, men det er håp. Jeg fikk vite dette da jeg var rundt 16 år, og fikk beskjed av legen på Ullevål at jeg aldri kunne få barn. Da jeg ble 25 begynte jeg hos en kjempedyktig gynekolog på Aleris, og hun sa at det var tull og tøys. Har brukt Diane i noen år, helt til jeg traff drømmemannen og vi etterhvert bestemte oss for å prøve. Hadde små forhåpninger, har mange cyster og er ganske så overvektig, men ble gravid, helt av oss selv etter 9 mnd :-)

Lykke til!

Skrevet

Fikk diagnose etter å ha bedt om sjekk pga hårvekst og kviser. Men fikk mensen fire uker etter p-pilleslutt, og en måned etter der igjen var jeg gravid. Nå ligger en skjønn og velskapt gutt i vuggen ved siden av meg her.

Skrevet

Det var tilfeldig at eg fekk høyre om PCOS for første gong. Eg hadde lenge hatt uønska hårvekst og i tillegg hadde eg sjeldan mensen. Mannen min leste tilfeldigvis om det i eit ukeblad og me fann ut at PCOS kunne passe på meg.

Hårveksten i ansiktet er eg så å seie kvitt, etter mange år med elektrolysebehandling. Ellers vokser eg meg på beina.

Har stortsett vore normalvektig. Det er vel to gonger eg har est ut med rundt 10 kg. Siste gongen tok eg av igjen ved å halde meg konsekvent til Fedon Lindbergs lav GI-diett (denne dietten har med det å halde blodsukkeret nokså jevnt)

Me har prøvt å bli foreldre i 3-4 år. I begynnelsen blei eg gravid nokre gonger, av oss sjølv, men det endte alltid i abort. Så blei det bare vanskeligare og vanskeligare å bli gravid og me oppsøkte ein fertilitetsklinikk. Fekk nokre tablettar, hugsar ikkje nå om det var pergotime eller primolutt og i tillegg metformin. Eg blei gravid med ein gong. Gjekk på metformin t.o.m. veke 12, -for å hindret tidlegabort. Aborterte i veke 19. Dette er drøyt to år sidan nå.

Etter 3. prøverørsforsøk er eg nå gravid og i veke 27. Denne gongen skal eg gå på metformin heile svangerskapet.

Eg trur at lav GI/lav-karbo-diett kan vere med å hjelpe når det gjeld både dette med å bli gravid og å halde vekta, -kanskje og på hårvekst?

Eg leste ein plass på nettet at me med PCOS har lettare for å utvikle svangerskapsdiabetes. Sjølv blei eg målt til å vere rett under grensa for svangerskapsdiabetes, men fekk likevel beskjed om å halde meg unna sukker og pasta og andre lette karbohydrater.

Om du framleis ventar på mensen, vil eg anbefale at du oppsøker ein privat fertilitetsklinikk/sjukehus og får medisin for å få i gang mensen. Eg lurer på om dette er pergotime eller primolutt.

Håper du blir gravid og at du kjem i mål med det første svangerskapet ditt. Ser ut som det er fleire som har fått det til her inne.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har hatt PCOS siden jeg var 16 -17 år er 31 nå, har alle symptomene, overvektig, uønsket hårvekst og sjelden mens. Fikk metformin og pergotime da vi prøvde å få barn, ble gravid etter den andre pergo-kuren. Etter at jeg fødte i januar i fjor fikk jeg regelmessig mens fra september og ble gravid i mars, uten at det var helt planlagt:). Av og til høres det ut som verdens undergang å ha PCOS for enkelte, men jeg må si at jeg har levd godt med det i nesten halve livet mitt.

Skrevet

Hei til siste anonym her :)

Fikk du automatisk Metformin sammen med Pergo, eller er det pga insulinresistens?

Jeg har tenkt at dette kanskje kan være noe for meg også :)

Håper du har tid til å svare!

Skrevet

Hei, ja jeg fikk automatisk metformin før pergo. Jeg tror gynekologen min gir det til alle i min situasjon. Jeg har ikke insulinresistens.

Skrevet

Hei! Ikke fortvil! Trenger nødvendigvis ikke være så ille med PCOS. mange grader av syndromet. Selv har jeg mange symptomer; overvekt, hårvekst, cyster, sjelden mens osv. Fikk påvist PCOS da jeg var 18 og trodde virkelig jeg kom til å slite den dagen jeg skulle prøve å få barn. Men til stor overaskelse ble jeg gravid med en gang jeg slutta på p-pillen uten noen form for medisinsk inngripen. Svangerskapet og fødselen gikk som smurt. Og ble graivd igjen da minsten var 5 mnd så her blir det tett mellom småtrollene ;-)

Det er mange faktorer som spiller inn, men PCOS er IKKE ensbetydene med at man ikke kan få barn ihvertfall. Noen må jobbe litt hardere og trenger litt mer hjelp enn andre. Men det ordner seg alltid for snille jenter og gutter :-)

Lykke til!

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei, jenter. Jeg lurer på om jeg kanskje også har PCOS! Men tenkte aldri over det og har kun uønsket hårvekst som jeg har vært plaget med i flere år. Er slank og ble gravid tilfeldig uten å prøve noe særlig. Hørte at behåring økes ofte hvis man blir gravid , men nei her er det omvendt, lurer på om det er riktig. Kan noen svare meg på dette? takk på forhånd og lykke til alle sammen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...